Gå til innhold

Noen leger her? (Ev. andre som vet?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om lungekreft alltid synes på vanlig røntgen av lungene? 

Jeg har hatt blodprikk/blodstriper i oppspytt over flere år, stort sett flere ganger i uka, men det kan også hoppe over en uke eller to. Jeg har tatt vanlig lungerøntgen uten funn to ganger. Den siste måneden har jeg også hatt smerter mellom skulderbladene bak og midt i brystet og litt til venstre for midten foran. Det er et slags press eller trykk, en slags tyngdefornemmelse, en brenning og et generelt ubehag.  Det er ikke konstant, men kommer og går og det varierer litt hvordan det kjennes ut. Jeg har tatt EKG (i hvile) og Calci-scan-CT av hjertet for å se om noe var galt med hjertet, men det ble ikke funnet noe der. Jeg lurer nå på om brystsmertene eller ubehaget i brystet kan ha samme årsak som blodet i oppspyttet, og om det kan være noe galt med lungene som ikke ble oppdaget på vanlig røntgen, f.eks. lungekreft. (Jeg røyker forresten ikke, men bor i et område med mye radongass og har i lengre perioder bodd i hus med eternittplater (asbestholdige).)

Noen som vet noe om dette? Jeg skal forøvrig til lege igjen neste uke og er litt usikker på hva slags undersøkelser jeg eventuelt skal be om videre eller om jeg bare skal akseptere at ingenting ble funnet.

Anonymous poster hash: 4268d...3df
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om lungekreft alltid synes på vanlig røntgen av lungene?  Jeg har hatt blodprikk/blodstriper i oppspytt over flere år, stort sett flere ganger i uka, men det kan også hoppe over en uke eller to. Jeg har tatt vanlig lungerøntgen uten funn to ganger. Den siste måneden har jeg også hatt smerter mellom skulderbladene bak og midt i brystet og litt til venstre for midten foran. Det er et slags press eller trykk, en slags tyngdefornemmelse, en brenning og et generelt ubehag.  Det er ikke konstant, men kommer og går og det varierer litt hvordan det kjennes ut. Jeg har tatt EKG (i hvile) og Calci-scan-CT av hjertet for å se om noe var galt med hjertet, men det ble ikke funnet noe der. Jeg lurer nå på om brystsmertene eller ubehaget i brystet kan ha samme årsak som blodet i oppspyttet, og om det kan være noe galt med lungene som ikke ble oppdaget på vanlig røntgen, f.eks. lungekreft. (Jeg røyker forresten ikke, men bor i et område med mye radongass og har i lengre perioder bodd i hus med eternittplater (asbestholdige).) Noen som vet noe om dette? Jeg skal forøvrig til lege igjen neste uke og er litt usikker på hva slags undersøkelser jeg eventuelt skal be om videre eller om jeg bare skal akseptere at ingenting ble funnet. Anonymous poster hash: 4268d...3df

Jeg kan ikke svare på om vanlig rtg av lungene ville påvist lungkreft. Er det blitt tatt blodprøver av deg også? Hvis ja og det ikke er resultert i mere prøver og undersøkelser ville jeg slått meg til ro med at det ikke er lungekreft.

Det er mange mer uskyldige ting dette kan være og jeg synes absolutt at du skal be om videre undersøkelser, noe fastlegen din sikkert har en mening om hva som burde undersøkes i neste steg nå. Dette trenger ikke ha noe med lungene å gjøre i det hele.

Anonymous poster hash: 3f493...2c6

Skrevet

Nei, vanlig rtg thorax vil ikke ALLTID avsløre lungekreft. Andre radiologiske undersøkelser vil nok i mange tilfeller være nødvendig for å avdekke f.eks kreft. 

Anonymous poster hash: d44ab...c87
Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg har tatt noen blodprøver også. Hvilke mer uskyldige ting kan det dreie seg om? (Jeg har forresten også tatt gastroskopi uten funn, glemte å skrive det i stad). Ikke noe er bedre enn at det  er noe helt uskyldig. :-)

Skrevet

Nei, vanlig rtg thorax vil ikke ALLTID avsløre lungekreft. Andre radiologiske undersøkelser vil nok i mange tilfeller være nødvendig for å avdekke f.eks kreft. 

Hvilke andre radiologiske undersøkelser er aktuelle? CT? Hva burde jeg spørre etter?

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg har tatt noen blodprøver også. Hvilke mer uskyldige ting kan det dreie seg om? (Jeg har forresten også tatt gastroskopi uten funn, glemte å skrive det i stad). Ikke noe er bedre enn at det  er noe helt uskyldig. :-) Anonymous poster hash: 4268d...3df

Gatroskopi var det jeg ville foreslått ;) nei jeg skal ikke gå langt inn på hva dettte kan være, jeg har ikke så mye kunnskaper om dette, men en ny gastro, nå når du har fått smerter i tilegg kan kanskje være på sin plass evt at det blir målt ph(døgnregistrering) i spiserøret, magesyre som lekker oppover kan gi sår og smerter. Krev videre utredning, noe jeg ikke tror blir et problem i og med at du nå også har smerter.

Skrevet

Takk for svar! Ja, jeg har tatt noen blodprøver også. Hvilke mer uskyldige ting kan det dreie seg om? (Jeg har forresten også tatt gastroskopi uten funn, glemte å skrive det i stad). Ikke noe er bedre enn at det  er noe helt uskyldig. :-) Anonymous poster hash: 4268d...3df

Gatroskopi var det jeg ville foreslått ;) nei jeg skal ikke gå langt inn på hva dettte kan være, jeg har ikke så mye kunnskaper om dette, men en ny gastro, nå når du har fått smerter i tilegg kan kanskje være på sin plass evt at det blir målt ph(døgnregistrering) i spiserøret, magesyre som lekker oppover kan gi sår og smerter. Krev videre utredning, noe jeg ikke tror blir et problem i og med at du nå også har smerter.

Gastroskopien ble tatt nylig, etter at jeg fikk smerter, og det ble ikke gjort noen funn. Jeg har aldri tidligere hatt problemer med magesyre, og jeg antar at det ville ha syntes på gastroskopien om det var årsaken til smertene???

Hva tenker du bør utredes? Jeg har tenkt på lungene siden det ikke ble gjort funn på gastroskopi eller EKG (i hvile) og calci-scan av hjertets blodårer, men er det også andre strukturer som burde undersøkes?

Skrevet

Hvilke andre radiologiske undersøkelser er aktuelle? CT? Hva burde jeg spørre etter?

CT er en god ide videre ja. Ul abdomen for å sjekke milt,lever, galle og bukspyttkjertel.  

Ellers kan jeg jo foreslå blodprøver vedr sistnevnte organer. 

En gastroskopi ville avdekket sår på spiserøret, som det foreslås her. 

Skrevet

Tusen takk for svar! Da har jeg flere ting jeg kan spørre etter hos legen. :-)

Skrevet

Tenker du bare CT av lunger eller også av andre indre organer? Hva kan eventuelt være galt med disse organene du foreslo ultralyd av, hvis du kan si noe om det?

Skrevet

Kanskje det ikke feiler deg noe fysisk i det hele tatt? Høres ut som du har blitt relativt grundig utredet allerede......

Brystsmerter kan feks komme av psykiske grunner?

Anonymous poster hash: 832c9...2ab

Skrevet

Jeg har en hjerterytmeforstyrrelse, og kan i perioder få sånn trykk som du beskriver i brystet/ryggen mellom skulderbladene når hjertet styrer på med ekstraslag. Men min rytmeforstyrrelse sneik seg under radaren på både vanlig EKG og 24-timers registrering, så jeg fikk ikke egentlig påvist diagnosen før jeg lå på operasjonsbordet med sonder inne i hjertet...

Dette kan jo ikke forklare blodet, men du kan jo prøve å kjenne godt på pulsen både på håndleddet og halsen (eller få noen til å lytte på deg) når du merker trykk i brystet, for å sjekke om det er noen uregelmessighet. Min rytmeforstyrrelse er helt ufarlig, bare så det er sagt :)

Skrevet

CT gir høy stråledose. Symptomgivende lungekreft vil som regel vises på vanlig lungerøntgen.

Anonymous poster hash: ac69f...f1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...