Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Vi får vite om barnehageplass 1-2 uker før min permisjon går ut, da sønnen vår ble født etter 1. september i fjor så har vi ikke krav på plass før til neste år men det kan hende at vi får plass til høsten allikevel. Får vi plass til neste år skal jeg ha 2 mnd med ulønnet permisjon rett etter min permisjon er ferdig. Når jeg søkte om mine foreldrepenger brukte NAV 11-12 uker på å behandle den så vi ser for oss at det kan ta like lang tid når samboer søker om sine foreldrepenger. Eller pleier det å gå fortere for fedrenes søknad? Når syns dere at han bør søke? Nå som det er 8 uker til min permisjon er over? Og søke om hans permisjon rett etter min men søke om utsettelse så fort vi har fått svar på barnehageplass om vi får plass til neste år? Eller søke etter vi har fått svar på barnehageplass? Og risikere 11-12 ukers saksbehandlingstid, risikerer vel det uansett. Han har krav på foreldrepenger så kan umulig få avslag. Får bare håpe at de ikke bruker ekstra lenger tid på å vurdere barnehageplass. Må man ha fått svar på første søknaden før man søker om utsettelse? Anonymous poster hash: e0e27...e84
<3 2G <3 Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Han må søke før din permisjon er over. Resten aner jeg ikke. Jeg dyttet min med å ta en mnd ferie i fjor.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Vet han må søke før min er over. Tenker at det er best å vente til vi har fått svar på barnehageplass, som er kort tid FØR min perm går ut. Men litt kjipt å vente 11-12 uker på svar. Jeg hadde et langt vikariat som har gått ut så har ikke noen feriedager å ta av. Anonymous poster hash: e0e27...e84
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Bare søk. Ingen vits i å vente. Perioden kan alltid endres så lenge dere sier i fra på forhånd. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Men mest sannsynlig vil han ikke få innvilget permisjonen før etter vi har fått svar på barnehageplass, og etter det er best for oss å søke om utsettelse. Kan man få nei på utsettelse? Anonymous poster hash: e0e27...e84
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 For å få utsettelse må han være i full jobb, evt syk e.l., i perioden han søker utsettelse. Er han i full jobb og søker utsettelse før din siste stønadsdag så er vilkår fylt. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 For å få utsettelse må han være i full jobb, evt syk e.l., i perioden han søker utsettelse. Er han i full jobb og søker utsettelse før din siste stønadsdag så er vilkår fylt.Anonymous poster hash: 9e9f0...db5 Han er i full jobb, han har aldri vært sykemeldt. Men kan han ha begynt på sin permisjon før han søker om utsettelse? At vi f.eks velger utsettelse fra en uke etter han søker om utsettelse? Anonymous poster hash: e0e27...e84
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #8 Skrevet 3. april 2014 For å få utsettelse må han være i full jobb, evt syk e.l., i perioden han søker utsettelse. Er han i full jobb og søker utsettelse før din siste stønadsdag så er vilkår fylt.Anonymous poster hash: 9e9f0...db5 Han er i full jobb, han har aldri vært sykemeldt. Men kan han ha begynt på sin permisjon før han søker om utsettelse? At vi f.eks velger utsettelse fra en uke etter han søker om utsettelse? Anonymous poster hash: e0e27...e84 Litt usikker på om jeg skjønte helt hva du mente, men han kan dele om fedrekvoten i flere perioder. Han kan søke om å ta en uke rett etter din permison og søke utsette resten til senere. Det viktigste er at dere avvikler permisjon/utsettelse slik dere søker, og hvis dere vil endre på perioder for fedrekvote/utsettelse så må dere søke om det først. Det er faktisk veldig fleksibelt hvordan dere kan avvikle fedrekvoten så lenge det søkes på forhånd. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #9 Skrevet 3. april 2014 For å få utsettelse må han være i full jobb, evt syk e.l., i perioden han søker utsettelse. Er han i full jobb og søker utsettelse før din siste stønadsdag så er vilkår fylt.Anonymous poster hash: 9e9f0...db5 Han er i full jobb, han har aldri vært sykemeldt. Men kan han ha begynt på sin permisjon før han søker om utsettelse? At vi f.eks velger utsettelse fra en uke etter han søker om utsettelse? Anonymous poster hash: e0e27...e84 Litt usikker på om jeg skjønte helt hva du mente, men han kan dele om fedrekvoten i flere perioder. Han kan søke om å ta en uke rett etter din permison og søke utsette resten til senere. Det viktigste er at dere avvikler permisjon/utsettelse slik dere søker, og hvis dere vil endre på perioder for fedrekvote/utsettelse så må dere søke om det først. Det er faktisk veldig fleksibelt hvordan dere kan avvikle fedrekvoten så lenge det søkes på forhånd. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5 Jeg er sikkert dårlig til å forklare Jeg håpet at det gikk an å søke om utsettelse i samme søknad som han søker om foreldrepenger, men jeg sjekket NAV.no nå og det går ikke an. Så han må uansett søke om å ta sin permisjon rett etter min og så søke om utsettelse. Tungvint syns jeg, selv om det sikkert blir innvilget. Men NAV er ikke kjent for å være enkle Så da kan han like godt søke nå, eller når det er 6 uker igjen til hans perm starter, siden det er 6 uker NAV anbefaler. Men hvis NAV bruker 12 uker på å behandle den første søknaden (om foreldrepenger) og vi trenger utsettelse så fort som mulig hva gjør vi da? Kan han begynne å utsette permisjonen før vi får svar på utsettelsen? Kan vi søke om utsettelse før han har fått svar på den første søknaden? Er dumt hvis han må ta 6 uker permisjon når vi ikke ønsker det kun fordi NAV er så trege Takk for svar, bra at det er fleksibelt. Anonymous poster hash: e0e27...e84
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #10 Skrevet 3. april 2014 Nei, han søker utsettelse fra og med dagen etter din permisjon på egen søknad (utsettelsesskjemaet) og så fører han opp datoen for når han faktisk vil ta ut fedrekvoten på den andre søknaden. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #11 Skrevet 3. april 2014 Nei, han søker utsettelse fra og med dagen etter din permisjon på egen søknad (utsettelsesskjemaet) og så fører han opp datoen for når han faktisk vil ta ut fedrekvoten på den andre søknaden. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5 Han kan sende begge skjemaene samtidig og vil da få svar samtidig. Hvis du er usikker så kan du ringe 55553333 og få snakke med noen som kan hjelpe deg å fylle ut skjemaene. Da er det lurt å ha printet ut skjemaene når du ringer. Anonymous poster hash: 9e9f0...db5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #12 Skrevet 3. april 2014 En ting er når han må søke NAV. Noe annet er at dere jo også må avklare med deres arbeidsgivere når dere skal jobbe og når dere skal ha permisjon. Legg en plan ut fra at dere får barnehageplass. Det er mest sansynlig. Viser det seg at dere ikke får plass avgjør dere da hvordan dere ordner dere. Anonymous poster hash: ec60c...75a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå