Gå til innhold

Student og fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lånekassen sine sider står det at man må ha vært i utdanning 4 mnd før fødsel. Man må ha hatt krav på støtte i samme periode, med unntak av sommerferie. MEN så står det også:

Får du barn i sommerferien etter at du er ferdig med utdanningen din, kan du få foreldrestipend fram til 14.08.

Hva betyr det? Hvis jeg får barn i juli og jeg er ferdig med utdannelsen i juli, så har jeg ingen rettigheter i lånekassen etter 14 august samme sommer? "Hjelper" det melde seg opp som student på nytt i et årsstudium eller noe, eller er det "endt utdanning" som er relevant?

Anonymous poster hash: 68b18...354

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er som du tror. Om du er ferdig med studiet nå i juli, har du bare rett på støtte fram til 14/08. 

Men det er også slik du tror - du kan søke deg inn på f.eks et årsstudium og når du har kommet inn søker du bare permisjon fra studiet (siden du mest sannsynlig har født innen august mtp det du skriver i innlegget ditt). Du trenger ikke ha noen intensjon om å ta dette studiet, det er heller ingen krav om at du må fullføre etter permisjonen. Om du gjør det slik får du foreldrepenger fra lånekassen i 49 uker :) 

Anonymous poster hash: 8d8f1...f9b
Skrevet

Takk for svar. Om det er flere som kan bekrefte så setter jeg pris på flere svar. HI

Anonymous poster hash: 68b18...354

Skrevet

Det stemmer det som er sagt over her.

Anonymous poster hash: 81a4c...36d

Skrevet

Ja, det stemmer. Bare å melde seg opp til fag, søke støtte og permisjon. Ingen krav til å faktisk fullføre studiet etterpå.

Anonymous poster hash: 7133d...a61

Skrevet

Som det nevnes her melder du deg opp til et årsstudium fra høsten av, da vil du få stipend fra august til mai. Du søker om permisjon fra studiet når du har fått innvilget plass. Husk at søknadsfristen er 15 denne mnd. Pengene du får fra lånekassen i permisjonstiden er bare stipend, ikke lån. Jeg fikk rundt 10.000 i mnd, hvis ikke jeg husker helt feil.

Skrevet

Som det nevnes her melder du deg opp til et årsstudium fra høsten av, da vil du få stipend fra august til mai. Du søker om permisjon fra studiet når du har fått innvilget plass. Husk at søknadsfristen er 15 denne mnd. Pengene du får fra lånekassen i permisjonstiden er bare stipend, ikke lån. Jeg fikk rundt 10.000 i mnd, hvis ikke jeg husker helt feil.

Stemmer at summen er ca 10 000 - 11 000 i måneden (når jeg fikk i 2010 var det "bare" 7000-8000!). Men dette kommer veldig ann på inntekten til din samboer, og om du har formue. Alt dette kan du lese om på hjemmesidene til lånekassen, de har en oversikt der. Alle pengene er stipend, ingenting er lån :)

Har du hatt deltidsjobb ved siden av studiet? Om du har rett på foreldrepenger fra NAV så kan du motta foreldrepenger fra NAV samtidig som du får foreldrepenger fra lånekassen! Kravet da er at du må ha vært i arbeid 6 av 10 måneder før du går ut i permisjon. Dette gjelder ikke mannen din, så det kan ikke være slik at han får foreldrepenger fra NAV mens du får fralånekassen. Jeg kan ikke si helt sikkert at alt dette (siste avsnittet) er korrekt lengre, men det var hvertfall slik når jeg fikk fødselspenger (2010). Det står sikkert om dette på hjemmesidene til lånekassen.

Anonymous poster hash: 8d8f1...f9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...