Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #1 Skrevet 3. april 2014 Hei.. Fant nettop ut atsamboeren min har hatt et forbrukslån over ca 4 år uten at han har sagt noe om det. Vi har en ganske trang økonomi, siden jeg er student. Men vi har klart oss så vi har gått ca i 0 hver måned. I det siste har det også blitt litt romsligere med mindre reiseutgifter osv.. Likevell ble jeg ganske forbanna da jeg oppdaget dette da jeg så over selvangivelsen hans... Han sa først at han hadde batalt ned alt nå, men etter hvert kom det fram at ingen ting av det var betalt. I løpet av fjoråret har det påløpt ca 7000 i renter på det lånet, og det står nå ca 25 000 i utestående på det... Det høres kanskje ut som småpenger, men når vi har det slik at jeg føler jeg må vri og vende på hvær krone og ikke har råd til noe synes jeg det er mye! Samtidig er det ekstra ille synes jeg, når vi har en bufferkonto på ca 30000 til uforutsette utgifter osv.. Nå må vi bruke nesten hele denne til å betale ned dette lånet... Han innrømmet også at grunnen til at han ikke har sagt noe om dette er fordi årsaken til behovene for forbrukslån er for å dekke over hvor mye han egetlig bruker på hobbyen sin.. Han begynner stadig på nye prosjekter, men beroligrer med at det ikke er så dyrt.. Jeg føler meg virkelig ført bak lyset, og føler at alt det jeg har gjort ved å prøve å spare penger osv de siste årene er bortkasta... Forstår heller ikke hvordan han kan late som ingenting når vi i fellesskap har laget budsjett osv tidligere... Likevel har jeg også litt dårlig samvittighet for at han ikke skal få bruke penger på hobby, når det er han som tar alle utgifter og forsørger neg og datteren vår mens jeg nå har studert i 4 år! (Har 1 år igjen) Overreagerer jeg? Anonymous poster hash: 7aa3d...627
Gustav Klitt Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Synes ikke du overreagerer. Hva er hobbyen hans? Innebærer den noe utstyr som kan selges? Det skulle bare mangle om ikke han får svi litt for å ordne opp i dette. Hvis dere bruker bufferen på å betale det ned, lærer han jo ingenting....!!!
druestilk Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Hobbyen er en bil som han mekker på.. Det er lidenskapen hans, og han holdt på med det før vi møttes.. Han foreslo at vi opprettet en felles regningskonto som han kunne overføre penger på når han får lønn og at jeg fikk ansvaret for alle regningene osv.. Samtidig skulle jeg få oversikt over selvangivelser osv i fremtiden også.. Vet ikke helt hva jeg synes om det heller, for da føles det som at jeg må passe på han på en måte.. Det sitter langt inne for meg å få ham til å slutte med mekking, for jeg ser hvor mye han liker det.. Men han må jo forstå at han ikke kan holdepå slik han har gjort..
Gustav Klitt Skrevet 3. april 2014 #4 Skrevet 3. april 2014 Hvis han må låne penger for å mekke, har han ikke råd til å ha det som hobby. Vet at det hadde irritert meg grenseløst å skulle være "mamma" og passe på min samboer økonomisk, men hvis du synes det er verdt det så kanskje det hadde vært greit for en periode? Synes uansett at du skal prøveå involvere ham i hvor mye det koster å drive Familien AS (altså, selv om dere går for ordningen han foreslo), sånn at han kanskje tar mer voksne valg fremover.
druestilk Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Tror vi må prøve det en periode... Føler bare at jeg må gjøre det jeg kan for å skaffe meg litt oversikt... Men det verste er egentlig ikke at han har brukt penger på hobbyen, men at han har løyet meg rett i fleisen, og det så overbevisende... Jeg som trodde at mannen var ute av stand til å lyve..
overlord Skrevet 3. april 2014 #6 Skrevet 3. april 2014 Han har løyet for deg og det er ikke akseptabelt. Samtidig kjenner jeg en viss sympati for mannen dersom det er han som bærer det økonomiske ansvaret i hjemmet mens du studerer. Har du jobb ved siden av studiene? Det bør du ha dersom dere har det så trangt som du beskriver.
Salomine Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 Hadde absolutt ikke likt hvis mannen min løy for meg om noe sånt. Tillitsbrudd. Syns heller ikke om at man tar opp lån for å drive med hobby. Man kunne jo diskutert hvordan han kunne fått mulighet til å mekke bil og kanskje funnet en grei løsning, dersom han var ærlig og ikke gikk bak ryggen din og lånte
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #8 Skrevet 3. april 2014 Jeg har forbukslån på 40000,- bak ryggen på typen pga økonomisk helvete etter at jeg ble syk. Nå lever jeg på kanten av stupet. Jeg har gjort det jeg måtte gjøre for å beholde leiligheten, og skal betale tilbake når skattepengene kommer. Finner han det ut, så er det game over. Jeg henter ikke posten når han er her for å si det sånn. Men jeg har ikke drept noen og når han ikke vil hjelpe økonomisk så har jeg måttet gjøre det. Drømmer om å bli frisk så jeg kan jobbe og slippe gjeld herfra til helvete. Anonymous poster hash: b3858...c4e
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #9 Skrevet 3. april 2014 Overlord, ja jeg har hatt jobb ved siden av studiene.. Tok ekstra mange fag siste høstsemester av Bachelorgraden slik at jeg kunne jobbe 80% i 8 mnd i fjor vår... Dette gjorde det mulig for meg å spare mye av lønna til bufferkonto, pluss at vi fikk til litt oppussing.. Nå har jeg ikke mulighet til å jobbe ved siden av siden jeg går på et tøft og tidskrevende masterstudie og samtidig har ei datter på 4år... Det er også vanskelig med deltidsjobber pga at mannen jobber turnus med mye kveldsjobbing... Jeg har veldig mye sympati for mannen min.. For jeg synes at han også må få bruke noe av pengene som han selv tjener... Dette er noe av det som gjør hele situasjonen så vanskelig for meg. Jeg synes synd på han for at han ikke får bruke pengene sine på det han vil, samtidig som at jeg er sjokkert over at han systematisk har løyet for meg i lang tid... Anonymous poster hash: 7aa3d...627
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå