Gå til innhold

Besøk til legen/ Legevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor grensen deres ligger for å besøke legen evt legevakt?

Her har vi en liten som er veldig mye syk, og pga ett par sykehusinnleggelser tidligere blir jeg fort veldig bekymret og ringer, men storsett er det kun virus og de kan ikke gjøre noe fra eller til. H*n har hatt utallige antibiotika kurer til alderen å være det siste året synes jeg, i tillegg til å bruke en fast medesin ved sterk forskjølelse å surklete pust. 

Er nå på 4.dag med opp og ned feber, og surkelende pust og hoste og uten matlyst. Så kjenner jeg er i tvil, men er bedre med en gang for mye enn for lite da…..

Har opplevd tidligere og nesten få tilsnakk fra legevakt for vi kom, og det trengte vi ikke selv om det endte med antibiotika dagen etter hos fastlege……….

Anonymous poster hash: ae571...7d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre med en gang for mye. Ikke bry deg om legen synes du er der for ofte. Barnet ditt er viktigest. En nabo her mistet barnet sitt til en helt vanlig influensa pga. legen på legevakten mente det ikke var så alvorlig. Til slutt ble morens bekymring tatt på alvor og barnet ble innlagt på sykehus, men da var det for sent. Etter dette begynte jeg å vaksinere min astmasyke datter. Før, var jeg alltid av den oppfatning at influensa ikke var noe å bry seg med, å vaksine var i alle fall ikke aktuelt.

Anonymous poster hash: 9a90f...2c1
Skrevet

heller en gang for mye enn for lita ja.. men synes man skal gjøre alt man kan for å få tatt legebesøk hos fastlegen, og ikke løpe til legevakten hele tiden.. det at man får antibiotika av fastlegen dagen etter et legevaktbesøk betyr ikke automatisk at det var riktig å oppsøke legevakten..

ring legen din og hør om dere kan få komme inn i dag eller i morgen.. det er mye bedre enn å fly på legevakten lørdag..

Anonymous poster hash: 7472d...0af
Gjest vinterbrud
Skrevet

Når hun har forstuet ledd eller ved brudd,oppsøker jeg lege eller legevakt.Men jeg kan godt ringe ned for å få råd uten at vi drar ned dit.

Og ved forverring av astmaen hennes drar vi ned.Med kronisk sykt barn med mulig syndrom,blir det en del legebesøk.

Skrevet

Akkurat der har jeg en ganske intakt magefølelse. Eller erfaring kanskje? Nå er barna mine, fire i tallet, mellom 5 og 12 år, og av alle de gangene jeg har oppsøkt legevakt med dem, har det vært unødvendig to ganger. Det synes jeg ikke er mye med tanke på at totalen nok ligger på rundt 50 ganger. Alle andre ganger har jeg hatt helt rett i mine antagelser om at barnet trengte medisinsk hjelp på en eller annen måte.

Eksempler:

*Kraftig halsbetennelser

*Ørebetennelse med sprukken trommehinne (da må de ha antibiotika)

*Bronkitt

*Hull i hode

*Hjernerystelse

*Flenger/sår som trengte å sys/limes

*Urinveisinfeksjon (40,5 i feber og blod i urinen)

*Stafylokokker

*Streptokokker

*Forstuelse (mistanke om brudd).

De to gangene jeg tok feil hadde barna hatt høy feber i mer enn tre dager og klaget på smerter i brystet, men det var "bare" et virus likevel.

Jeg foretrekker for øvrig å oppsøke fastlegen ved sykdom framfor å gå på legevakten, men barna mine har det med å bli syke på onsdag/torsdager og så mye verre utover fredagene når legekontoret er stengt, og da synes jeg det blir for lenge å vente til mandagen igjen. Nå som de er blitt eldre er det heldigvis mye mindre sykdom på dem, men desto flere skader av ulike slag :mellow:

Anonymous poster hash: cc80e...594
Skrevet

Her har lille det som kalles en form for astma, men ikke astma (husker ikke hva de kalte det på sykehuset) som gjør at h*n er oftere syk, storsett går vi ikke på legevakten annet enn at vi vet det er noe men har hatt bommert med at det kun er luftveisinfeksjon *heldigvis ikke vært verre men da var det sjekket opp*. Men nå har h*n hatt høy feber i 4 dager, tett i bryst og skikkelig forskjølet. Feberen roet seg og gikk godt ned idag tidlig med almenn tilstand helt ok men ikke normal til den aktiv 2,5åringen vår. Hoster til h*n spyr, men får ikke lille til å spise, men som skrevet får jeg i h*n litt drikke.

Problemet med fastlegen her, er at når du ringer får du beskjed at de ikke har tid og at vi må heller ta det med legevakt på ettermeiddag…men ser hvordan formen er etter hvilen og kontakter dem da om det blir verre.

Har hatt en opplevelse der crp var over 200, og vi måtte rett opp på sykehuset. Så dårlig som da, er h*n ikke nå…men kjenner igjen så mye symtoner. Vet ikke om det er bare meg som er redd etter episoden eller om det begynner igejn:(

-HI

Skrevet

heller en gang for mye enn for lita ja.. men synes man skal gjøre alt man kan for å få tatt legebesøk hos fastlegen, og ikke løpe til legevakten hele tiden.. det at man får antibiotika av fastlegen dagen etter et legevaktbesøk betyr ikke automatisk at det var riktig å oppsøke legevakten..

ring legen din og hør om dere kan få komme inn i dag eller i morgen.. det er mye bedre enn å fly på legevakten lørdag..

Anonymous poster hash: 7472d...0af

Hi her...

Antibiotikan vi fikk på legevakten, måtte vi blande ut selv og legen var arrogant og ufølsom over for oss. Hadde fått beskjed fra fastlege tidligere på dagen om heller å kontakte legevakt. Dagen etter var formen verre, og vi ringte fastlegen og fortalte om hendelsen dagen før. Fikk da komme inn for prøver og crp. Og fikk ny antibiotika som apoteket lagde til. Fastlegen vurderte og legge ham inn for tredje gang, men vi ble enige om å se det ann og heller ringe igjen om medisinen ikke hjalp. Denne opplevelsen med legevakten har heldigvis skjedd kun en gang….

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...