eelis Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Har plantet en hel haug forskjellige matløker, blant annet vanlig gul løk. Men i utålmodighetens navn lurer jeg på om jeg kan spise planten, altså det som vokser over bakken? (Dumme spørsmål krever smarte svar!)
sug lut Skrevet 3. april 2014 #2 Skrevet 3. april 2014 Hm---- suck it and see? Nei, det vet jeg ærlig talt ikke, om det da fratar den mulighet til å ---tja -------ett eller annet med sollys og klorofyll, eller noe, jeg mener det var grunnen til at det er blader på trærne etc. Det må jo være en grunn til det grønne?
amandine Skrevet 3. april 2014 #3 Skrevet 3. april 2014 Hvis du spiser løkgresset vil den stakkars løken måtte lage seg nytt gress, da vil den bruke alle sine krefter på å spire på nytt og selve løken under bakken vil ikke vokse like godt, tenker jeg? Den må jo ha blader for å nyttiggjøre seg lys og luft som den trenger for å vokse. (Fotosyntesen) http://www.energifakta.no/documents/fysikk/kretslopene/fotosynt.htm Kan du ikke heller kjøpe deg en bunt vårløk å gnafse på?
eelis Skrevet 3. april 2014 Forfatter #4 Skrevet 3. april 2014 Dere er jo ganske smarte, da. Har planta vårløk også, og det går ned på høykant. Det er noe med at egenplantet mat smaker mye bedre. Skal la løken være i fred, men hvordan vet man at den er ferdiggrodd enkli?
amandine Skrevet 3. april 2014 #5 Skrevet 3. april 2014 Nå vet jeg jo ikke hvor i verden du befinner deg, så det er ikke godt å si... Men jeg vil tro at det tar en stund:-)
eelis Skrevet 3. april 2014 Forfatter #6 Skrevet 3. april 2014 Jeg bor så høyt oppe at jeg planta inne. Må vel smøre meg med tålmod!!
bIomstre Skrevet 3. april 2014 #7 Skrevet 3. april 2014 Nok en grunn til å la bladene være: Når bladene bretter seg ned er løken klar for innhøsting! (og her passer det sikkert med en vits om løknapping....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå