Gå til innhold

Hvordan holde det ryddig på barnerommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips for å få det ryddig på barnerommet

Lite rom og masse leiker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lekekasser. Har tre stykker vi legger leker oppi. Bilene setter han på plass selv . En over rydding 1,5 åring i hus :P

Skrevet

Ikke få besøk av naboungen :P

Anonymous poster hash: bf9ec...537

Skrevet

Sette hengelås på lekekassene. Nei jeg aner ikke, har en 3 åring og ikke takler å ha det ryddig, da bare må han rote det utover for å få ro i sjela. Jeg hater å ha det rydda sier han og tømmer kassen utover gulvet. 

Anonymous poster hash: 91e14...1aa
Skrevet

1 kasse med togbane, 1 kasse med biler, 1 kasse med kjøkkenleker, 1 kasse med dukkeklær, osv... Leken må være sortert, og du må ta den kampen med at man tømmer ikke ut alle lekene på en gang, og man rydder togbanen før man begynner å leke med kjøkkenlekene. Jo hardere du er på den kampen, dess fortere går det seg til. Barnet sover best i et rom som ikke flyter over...

Anonymous poster hash: 1ce4e...1d4

Skrevet

Vi har lekefrie barnerom.. på rommene er det seng, skap, bøker og litt pynt og kos.Hvis ungene vil leke på rommet tar de med leker inn - og ut igjen når de er ferdige. Lettere å holde det ryddig på størrd plass. Bsrns har lekekasser med sirligsorterte leker. Det oppbevares i hyller i stuen... men nå er jo mine barn ganske små enda... to og fem og vil ikke leke på rommene sine..

Anonymous poster hash: 0aef4...8c4

Skrevet

Rydd hver kveld!

Anonymous poster hash: 450d1...f46

Skrevet

Vi har flere lekekasser, og rydder hver gang dem forlater rommet. Lærer barna at dem må rydde opp etter seg når dem er ferdige. Ikke så veldig populært, men det funker av og til :P

Skrevet

5 åringen vår har ryddet rommet sitt alene etter lek siden 3 års alder. Før det ble vi med å viste hvor i kasser etc ting kan ligge.

Rommet er strøkent hver eneste dag :)

Anonymous poster hash: 297cc...d23

Skrevet

En sånn bokhylle som dette

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10275857/#/30275861

Fylt med slike kurver

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20192729/

En kurv til biler, en til små dyr og figurer, en til treklosser, en til ditt og en til datt. Faste plasser til ting er mitt beste tips, og å prøve lære barna at man må rydde opp en ting før man roter ut en ny.

Over sengen er det to slike hyller skrudd i veggen, og på dem står det esker i papp til forskjellige "skatter". En til små kindereggfigurer, en til skjell de har plukket på stranden, en med klinkekuler og andre småting osv...

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60103632/#/30251704

Anonymous poster hash: 4175a...4f1
Skrevet

Vi har sånne expedithyller fra ikea med skubbkasser inni på barnerommene. Dukkeklær i en, biler i en, duplo i en osv.

Superlett å rydde og holde orden. Absolutt alt har en plass.

Jeg er ikke nazi på daglig rydding på barnerommene. Hvis jentene mine f.eks leker med dukker, så blir både pet shops, koppestell, biler og bøker blandet med i leken :) Å leke med en type leke av gangen, for så å rydde opp er uaktuelt her i gården. Men de får ikke gå helt berserk, for eksempel å tømme kassene uten mål og mening. 

Vi tar en ryddesjau en gang i uken og ellers ved behov. De rydder på eget initiativ hvis rot er i veien for en ny lek de vil leke.

Ellers er et godt tips (hvis barna har alt for mye leker) å pakke bort en del leker og gjemme det bort for en periode. Når det har gått noen uker/mnd tar du det frem igjen. Da fjerner du de andre lekene og pakker de bort.

På den måten blir lekene plutselig veldig interessante og gøy igjen. 

Og ikke minst. Gi bort/selg leker som ungene for lengst har vokst fra :)

Skrevet

Lekekasser. Og å lære ungene å rydde opp etter seg når de er ferdige.

Her er det alltid ryddetid før barne-tv, og da må alle bidra. Til og med ettåringen blir dratt med- for ham er det lek nok å kaste lekene oppi kassen. ;)

Dessuten gjør vi som hun over, pakker vekk en del av lekene og setter dem i kjelleren, for så å bytte dem ut med noen andre innimellom. Da er ikke alt framme, og det blir mer spennende å leke med de "nye" lekene etterhvert som de kommer frem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...