Gå til innhold

Unge gravide er mest sykemeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Yngre gravide er en mer sårbar gruppe, og ikke like ressurssterke som eldre gravide. Det kan være noe av forklaringen på at det er de yngste som er mest sykmeldte", sier Tine Aaserud, jordmor i Rælingen kommune og styremedlem i Jordmorforeningen.

Fra 1970 til 2012 steg gjennomsnittsalderen hos førstegangsfødende i Norge fra 23,2 år til 28,5 år. I samme periode har også sykefraværet blant gravide økt betraktelig. Bare mellom 1995 og 2007 økte sykefraværet under svngerskap fra 16 til 24 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

Men en ny, norsk studie viser at det økte sykefraværet ikke skyldes at de gravide er blitt eldre, slik man tidligere har antatt.

Tvert imot er det de yngste gravide som har høyest sykefravær.

Interessant at det er de yngste som drar opp sykefraværet, mens eldre mødre (også eldre førstegangsmødre) klarer seg bedre som gravid i jobb.

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article900645.ece?utm_source=apsis&utm_medium=nyhetsbrev&utm_campaign=385075

Anonymous poster hash: 61a11...e8a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del stemmer det ikke, i første gravidiet da jeg var 20 ble jeg sykemeldt en mnd før fødsel.

Andre graviditet var jeg 35 og sykemeldt fra uke 12.

Anonymous poster hash: 6c53f...2bb

Skrevet

Ja selvfølgelig ha noe med type jobb man har, og tilknytning til arbeidslivet/lojalitetsfølelse ovenfor arbeidsgiver, som ung gravid sammenlignet med å være voksen gravid.

Anonymous poster hash: 7840b...fb5

Skrevet

Da jeg var gravid som 19-åring ble jeg ikke sykmeldt fra jobb/skole.

Men som 23-åring ble jeg 100% sykmeldt fra uke 34. Så det både stemmer og ikke stemmer her.

Hadde samme jobb i begge graviditetene.

Anonymous poster hash: c6064...ef6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...