Gå til innhold

Hvorfor skylle før bedøvelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå tre ganger vært til legevakt med barn som har hatt dype kutt som må sys. To ulike legevakter, ulike personer hver gang. Og jeg blir helt oppgitt!

Greit at de må se på såret for å vurdere at legehjelp trengs. Jeg skjønner at noen løper til lege for ingenting, og at det derfor er greit å avgjøre om såret er så stort og dypt at det må sys eller ikke før de sender inn legen. Det jeg overhode ikke forstår er denne trangen sykepleierne har til å absolutt skulle skylle og pirke i såret før det blir bedøvet av legen. Det er en ren pine og tortur for det vettskremte barn som har det vondt nok fra før. Hver gang har jeg gitt beskjed og bedt dem stoppe når barnet ligger der og hyler av smerte, hver gang ser du dumt på meg og sier "men vi må jo rense det!".

Ja, det er klart det må renses, men kan det ikke vente til såret er bedøvet?!? Når man må sitte i 1-2 timer å vente for å i det hele tatt komme til, så må det vel være mulig å kunne vente litt til vel? Og at såret må sys er vel rimelig åpenbart når det er en dyp flenge som blodet pumper ut av, man trenger ikke skylle bort blod for å se det...

Sorry, er bare litt oppgitt og frustrert her. Er dette virkelig vanlig?

Anonymous poster hash: 7dcd4...481
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, der er vanlig. Man bruker ikke å bedøve før man renser og skyller. Spl må se om såret kan stripes eller om det må sys. Da må man rengjøre først. Greit nok at det er litt vondt, men ikke så grusomt vondt. Ofte hos barn kommer man langt med å trygge og distrahere barnet.

Skrevet

Ja, der er vanlig. Man bruker ikke å bedøve før man renser og skyller. Spl må se om såret kan stripes eller om det må sys. Da må man rengjøre først. Greit nok at det er litt vondt, men ikke så grusomt vondt. Ofte hos barn kommer man langt med å trygge og distrahere barnet.

Tja, mine har hylt til. De er kanskje overfølsomme, jeg vet ikke jeg, men synes det er unødvendig å skremme dem mer opp når de så tydelig er redde og har det vondt! Det hjelper ikke å distrahere dem. I alle tre tilfelle har det også vært snakk om veldig dype og store flenger, så til og med jeg har jo skjønt at det må sys (endt opp med mellom 4 og 7 sting hver gang).

HI

Skrevet

Tja, mine har hylt til. De er kanskje overfølsomme, jeg vet ikke jeg, men synes det er unødvendig å skremme dem mer opp når de så tydelig er redde og har det vondt! Det hjelper ikke å distrahere dem. I alle tre tilfelle har det også vært snakk om veldig dype og store flenger, så til og med jeg har jo skjønt at det må sys (endt opp med mellom 4 og 7 sting hver gang).

HI

4-7 sting er jo ikke veldig store flengende da. Og mange sår kan bare stripses og da må man se på det først. Man trenger ikke en lege til å skylle/rense/stripse sår. Da kan han ta seg av de mer alvorlige tilfellene. På mange legevakter har spl begynt å sy småsår= mindre ventetid. Og jeg tror det er viktig at barn lærer seg å gjøre småting ( uten bedøvelse) for å lære seg og mestre det. Det er faktisk ikke alt i livet som er behagelig. Når det er sagt, så har hvordan foreldre oppfører seg veldig mye å si for hvordan barna takler situasjonen. Urolige/engstelige/nervøse/hysteriske foreldre gir ditto barn.

Anonymous poster hash: cdcc3...f82

Skrevet

HI

4-7 sting er jo ikke veldig store flengende da. Og mange sår kan bare stripses og da må man se på det først. Man trenger ikke en lege til å skylle/rense/stripse sår. Da kan han ta seg av de mer alvorlige tilfellene. På mange legevakter har spl begynt å sy småsår= mindre ventetid. Og jeg tror det er viktig at barn lærer seg å gjøre småting ( uten bedøvelse) for å lære seg og mestre det. Det er faktisk ikke alt i livet som er behagelig. Når det er sagt, så har hvordan foreldre oppfører seg veldig mye å si for hvordan barna takler situasjonen. Urolige/engstelige/nervøse/hysteriske foreldre gir ditto barn.

Anonymous poster hash: cdcc3...f82

I siste tilfellet var det snakk om et sår som gikk helt ned til beinet. Jeg er en veldig rolig person som ikke blir stresset av slikt og forsøkte å roe ned barnet, ba han puste med magen osv. Greit nok at barn må tåle litt smerte, men jeg forstår ikke hvorfor det må gjøres verre? Så snart han fikk bedøvelse roet han seg og de fikk både skylt, renset og sydd uten mer gråt og redsel fra hans side. En annen gang var det med et av de andre barna som da bare var 3,5 år og livredd fordi blodet rant og rant, det hjalp fint lite at jeg var helt rolig. Og det ble på ingen måte bedre av at de skulle plukke på såret først.

Jeg for min del skiller i hvert fall mellom at ting kan være litt ubehagelig og å skremme barn enda mer opp når de opplever noe som smertefullt og fælt. Det må jo være mulig å lytte til pasientene sine?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...