Gå til innhold

Noen med peiling på overgangsstønad? Litt panikk her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt overgangsstønad i 36 mnd til sammen. Hadde i 28 mnd for datteren min for en del år tilbake, og har nå derfor bare krav på 10 mnd i følge nav. Har en baby på 9 mnd, og nå mener nav at jeg må ut i jobb fra august, og han må i barnehagen når han er 14 mnd. Helt greit det, men problemet er bare at det virker håpløst å få jobb. Jeg har til nå søkt på 23 jobber, blitt plukket ut til intervju, men det virker som at så fort arbeidsgiver får greie på at jeg har en baby, så kan det bli mye fravær pga sykdom, og det faller jo på meg å være hjemme ettersom barnefar ikke lenger er her. Jeg er utdannet miljøterapeut og apotektekniker, så jeg har vel god utdannelse, og har sendt inn jobbsøknad senest i dag.

Kjenner jeg får panikk ved tanken på å miste nesten 10 000 kr pr mnd fra august, for da klarer vi oss rett og slett ikke. Jeg har ikke mulighet til å klare utgiftene på det jeg sitter igjen med da. Jeg er i utdannelse nå også, og er ikke ferdig før juni 2015, men slutter tvert om jeg får jobb.

Har jeg ikke krav på noe fra nav hvis jeg ikke kommer ut i jobb? Dem kan da ikke bare sette oss på gata over natta? Det er ikke sånn at jeg ikke prøver å gjøre noe for å forhindre det, men det at jeg er 40 år om noen dager, og har små barn, ser ut til å være et stort hinder, og det er synd, for jeg ønsker virkelig å ut i jobb, gjøre nytte for meg og ikke minst få et nettverk igjen. Jeg har vært alene siden sønnen min var under 9 uker, så jeg skal ærlig innrømme at jeg har lyst til å ut blant folk igjen snart.. Noen tips, råd til hva jeg evnt kan gjøre med dette? Desperat her. Er ikke noe krise før i august, men tiden flyr jo bare. Det går FORT til august.

Anonymous poster hash: 7e6ef...e09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du er aktiv arbeidssøkende og registrert hos NAV som arbeidssøker. Da oppfyller du kravene til aktivitet, men du må ha barnehageplass til barnet og du må påregne å stille opp på kurs, møter og jobbintervjuer i regi av NAV.

Vil anbefale deg å kontakte din saksbehandler på NAV og få et møte for å avklare disse tingene.

Anonymous poster hash: 117ff...242
Skrevet

ps. ser nå at du er fortsatt under utdanning - da oppfyller du allerede kravet til aktivitet dersom du studerer minimum 50%

Skrevet

Men jeg fikk krystallklar beskjed om at overgangsstønad får man maks i 36 mnd(3 år) og etter det er det slutt. Stemmer ikke dette da?Og ettersom dem mener at jeg ikke er i nødvendig utdanning for å komme meg i jobb igjen, så "teller" ikke den utdanningen som et krav til å få overgangsstønad. Jeg er aktiv arbeidssøker, og kan stille på kort varsel uansett hva det måtte være. Jeg vil jo ut i jobb, så det er absolutt ikke det det står på. Jeg er bare livredd for å ikke få noe, og stå uten den inntekten jeg trenger for å holde hode vårt over vannet..

Skrevet

Du kan søke utvidet i 6 mnd. i påvente av arbeid

Skrevet

Er det ikke nye 36 mnd når du får en unge til da? Eller har de endret på det?

Anonymous poster hash: 21573...606

Skrevet

Er det ikke nye 36 mnd når du får en unge til da? Eller har de endret på det?

Anonymous poster hash: 21573...606

"Dersom du har mottatt overgangsstønad i tre år og blir alene om omsorgen for et nytt barn, kan du bare få overgangsstønad frem til barnet har rett til barnehageplass"

nav.no

Skrevet

Og sønnen min har fått, og har rett til barnehageplass. Han blir et år i juni. Men det hjelper så forbannet lite på min økonomi hvis jeg ikke får napp på en jobb :( Jeg leker ikke alenemor med barn liksom. Vi trenger til livets opphold, så jeg føler dette er veldig vanskelig.

Skrevet

Har du hatt inntekt de tre siste årene kan du ha krav på dagpenger??

Hvis ikke er sosialstønad sikkerhetsnettet frem til du selv får inntekt igjen...

Anonymous poster hash: 2fb13...654

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...