Gå til innhold

Valg, bhg eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen er litt over året til høsten, har fått plass i en barnehage det er vanskelig å få plass i. Utifra det jeg vet, er det en god barnehage, en populær en, og det er omtrent ni barn som ikke får plass i denne til høsten. Neste bhg er 30-40 min unna med bil.

Men så leser man at ettåringer ikke burde gå i barnehage. Hva skal jeg velge, da?

Alternativ 1: sende barnet i barnehage.

Jeg får ca 10 000kr på kontoen i mnd. Da går 2600kr til bhg og jeg står igjen med 7400kr, minus husleie.

Masse negative konsekvenser, i følge "forskere og eksperter", helt unaturlig og det gjør man bare ikke med mindre det er helt nødvendig, i følge enkelte.

Alternativ 2: ikke sende barnet i barnehage.

Får da 6000kr/mnd i kontantstøtte og 1400kr dårligere råd. Har ingen andre barn å sosialisere med, ingen barn i familien eller slekta, nærmeste åpen barnehage er halvannen mil unna, har ikke tilgang på bil. Risikerer å ikke få plass i ønsket barnehage ved neste søknad, og det er eneste alternativet. Noen sier toåringer er vanskeligere å tilvenne bhg, andre ikke. Risikerer at babyen kjeder seg hjemme, eller at den setter pris på masse tid med mammaen sin. Men får ikke sosialisert og "lekt pedagogisk" som i barnehagen.

Jeg kan ikke sende ungen i barnehage ved 18 mnd, for det har jeg ikke søkt om. Tar jeg ikke plassen, risikerer jeg å miste den - for godt.. Presset på barnehagen her er stort, det er fullt, kun flaks at vi fikk plass.

Men så leser jeg at det er så slemt og feil å sende en ettåring i barnehagen. Jeg kan jo være hjemme med ungen, får det enda trangere økonomisk, men om det er det riktige for ungen, så...

Hvirdan velger man da? Har tenkt og fundert. Tror jeg vet svarer, så ombestemmer jeg meg igjen. Veier imot og for, klarer ikke å bestemme meg, er redd for å ta feil valg. Ikke kan jeg ha ungen i barnehagen 40%. Ikke kan jeg ha den i barnehagen i det hele tatt. Ikke kan jeg være hjemme med barnet, føler at uansett vågvilket valg det blir, blir det feil... :(

Anonymous poster hash: 6dfe9...475

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i bhg selv og skal sende min gutt i bhg for første gang til høsten. Jeg har ikke råd til å gå hjemme. Jeg har også erfart at tilvenningen til 1 åringer er lettere enn når barna blir eldre. Det du eventuelt kan gjøre er å ha en lengere tilvenning. Jeg kommer til å gå ned til 90% stilling fra høsten slik at han får fri en dag annen hver uke. Og vi er heldige med at mannen jobber 3 ukers turnus og kan hente han tidlig og levere sent hver 3 uke.

Anonymous poster hash: ad0e9...ef3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...