Gå til innhold

Økonomi hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver eneste mnd er jeg blakk 14 dager før lønn!:( jeg har utbetalt ca 24000, og barnetrygd for to stk. Jeg sparer til ulønnet perm, har hittil kun spart 10000, og må ofte låne fra den kontoen. Jeg har ca 12000 i faste utgifter, med betaling til felles konto og til sparekonto for ulønnet. Resten av pengene er til mat og diverse. Hvordan sksl det gå an at jeg er blakk da??? Ønsker gode og seriøse råd om hvordan jeg kan disponere bedre??

Anonymous poster hash: 68044...b71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se på diverse utgifter - bruker du unødvendig mye på kos ala kaffe, spise ute, snop, kino etc, sette opp handleliste og handle stort

Skrevet

Sett opp et regnskap over de to-tre siste månedene. Bruk nettbankutskriften. Del opp ulike bolker basert på hvilket liv du lever; Bolig, bil, barn, helse, kos, klær, mat osv osv. Da får du fort noen aha-opplevelser tenker jeg. På kos kan du evt. bryte ned enda mer som f.eks; kaffe, godteri, kino etc. Basert på dette bestemmer du deg for hvor du synes du kan kutte og setter opp et budsjett. Si du kan bruke 200 i måneden på kaffe. Hver gang  du kjøper en kaffe logger du det i et notat, eller f.eks. tar med kvittering og fører et slags regnskap. Tipper du bruker masse penger på ting du ikke egentlig tenker over. De fleste gjør det. 

Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt det som deg. Til slutt måtte jeg begynne å ta ut kontanter for hver uke og slutte å bruke kortet mitt. Fant ut at jeg brukte mye på småhandling, så nå lager jeg middagsplan hver søndag/mandag og handler inn etter den. Prøver å få med meg tilbud fra butikkene rundt meg, slik at jeg får maten billigst mulig.

Har du gått igjennom forsikringene dine?

Har du det mobilabonnementet som passer best for deg/din familie?

Internett og kabeltv?

Jeg sparte 500kr i mnd på å gå igjennom disse avtalene? Det ble faktisk 6000 i året...

Lykke til!!! Jeg strever enda, men jeg blir flinkere for hver mnd som går :-)

Anonymous poster hash: 94035...692

Skrevet

Si jatakk til kvittering hver eneste gang du drar kortet en hel måned også bruker du litt tid på å gå gjennom kvitteringene etterpå. Da ser du hvor pengene forsvinner, de fleste får seg litt av en ahaopplevelse.

Jeg ble lettere sjokkert bare av å ta vare på kvitteringene en hel måned fra matbutikken. Satte meg med overstrykningspenner i flere farger og gikk gjennom kvitteringene etterpå, strøk over brus og snop med en farge, middagsmat med en farge, sjampo, såpe o.l. med en farge osv. Var noen pengesluk der ja, særlig brus og snop var mye dyrere enn jeg hadde trodd (selv om vi spiser det bare i helgene ble det en betydelig post altså).

Anonymous poster hash: 7a536...1b7
Skrevet

Tuuusen takk for hjelp alle. Gode råd her!:-) jeg skal benytte meg av tipsene deres!:-)

Anonymous poster hash: 68044...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...