Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #1 Skrevet 2. april 2014 Ungen er bare 13 måneder, så forventer ikke akkurat perfekt bordskikk, men hun kaster ALL mat på gulvet. Alt skal i gulvet, til og med det hun har lyst til å spise. Så ser hun over kanten på stolen på maten som ligger der, og synes det hele er fascinerende. Jeg har forsøkt å si nei på både mild og streng måte, men det bryr hun seg ikke noe om (ja, hun vet hva nei betyr). Jeg har ikke sagt et ord, og bare plukket opp maten hennes, og serverer det på nytt. Kan ikke si det heller har hatt et hint av effekt. Som oftest later jeg som ingenting fordi jeg går skikkelig lei. Jeg skjønner hun sjekker ut reaksjonen min, hun følger ofte med på meg når hun kaster det, og finner det ekstra morsomt om jeg ser på når hun kaster det. Å, kjære dere mødre som har/har hatt små barn... Når går denne tiden over? Hva kan jeg gjøre for å lære henne at det ikke er ok med mat på gulvet? Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #2 Skrevet 2. april 2014 si nei, ta bort maten om hun fortsetter.. men mest effektivt av alt synes jeg er å bare ignorere det.. å si nei og gi masse oppmerksomhet gjør det hele fort til en lek Men hun er bare 13 måneder - du må nok bare venne deg til mat på gulvet en god stund til.. om de gir seg med å kaste mat på gulvet frivillig så blir det jo likevel en del søl Anonymous poster hash: dd11a...fd5
me_87 Skrevet 2. april 2014 #3 Skrevet 2. april 2014 Å når de slutter med det så syns de det er gøy å helle alle drikke på gulvet med vilje! DET er hobbyen til min 2 åring :S
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #4 Skrevet 2. april 2014 si nei, ta bort maten om hun fortsetter.. men mest effektivt av alt synes jeg er å bare ignorere det.. å si nei og gi masse oppmerksomhet gjør det hele fort til en lek Men hun er bare 13 måneder - du må nok bare venne deg til mat på gulvet en god stund til.. om de gir seg med å kaste mat på gulvet frivillig så blir det jo likevel en del søl Anonymous poster hash: dd11a...fd5 Å, ja, glemte å skrive at det har jeg også prøvd, å ta bort maten hennes. Men det ender bare i skrik og skrål en liten stund senere, hvor hun da er skrubbsulten. Får hun mat da, er det likevel samme visa - maten ender på gulvet. Vel, da fortsetter jeg bare å ignorere det, og håper det hjelper sånn etterhvert. I hvert fall at hun mister fascinasjonen hun har for maten som ligger på gulvet... Jeg tåler søl og gris, det er ikke det Hun får for lite mat, går ikke opp i vekt som hun skal, så tenker det hadde vært enklere å få i henne mer om ikke alt havnet på gulvet... HI Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #5 Skrevet 2. april 2014 Å når de slutter med det så syns de det er gøy å helle alle drikke på gulvet med vilje! DET er hobbyen til min 2 åring :S Jeg har noe å se frem til altså Hvordan håndterer du det da? Sier du at det ikke er lov, og tørker det opp? HI Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #6 Skrevet 2. april 2014 Lar hun deg mate henne? Min datter hadde refluks og var av den grunn ikke interessert i mat, så løsningen ble å sette stolen hennes foran tven og mate henne. Da ble hun så opptatt av tven at hun "glemte seg" og åpnet munnen. Det gikk ikke alltid like bra, men da fikk vi i hvertfall i henne noe. Anonymous poster hash: b70fd...5e4
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #7 Skrevet 2. april 2014 Lar hun deg mate henne? Min datter hadde refluks og var av den grunn ikke interessert i mat, så løsningen ble å sette stolen hennes foran tven og mate henne. Da ble hun så opptatt av tven at hun "glemte seg" og åpnet munnen. Det gikk ikke alltid like bra, men da fikk vi i hvertfall i henne noe. Anonymous poster hash: b70fd...5e4 Jeg mater henne med grøt frokost og kvelds, men lunsj er ofte brød, egg, grønnsaker etc., og mating er upopulært. Middag får jeg av og til lov å mate henne, men stort sett vil hun bare ha et par skjeer før hun vil spise selv. Middag går forøvrig ikke alltid over bordkanten, med mindre hun er mett og lei. Hun har ikke kjent reflux da, og såvidt jeg vet, aldri hatt noen symptomer på det... Hun spiser derimot mye bedre om hun blir distrahert, da gaper hun uten å tenke seg om. Men jeg ser ikke for meg at jeg kan sitte å skape meg eller hun skal se på tv til hvert måltid i flere år fremover (blir vel en uvane)... Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #8 Skrevet 2. april 2014 Lar hun deg mate henne?Min datter hadde refluks og var av den grunn ikke interessert i mat, så løsningen ble å sette stolen hennes foran tven og mate henne. Da ble hun så opptatt av tven at hun "glemte seg" og åpnet munnen. Det gikk ikke alltid like bra, men da fikk vi i hvertfall i henne noe.Anonymous poster hash: b70fd...5e4 Jeg mater henne med grøt frokost og kvelds, men lunsj er ofte brød, egg, grønnsaker etc., og mating er upopulært. Middag får jeg av og til lov å mate henne, men stort sett vil hun bare ha et par skjeer før hun vil spise selv. Middag går forøvrig ikke alltid over bordkanten, med mindre hun er mett og lei.Hun har ikke kjent reflux da, og såvidt jeg vet, aldri hatt noen symptomer på det... Hun spiser derimot mye bedre om hun blir distrahert, da gaper hun uten å tenke seg om. Men jeg ser ikke for meg at jeg kan sitte å skape meg eller hun skal se på tv til hvert måltid i flere år fremover (blir vel en uvane)... Anonymous poster hash: c5da7...57c Nå er min datter blitt 2,5 år og hun skrur av tven selv når det er middag, uavhengig om det er barnetv eller ikke. Vi distraherte henne bare med tven som en nødløsning for å i henne mat. Den perioden varte vel til hun var rundt 16 mnd, og da var vi veldig strikse på null tv mens vi spiser. Tullet hun veldig med maten da, så sa vi bare med rolig stemme at da var hun ferdig ved bordet. Tok vekk maten og satte henne ned. Noen ganger var det hyl og skrik, andre ganger fant hun noen leker å leke med. Anonymous poster hash: b70fd...5e4
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #9 Skrevet 2. april 2014 Lar hun deg mate henne?Min datter hadde refluks og var av den grunn ikke interessert i mat, så løsningen ble å sette stolen hennes foran tven og mate henne. Da ble hun så opptatt av tven at hun "glemte seg" og åpnet munnen. Det gikk ikke alltid like bra, men da fikk vi i hvertfall i henne noe.Anonymous poster hash: b70fd...5e4 Jeg mater henne med grøt frokost og kvelds, men lunsj er ofte brød, egg, grønnsaker etc., og mating er upopulært. Middag får jeg av og til lov å mate henne, men stort sett vil hun bare ha et par skjeer før hun vil spise selv. Middag går forøvrig ikke alltid over bordkanten, med mindre hun er mett og lei.Hun har ikke kjent reflux da, og såvidt jeg vet, aldri hatt noen symptomer på det... Hun spiser derimot mye bedre om hun blir distrahert, da gaper hun uten å tenke seg om. Men jeg ser ikke for meg at jeg kan sitte å skape meg eller hun skal se på tv til hvert måltid i flere år fremover (blir vel en uvane)... Anonymous poster hash: c5da7...57c Nå er min datter blitt 2,5 år og hun skrur av tven selv når det er middag, uavhengig om det er barnetv eller ikke. Vi distraherte henne bare med tven som en nødløsning for å i henne mat. Den perioden varte vel til hun var rundt 16 mnd, og da var vi veldig strikse på null tv mens vi spiser. Tullet hun veldig med maten da, så sa vi bare med rolig stemme at da var hun ferdig ved bordet. Tok vekk maten og satte henne ned. Noen ganger var det hyl og skrik, andre ganger fant hun noen leker å leke med. Anonymous poster hash: b70fd...5e4 Da skal jeg forsøke det, og se om det hjelper på. Takk for tips! Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anonym bruker Skrevet 2. april 2014 #10 Skrevet 2. april 2014 13 mndr gammel, prøvde jeg å overse og samtidig gjentok i det uendelig at man ikke leker med maten. Når han var passert 2 derimot, ble det klar og uforhandlerbar regel at middag var over det øyeblikket man begynte å tulle med maten. Ingen kjefting, ingen sure stemmer, bare en klar påminnelse (ok, 2 advarsler var vel det vi praktiserte) før han ble utvist fra bordet. Han hadde næringsvett til å skjønne denne regelen fort. Jeg tror din er for liten enda til å forstå slike regler, så noe gulvvask må du være forberedt på en stund til. Cluet er å finne tidspunktet der man skal gå fra omsorg til oppdragelse. Anonymous poster hash: b9ba3...2c8
❤lille stjerne❤ Skrevet 2. april 2014 #11 Skrevet 2. april 2014 De gjør gjerne det en stund erfarte jeg da jeg jobbet på småbarnsavdeling for noen år siden. Hjelper lite å si nei, de gjør det uansett ;-)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #12 Skrevet 3. april 2014 Kan jo si med en gang at tv og avledning ikke funket. Matet ville hun ikke bli, så maten forsvant i grunn enda kjappere på gulvet når det var så mye annet å følge med på... Da får jeg bare tilsette (enda mer) olje og sånt i maten hennes, så hun forhåpentligvis legger bedre på seg fremover. Og så får jeg bare lukke øynene, og late som jeg ikke ser det. Takk for alle råd og tips Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #13 Skrevet 3. april 2014 Vær glad hun slipper det rett ned.... Jeg opplevde trillinger for noen år siden, ca samme alder, de slapp maten ned, kastet den på hverandre, kastet den på andre, kastet den i alle retninger i rommet. Jeg overdriver ikke når jeg sier at kjøkkenet måtte vaskes ned etter hvert måltid. Da var det godt å reise hjem til seg selv etter et par dager Anonymous poster hash: a3423...e08
Anonym bruker Skrevet 3. april 2014 #14 Skrevet 3. april 2014 Vær glad hun slipper det rett ned.... Jeg opplevde trillinger for noen år siden, ca samme alder, de slapp maten ned, kastet den på hverandre, kastet den på andre, kastet den i alle retninger i rommet. Jeg overdriver ikke når jeg sier at kjøkkenet måtte vaskes ned etter hvert måltid. Da var det godt å reise hjem til seg selv etter et par dager Anonymous poster hash: a3423...e08 Hehe, oi, det var litt verre, ja! Kan se det for meg ;-) Anonymous poster hash: c5da7...57c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå