Gå til innhold

Hææh?? Kan ikke vekt-oppererte drikke brus???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk vite noe av en bekjent i går.

Nemmelig at vektoppererte ikke må drikke brus, eller annen kullsyreholdig drikke.

Forde kullsyren får magesekken til å utvide seg igjen.

Hæææh? Er det virkelig sant?

Jeg ble gastric bypass opperert i Ålesund for 3.5 år siden.

Men kan ikke huske vi fikk beskjed om dette.

Vi ble frarådet å drikke brus ja, men det er forde brus generelt ikke er bra for deg, hverken med eller uten sukker.

Så nå sitter jeg her da,og drikker literen med pepsimax hver dag, og er redd jeg har ødelagt magesekken.

Men atte, KAN virkelig kullsyren få magesekken til å utvide seg??

Kanskje noen her inne som er vektopperert i senere tid, hvor ny kunnskap og ny viten er tilgjenngelig.

Anonymous poster hash: c2a4a...484
Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Kan jeg drikke sukkerfri brus etter en gastric bypass?

Mange får et mekanisk problem med kullsyre etter disse operasjonene. Kullsyren i seg selv er neppe et stort problem, men for mange er også brus og kunstig søtstoff en problemstilling de trenger å unngå. Snakk med ernæringsfysiolog om inntak av næringsstoffer i brus, dersom kullsyren ikke stopper forsøk på å drikke brus."

http://www.fedmeinfo.no/faq/25-sporsmal-og-svar

Anonymous poster hash: 88066...926
Skrevet (endret)

Hvorfor drikker du en liter brus om dagen? Du er jo slankeoperert og skal vel prøve å holde deg slank...

Endret av Sint naken biltyv
Skrevet

Selvsagt kan vi :-)

MEN jeg vil holde meg slank, så vil ikke drikke noe særlig av det :-P

Anonymous poster hash: 7beaf...c71
Skrevet

Brus fyller jo magen noe vannvittig da, blir oppblåst og stinn, ikke noe jeg tenker at vektopererte har godt av...

Kjenner to vektopererte som begge gikk ned mange titalls kilo, men begge har sakte men sikkert spist seg opp igjen, begge drikker brus men jeg har aldri egentlig tenkt at det er skylden for at de har gått opp i vekt igjen da. Så lenge psyken ikke er med hjelper det ikke mye med en operasjon, trøstespising og overspising blir ikke bordet pga en operasjon. Det blir fysisk umulig en stund, men etterhvert er det jo bare å gradvis øke mengden og utvide magesekken igjen.

Anonymous poster hash: b6d70...76d
Skrevet

Null problem, så lenge du får det ned. Enkelte opplever at det kan bli vanskelig å svelge drikke med kullsyre, men langt fra alle. Det utvider absolutt ikke noe som helst. Det er fysisk ikke mulig å utvide den lille magesekken, men man kan øke egen toleranse og dermed spise mer over tid.

Og forresten:man blir ikke feit av sukkerfri brus ;-)

Anonymous poster hash: 10388...980

Skrevet

Hvorfor drikker du en liter brus om dagen? Du er jo slankeoperert og skal vel prøve å holde deg slank...

Tenkte det samme.

Anonymous poster hash: 91cd1...188

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Det er ikke bare magesekken du kan ødelegge ved å drikke EN LITER BRUS om dagen.

Herlighet, kvinne!

Skrevet

Å i alle dager!? En liter brus om dagen?mhvor mye veide du før operasjonen og hvor mye veier du må egentlig??

Anonymous poster hash: c9918...3e8

Skrevet

Så på ekstrem overvekt program/dokumentar på TVNorge, og han legen, Dr.Nowzaradan, sa at de slankeopererte ikke skulle drikke kullsyreholdig drikke, fordi det utvidet magesekken.

Anonymous poster hash: 07f52...657

Skrevet

Null problem, så lenge du får det ned. Enkelte opplever at det kan bli vanskelig å svelge drikke med kullsyre, men langt fra alle. Det utvider absolutt ikke noe som helst. Det er fysisk ikke mulig å utvide den lille magesekken, men man kan øke egen toleranse og dermed spise mer over tid.

Og forresten:man blir ikke feit av sukkerfri brus ;-)

Anonymous poster hash: 10388...980

Vel... Det inneholder ikke kalorier, men folk som drikker lettbrus blir mer sultne pga. søtstoffets påvirkning av hjernen. Dessuten lagrer kroppen mer fett i seg selv av den maten en faktisk spiser, så lenge den tror at den tar inn sukker. Hjernen skjønner ikke forskjell på aspartam og sukker, og setter i gang prosesser som den gjør ved sukkerinntak. Den øker insulinprodukjsonen, og lagrer mer fett. Så det er ikke slankende å drikke sukkerfritt. Langt i fra, 

Anonymous poster hash: f1c99...649

Skrevet

Tenkte det samme.

Pepsimax legger mann ikke på seg av (sett bort ifra den omdiskuterte effekten av senking av blodsukker m. påfølgende sultfølelse).

Grete Roede sier jo f.eks. at det er helt greit å drikke lettbrus når man slanker seg. Ikke nødvendig å innta den fordømmende holdningen.

Skrevet

Ei jeg kjenner kunne ikke drikke det pga "dumping" hver gang. Ikke engang Farris gikk i starten. Nå er det vel over et år siden hun opererte seg, og kan drikke brus, men prøver selvsagt og holde inntak til minimum.

Anonymous poster hash: ead39...dcc
Skrevet

Tenkte det samme.

Pepsimax legger mann ikke på seg av (sett bort ifra den omdiskuterte effekten av senking av blodsukker m. påfølgende sultfølelse).

Grete Roede sier jo f.eks. at det er helt greit å drikke lettbrus når man slanker seg. Ikke nødvendig å innta den fordømmende holdningen.

Dømmende holdning? Brus er aldri sunt uansett hvor mye du tror det. Herregud
Skrevet

Det er greit at det er uklart om lettbrus er fetende, altså dette med blodsukker og sultfølelse, men brus i sånne mengder er ALDRI sunt. Aldri, aldri, aldri.

Det er faktisk ganske sjokkerende at når man faktisk har fått en sånn operasjon, likevel ikke hører på anbefalingene

Anonymous poster hash: f2562...30e

Skrevet

Altså, helt uavhengig av om man legger på seg av sukkerfri brus eller ikke, så er det jo ikke sunt i så store mengder som 1l pr dag. 

Og det sier jeg som selv anser meg som avhengig av pepsi max. Men jeg drikker 1 glass om dagen da, og ikke en liter...

Skrevet

Det er greit at det er uklart om lettbrus er fetende, altså dette med blodsukker og sultfølelse, men brus i sånne mengder er ALDRI sunt. Aldri, aldri, aldri.

Det er faktisk ganske sjokkerende at når man faktisk har fått en sånn operasjon, likevel ikke hører på anbefalingene

Anonymous poster hash: f2562...30e

HI sier jo at hun ikke fikk noen anbefaling i forhold til dette.

Uansett er det greit nok at det ikke er spesielt sunt å drikke brus (ingen næringsstoffer, surt for tennene), men i forhold til søtningsmiddel er 1 liter daglig godt innenfor maxgrensen.

En slankeoperasjon er en stor livsomveltning. Skjønner godt at HI drakk Pepsi Max da hun ikke visste bedre. Nå vet hun at det ikke er anbefalt for slankeopererte, så da vil hun nok jobbe for å endre den (u)vanen.

Skrevet

1 liter lettbrus daglig?? Synes jeg hørte myyye ut, uavhengig av slankeoperasjon. Jeg drikker kanskje halvannen liter brus i løpet av en hel helg, men i tillegg til alt det andre dritet jeg får i meg, så er det ikke bra akkurat... prøver å skjerpe meg her.. 

Prøver ikke å være slem altså, bare ser ikke at det kan være bra på noen som helst måte :-S

Skrevet

Når slankeopererte fortsetter å drikke så store mengder brus så viser det jo bare at fokuset deres er isolert på vekt - ikke på helse...

Håper du greier å kutte ut brusen, HI, du trenger den ikke :)

Drikk vann med sitron, med lime. Du kan bruke frosne jordbær som isbiter for å få jordbærsmak på vannet.

Anonymous poster hash: deb1b...c5e
Skrevet

En liter brus til dagen hørtes ikke helt lurt ut uansett for å være helt ærlig.

Når det er sagt: jeg ble vektoperert for åtte år siden og jeg lever helt normalt. Drikker brus og spiser godteri i helgene, kaker i selskap og unner meg en sjokolade eller is i ny og ne uten at jeg får dårlig samvittighet for det fordi jeg som regel spiser sunt og variert. Dette var egentlig grunnen til at jeg valgte å operere, jeg ville bort fra den evige kampen med med selv om mat, jeg ble deprimert hver gang jeg spiste noe jeg ikke burde, men jeg klarte bare ikke å la være. Nå faller det meg naturlig å både begrense meg og å spise sunt til vanlig, men det føles ikke forferdelig når jeg skeier ut.

Når det gjelder kullsyre: drikker fint en halvliter jeg, har ikke merket noe på magen. Magen er jo større enn den var for åtte år siden, er nå normalt småspist.

Anonymous poster hash: bf94f...5f4

Skrevet

Så på ekstrem overvekt program/dokumentar på TVNorge, og han legen, Dr.Nowzaradan, sa at de slankeopererte ikke skulle drikke kullsyreholdig drikke, fordi det utvidet magesekken.

Dette så jeg også og det høres logisk ut.

Tenker at så mye brus uansett ikke er lurt. Spesielt ikke når man er operert og egentlig skal legge om kostholdet + drikke.

Anonymous poster hash: 90e17...2bb

Skrevet

Vel vel.HI her.

Nå var det ikke meningen at dette skulle bli en diskusjon om hvorvidt det er sunt eller ikke med pepsimax, det vet vi jo at det ikke er.

Nå var det heller ikke meningen at diskusjonen skulle dreie seg om hvorrvidt slankeppererte burde holde seg til planen osv.

Poenget mitt er at min lege sa en gang at det er fysisk umulig å utvide magesekken.

Og så sier en venninde, som da hadde hørt at lettbrus faktisk kan utvide magesekken, hvilket min kirurg altså for 4 år siden sa var fysisk umulig.

Nå reffereres det til en lege på tv her som sier dettopp dette med at kullsyre utvider magen.

Det er derfor jeg blir litt lett forvirret da, hva er rett, enten så KAN vel magesekken fysisk utvides eller ikke???

Jo da, jo da, jegus, VET at jeg drikker for mye pepsimax, og jeg ER i gang med nedtrapping.

Jeg merker jo ikke noe til oppblåsthet, eller ubehag ved å drikke den.

Dette er det eneste jeg har igjen av mitt gamle kosthold. Mine gamle kostholdsvaner.

Dette er min kos.

Men jeg drikker 2 liter vann og 2-3 krus grønn te også, hver dag, og prøver å drikke mer vann.

Men for å forsvare meg selv, så er det jo skjelden at jeg greier ett heilt glass brus sånn i en fei,  så det går mange skvetter i vasken, uøkonomisk, ja da jeg vet.

Så det kan hende det ikke egentlig ER 1 liter om dagen da.

Men uansett er det for mye,men jeg jobber med saken.

Og for deg som lurte:

Jeg veide 138 før operasjonen, og veier 84 nå:D

Skrevet

Om du har operert deg går jeg ut fra at du ønsker å bli slankere.

Hjelper vel ikke med operasjon om kostholdet ikke endres samtidig?

Anonymous poster hash: 4442b...cda

Skrevet

Vel vel.HI her.

Nå var det ikke meningen at dette skulle bli en diskusjon om hvorvidt det er sunt eller ikke med pepsimax, det vet vi jo at det ikke er.

Nå var det heller ikke meningen at diskusjonen skulle dreie seg om hvorrvidt slankeppererte burde holde seg til planen osv.

Poenget mitt er at min lege sa en gang at det er fysisk umulig å utvide magesekken.

Og så sier en venninde, som da hadde hørt at lettbrus faktisk kan utvide magesekken, hvilket min kirurg altså for 4 år siden sa var fysisk umulig.

Nå reffereres det til en lege på tv her som sier dettopp dette med at kullsyre utvider magen.

Det er derfor jeg blir litt lett forvirret da, hva er rett, enten så KAN vel magesekken fysisk utvides eller ikke???

Jo da, jo da, jegus, VET at jeg drikker for mye pepsimax, og jeg ER i gang med nedtrapping.

Jeg merker jo ikke noe til oppblåsthet, eller ubehag ved å drikke den.

Dette er det eneste jeg har igjen av mitt gamle kosthold. Mine gamle kostholdsvaner.

Dette er min kos.

Men jeg drikker 2 liter vann og 2-3 krus grønn te også, hver dag, og prøver å drikke mer vann.

Men for å forsvare meg selv, så er det jo skjelden at jeg greier ett heilt glass brus sånn i en fei,  så det går mange skvetter i vasken, uøkonomisk, ja da jeg vet.

Så det kan hende det ikke egentlig ER 1 liter om dagen da.

Men uansett er det for mye,men jeg jobber med saken.

Og for deg som lurte:

Jeg veide 138 før operasjonen, og veier 84 nå :D

Sa legen din at det er umulig å utvide magesekken? Eller sa han at det var umulig å utvide magesekken med brus?

Selvfølgelig er det mulig å utvide magesekken. En normal magesekk rommer 1,5 liter når den er full, men i ekstreme tilfeller kan den romme så mye som 4 liter. Nettopp pga at den har blitt utvidet med overspising.

Anonymous poster hash: 2a9f2...863

Skrevet

Man blir ikke tjukk av å drikke pepsi max.

Anonymous poster hash: 0123d...2ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...