Gå til innhold

Elendig SFO-mat!

Anbefalte innlegg

Gjest 5 andre
Skrevet

Jeg har 2 barn på SFO, og betaler til sammen 500,-/mnd. For dette får de melk hver dag,1 yoghurt/frukt 2 dager i uken, samt ett måltid 3 dager i uken. 

Skolen og SFO preker fint og flott om sunne matpakker med grovt brød, sunt pålegg, frukt og grønt. Det er for meg en selvfølge. Problemet er maten de får servert på SFO. 1 dag i uken får de korn. Da er det helst korn uten nøkkelhull som de får lov til å ta sukker eller jordbærsyltetøy (høyoktan sukker) på. Den andre dagen har de ostesmørbrød. Da snakker vi kneip, feit ost og feit salami. Siste dagen er det varm mat, gjerne fiskepinner og fin makaroni, kjøttpøse og fin makaroni og av og til grønnsakssuppe eller annet fornuftig. Ikke får de spise seg mette heller. 1 porsjon per hode, eller 2 brødskiver.

Jeg må betale for maten uansett om barna mine spiser eller ikke. Jeg liker ikke å være alt for kjip med ungene, derfor lar jeg de spise selv om jeg helst skulle holdt de unna. Men at noen preker så fint om sunn mat og selv serverer slik søppel, synes jeg er irriterende og selvmotsigende.

Jeg er ikke alt for streng kostholdsmessig, men med denne stusslige maten, alle bursdagene, de dagene vi evt. selv velger minste motstands vei, besteforeldre, besøk hos andre osv., er det nok av anledninger i løpet av uka til å spise dritt.

Har sagt hva jeg mener, men når ikke fram. Menyen er ikke til å rikke på.

Hva slags mat får barna deres på SFO? Hvor ofte? Og hva betaler dere?

Har lyst til å samle bevis på at de kan gjøre det bedre ;) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat det samme tenker jeg! Vi fikk en lang lekse ved skolestart om viktigheten av sunne matpakker, og så får de servert kneip med syltetøy, og cornflakes med masse sukker på på SFO. Er sjokkert, jeg!!

Skrevet

Har jobbet på SFO en periode og det du beskriver var helt vanlig. Desverre.

Anonymous poster hash: 0d46d...7f7

Skrevet

Akkurat det samme tenker jeg! Vi fikk en lang lekse ved skolestart om viktigheten av sunne matpakker, og så får de servert kneip med syltetøy, og cornflakes med masse sukker på på SFO. Er sjokkert, jeg!!

Er vel derfor de maser om at foreldrene skal mate så sunt, så de selv kan gidrittmat :D

Anonymous poster hash: 77ee2...c01

Skrevet

Her så får aldri barna mat eller drikke på SFO. Dette må de ha med hjemmefra. Ikke så delikat på sommeren, med mat som har ligget i matboksen hele dagen.

Skrevet

Vi betaler 2695 kr for hvert barn og de får ikke engang servert mat på SFO. Vi må ta med egen matpakke. Vet ikke hvem som har rett til å klage jeg??

Skrevet

Det er nok direkte knyttet til stramme budsjetter og knapt med personalressurser. Kneip koster 6,90. Grovbrød koster 29,- . Enkel matematikk.

Skrevet

Sånn er det her og. De spiser corn flakes, fiskepinner, pølser, vafler eller toast. Er ikke mye sunn mat her. Vi betaler ett mattillegg på 50 kr pr barn.. hadde gjerne betalt mer for ordentlig mat.

Anonymous poster hash: 7b603...b32
Skrevet

Det er da jeg skal være glad for at sønnen min går på FFO, for her er det moren til lederen som lager all maten, hun er av den gamle skolen som skal lage all maten fra bunnen av. Alt fra supper til grove rundstykker.

Anonymous poster hash: 09d06...a8b

Skrevet

Slik er det også hos oss. SFO serverer kneipp og syltetøy, mens foreldrene blir oppfordret til å gi grovbrød. Selvfølgelig er budsjett problemet, men vi betaler jo allerede for maten, det enkleste burde da være å øke satsen med en 50-lapp slik at barna får ordentlig brød.

Gjest 5 andre
Skrevet

Det er da jeg skal være glad for at sønnen min går på FFO, for her er det moren til lederen som lager all maten, hun er av den gamle skolen som skal lage all maten fra bunnen av. Alt fra supper til grove rundstykker.

Anonymous poster hash: 09d06...a8b

Skulle ønske det fantes noe slikt her også. Her finnes det bare SFO hvor ungene stort sett selv bestemmer om de vil gå ut :(

Gjest 5 andre
Skrevet

Slik er det også hos oss. SFO serverer kneipp og syltetøy, mens foreldrene blir oppfordret til å gi grovbrød. Selvfølgelig er budsjett problemet, men vi betaler jo allerede for maten, det enkleste burde da være å øke satsen med en 50-lapp slik at barna får ordentlig brød.

Betaler allerede mye for å få elendig mat. 250 kr er mer enn nok som det er.

Skrevet

Skal ærlig innrømme at jeg ikke aner hva som serveres på SFO. Eneste jeg vet er at gutten min elsker SFO pga masse utendørs aktiviteter, turer og akkurat nå er det ekstra stas fordi sykler, sparkesykler er tatt frem. Henter han hver dag hvor han er aktiv ute med fotball, lek i skogen, så sykkel e.l

Om han spiser kneip eller ei......milde.....hva gjør det? Høres jo ut dom de blir servert fordervet hundefor på HI

Anonymous poster hash: a5360...d2a

Skrevet

Så mye det er blitt endret på.. Nå er jeg 25 (89 modell) og jeg gikk på sfo da jeg var liten, nå vet ikke jeg hvor mye mine foreldre betalte for mat hver mnd men vi fikk mat hver dag etterskoletid kl 14.00. Da var det brødskiver, kornblandinger og noen ganger risgrøt. Vi hadde aldri syltetøy, sjokoladepålegg osv, men vi hadde alt vi kunne tenke oss uansett av ost, kjøttpålegg, fisk osv.

Jeg ble levert på sfo om morningen kl 07.00 og spiste frokost der, da kunne vi velge i alle mulige frokostblandinger, knekkebrød, og vanlig brød. Hadde melk, vann og juice ved siden av og alt av pålegg. Aldri noen restriksjoner på hvor mange skiver vi kunne spise eller bare "èn" posjon til hver ved grøt osv.

Hadde også frukt til alle måltider samt at det sto fremme på benken utenom så vi kunne gå å ta om vi ville ha.

Er bare overrasket hvor stor forskjell det har blitt på disse årene, jeg føler selv at det ikke er en evighet siden jeg gikk på sfo, selv om det er gått over 15 år (fra jeg var 7 til jeg var 10).

Ville trodd at skolene var blitt mer opplyste ang mat og kosthold, samt fokus på barns aktivitetsnivå i fht matinntak osv.

Om det er slik når mine barn begynner på sfo , så kommer jeg til å klage og klage til det faktisk skjer noe. Lage underskriftskampanjer, skrive brev til skolestyret og kommunen. Det er viktig at barn får det de trenger av mat og da riiktig type mat. ostesmørbrød har i hvertfall ikke noe på sfo å gjøre med mindre det er noe spesielt og de har skeiet ut (som feks at de er på tur og de får lage ostesmørbrød å legge i bålet feks) men som vanlig kost, no way!

Anonymous poster hash: 227b5...cca
Skrevet

Vi må ha med matpakker til SFO. De legges i kjøleskapet på SFO om morgenen og holder seg fint til etter skoletid.

Litt stress å lage dobbelt opp med matpakker, men heller det enn "drittmat" hver dag.

Anonymous poster hash: 68161...ad8
Skrevet

Her betaler vi 100 kr måneden i matpenger, og de får varm mat bare på fredager.

Mandag til torsdag kommer de til dekket bord og på bordet står det samme hver dag. Det er to typer brød, kneip og ett litt grovere, pluss vanlige husman knekkebrød. Gulost, brunost, smøreost, kokt skinke, salami, leverpostei, smør og oppskjært agurk og paprika. De drikker vann eller melk til maten, etter maten settes det frem et stort fat med oppskjært frukt som de kan forsyne seg av (eplebåter, appelsin, pære, bananbiter, melon osv).

På fredag er det varm mat og da gjerne veldig enkelt, tomatsuppe, fiskepinner e.l.

Er helt greit fornøyd, før var det matpakker på sfo og det de får servert nå er omtrent det samme som ville vært i en matpakke.

Problemet her er foreldrene som klare på at barna ikke liker påleggene, de liker f.eks bare syltetøy. Sfo her har vært strenge og nektet innføre syltetøy som pålegg på bordet, da ville jo alle spist syltetøy, de har også blitt bedt om å kjøpe inn nugatti av misfornøyde foreldre med kresne barn. De har frem til nå løst det sånn at de barna som ikke kan ha noen av påleggene på bordet spiser brød med smør på og ingen pålegg, eller de har med matpakke.

Anonymous poster hash: 5d31b...c20
Skrevet

Skal ærlig innrømme at jeg ikke aner hva som serveres på SFO. Eneste jeg vet er at gutten min elsker SFO pga masse utendørs aktiviteter, turer og akkurat nå er det ekstra stas fordi sykler, sparkesykler er tatt frem. Henter han hver dag hvor han er aktiv ute med fotball, lek i skogen, så sykkel e.l

Om han spiser kneip eller ei......milde.....hva gjør det? Høres jo ut dom de blir servert fordervet hundefor på HI

Anonymous poster hash: a5360...d2a

Veldig greit å kritisere andre når du selv rett og slett ikke bryr deg. Å lukke øynene har bestandig vært et effektivt virkemiddel.

Anonymous poster hash: 0d46d...7f7

Skrevet

Så mye det er blitt endret på.. Nå er jeg 25 (89 modell) og jeg gikk på sfo da jeg var liten, nå vet ikke jeg hvor mye mine foreldre betalte for mat hver mnd men vi fikk mat hver dag etterskoletid kl 14.00. Da var det brødskiver, kornblandinger og noen ganger risgrøt. Vi hadde aldri syltetøy, sjokoladepålegg osv, men vi hadde alt vi kunne tenke oss uansett av ost, kjøttpålegg, fisk osv.

Jeg ble levert på sfo om morningen kl 07.00 og spiste frokost der, da kunne vi velge i alle mulige frokostblandinger, knekkebrød, og vanlig brød. Hadde melk, vann og juice ved siden av og alt av pålegg. Aldri noen restriksjoner på hvor mange skiver vi kunne spise eller bare "èn" posjon til hver ved grøt osv.

Hadde også frukt til alle måltider samt at det sto fremme på benken utenom så vi kunne gå å ta om vi ville ha.

Er bare overrasket hvor stor forskjell det har blitt på disse årene, jeg føler selv at det ikke er en evighet siden jeg gikk på sfo, selv om det er gått over 15 år (fra jeg var 7 til jeg var 10).

Ville trodd at skolene var blitt mer opplyste ang mat og kosthold, samt fokus på barns aktivitetsnivå i fht matinntak osv.

Om det er slik når mine barn begynner på sfo , så kommer jeg til å klage og klage til det faktisk skjer noe. Lage underskriftskampanjer, skrive brev til skolestyret og kommunen. Det er viktig at barn får det de trenger av mat og da riiktig type mat. ostesmørbrød har i hvertfall ikke noe på sfo å gjøre med mindre det er noe spesielt og de har skeiet ut (som feks at de er på tur og de får lage ostesmørbrød å legge i bålet feks) men som vanlig kost, no way!

Når jeg var ung hadde praksisplass på Sfo. Dette var på midten av 90 tallet. Og måltidene var sånn du beskriver. Så ting er nok forandret. Men i dag er det jo også mange flere barn som går på sfo enn det var da jeg jobbet der. Godt mulig det er det som er grunnen.

Anonymous poster hash: 0bdde...456

Skrevet

Når jeg var ung hadde praksisplass på Sfo. Dette var på midten av 90 tallet. Og måltidene var sånn du beskriver. Så ting er nok forandret. Men i dag er det jo også mange flere barn som går på sfo enn det var da jeg jobbet der. Godt mulig det er det som er grunnen.

Anonymous poster hash: 0bdde...456

Nå går jo "alle" på sfo. I klassen til min førsteklassing er det 2 av 24 barn som ikke går på sfo...

Det er mye mat som skal lages og de har jo budsjetter å gå etter, men de trenger ikke lage søplemat selv om de skal gjøre det rimelig. Andre skoler får det jo til. Tror mye går på de ansatte altså, hvor heldig eller uheldig man er med dem..

Anonymous poster hash: 5d31b...c20

Skrevet

Det er nok direkte knyttet til stramme budsjetter og knapt med personalressurser. Kneip koster 6,90. Grovbrød koster 29,- . Enkel matematikk.

Tror du er inne på noe vesentlig her altså. HI, du sier dere betaler 250,- kr måneden i matpenger. Det blir 12-13 kr pr dag. Selvsagt velger de billigste type brød.

Når det er sagt, jeg er enig i at de godt kan kutte ned på sukker. De trenger for eksempel ikke tilby syltetøy som pålegg.

Skrevet

Samme her, det går stort sett i ostesmørbrød og tomatsuppe, eller kneipp brødskiver med ikke så veldig sunt pålegg. Synes det er synd, er jo masse enkel, sunn og billig mat de kunne variert med som hadde vært bedre for barna.

Skrevet

SFO hos oss kjører samme stil som nevnt i HI's innlegg.

I tillegg har de utedag en dag i uken med skolen hvor de griller. Har sluttet å sende med grillpølser for lenge siden.

I verste fall ender de opp med pølser to ganger pr uke.

Vi har sluttet å servere pølser, fiskepinner, toast og tomatsuppe hjemme.

Det er i og for seg helt i orden siden det ikke er spesielt spennende eller sunn mat, MEN jeg skulle ønske jeg kunne hatt valget noen få ganger. Det hender jo vi også har lyst til å ta en lettvint løsning innimellom, men da er det banna bein blitt servert en eller annen lignende løsning på SFO.

Jeg syns det er litt trist. Heldigvis har jeg kontroll over frokosten, matpakka, middagen og kveldsmaten.

Bare for å ha nevnt det måtte vi foreldre si fra i barnehagen til minstemann i fjor. Fint vær betydde tydeligvis grilling der to-tre ganger pr uke. Da de hadde servert pølser fire ganger på 1,5 uke satte vi ned foten. I tillegg var det så varmt så de fikk mye is.

Vi hadde jo også lyst til å grille i fint sommervær, men da ble det grillet fiskekaker, maiskolber, laks og grønnsaker i folie selvom ungen ville ha pølse (for det er jo det de får i barnehagen).

Heldigvis forsto de det og fant alternativer.

Anonymous poster hash: 36d79...5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...