Gå til innhold

Cupcakes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebroren min skal konfirmeres, og jeg har lovet mamma å bake noen cupcakes til den store dagen. Jeg er glad i å bake og flink til å pynte, så det tekniske skal nok gå fint, men jeg er dårlig på å beregne, så her trenger jeg litt hjelp ;)

Det blir et forholdsvis lite selskap med ca 24-25 personer. De fleste vil være i 40-50-årene, og de eneste barna vil være mine egne fire barn. Så er det noen personer som er yngre og eldre enn dette, bl.a. konfirmanten selv.  

Det jeg lurer på er følgende:

1. Sånn ca hvor mange ville dere bakt? Det skal være 3-4 kaker utenom, og jeg tenker å lage normalt store cupcakes.

2. Hvilke smaker ville dere valgt? Kom gjerne med linker/konkrete oppskrifter. Tenkte at noen skulle være i sjokolade, men kan lage to smaker til.

3. Er det ok å lage dette klart dagen i forveien?

4. Forslag til hvordan jeg skal klare å transportere dem uten at de blir ødelagt?

5. Noen som vet hvor man får tak i sånn papirformer som er mer avstivet enn vanlige "fine" muffinsformer (mer om sånne beger man får når man bestiller softis i beger).

Håper noen kan svare på noen av disse spørsmålene for meg :)

Anonymous poster hash: ff294...f2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit å lage dagen før.

Det andre vet jeg ikke helt

Anonymous poster hash: f2eca...2eb
Skrevet

Antall vil jeg foreslå ca 30 stykker. Det blir en til hver i snitt plus noen ekstra. Så lenge det er gode kaker ellers kan jeg ikke tenke meg at det kommer til å gå mer. Cupcakes er jo noe man setter på bordet mest for utseendets skyld.

Når det gjelder smaker synes jeg bare du skal ta de du selv synes blir best. Du har vell oen favorittoppskrifter hvis du baker en del?

Anonymous poster hash: a12e1...ba6
Skrevet

Antall vil jeg foreslå ca 30 stykker. Det blir en til hver i snitt plus noen ekstra. Så lenge det er gode kaker ellers kan jeg ikke tenke meg at det kommer til å gå mer. Cupcakes er jo noe man setter på bordet mest for utseendets skyld.

Når det gjelder smaker synes jeg bare du skal ta de du selv synes blir best. Du har vell oen favorittoppskrifter hvis du baker en del?

Anonymous poster hash: a12e1...ba6

Jeg baker ikke så veldig ofte/mye, da blir det for mye sukker i hverdagen synes jeg, men jeg har jo fire barn som har bursdager og sånt, så noe blir det ;) Er av den typen som heller lager litt ekstra stas ut av kakene jeg først lager, som skikkelig Lynet-kake, prinsesseslott osv.

Jeg har egentlig ikke så mange oppskrifter liggende, men kan jo så klart Google meg fram til noen :) Er likevel greit å høre med andre sine erfaringer. Kunne noen med blåbær og noen med jordbær være noe? Eller sitron med en syrlig ostekrem?

30 stykker høres egentlig veldig passe ut, takk :)

Skrevet

På etsy.com har se masse!! Søk på "muffin cup". Ellers har de det på Tilbords, Søstrene Grene, TGR etc. (Men billigere og mer utvalg på etsy, da.)

Jeg tipper at maks halvparten av de som er der tar seg en cupcake. Jeg elsker å lage dette selv, men min erfaring er at folk flest velger vanlig kake isteden. 

Dette er min favoritt:

Lager muffinsen fra denne oppskriften: http://www.joyofbaking.com/ChocolateCupcakes.html

og frosting fra denne: http://www.joyofbaking.com/RedVelvetCupcakes.html

Du kan lage de dagen i forveien!

Anonymous poster hash: 58bff...774
Skrevet

Utifra erfaringer med egene barn ville jeg laget cupcakesene mindre enn normalt. En normal cupcakes er ganske stor og mettende, så hadde det vært kaker og normale cupcakes vet jeg at mine unger og ganske mange andre ikke hadde forsynt seg av dette.

I bursdagene har jeg laget muffins i mindre former enn normalt, og da har de gått unna som varmt hvetebrød. Har fått tak i mindre former på søstrene grene og ikea hvertfall (har en haug med muffinsformer i skapet i ulike str og farger, så hvor alle er fra er jeg usikker på) For da er det plass til kake og muffins/cupkakes, og vi kan pynte med mye forskjellig.

De som blir spist mest her i huset er toro sin lys muffins, men vi bytter ut 1dl vann med appelsinjuice. Det setter ikke mye smak men de blir ikke så fort tørre. (Har en oppskrift på slike også, men vi har gått over til toro sin pose siden vi syns de smaker det samme og ungene klarer det selv. ) selv mannen som ikke liker frukt i mat spiser disse på høykant, han er ikke glad i kaker heller. Så skal du lage fler slag er dette enkelt.

Spør en mstbutikk om de kan spare på en stor pappplate til deg, de får dette ofte når de får varer. Klipp ut hull, litt større enn bunnen men mindre enn toppen på muffinsformen. Da kan du sette disse i og lett å få transportert uten at de går i stykker.

Anonymous poster hash: 54b9f...fc7

Skrevet

Tusen takk for fantastiske tips alle sammen! :) Det er enda noen uker igjen, så da skal jeg lete etter mitt mindre former (det var lurt!) og sjekke ut oppskriftene og linkene dere la ut.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...