Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #1 Skrevet 1. april 2014 Ja, da er mistanken endelig bekreftet. Nesten hele sparekontoen rett ut til sminke og tull. Det er snakk om 20 000 ca Både jeg og min mann er så skuffa og lei oss. Ekstrajobb har hun hatt (periodevis) og hun får 800 i lommepenger. Hva er passende konsekvens? Anonymous poster hash: 8743d...094
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #2 Skrevet 1. april 2014 Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc
☆☆☆ Skrevet 1. april 2014 #3 Skrevet 1. april 2014 Konsekvens for å bruke pengar ho sjølv eig og har råderett over? Tja, tom konto er vel ein passande konsekvens. Klart ho har vore dum. Men det er tenåringar gjerne. Dumheten hennar har kun ramma henne sjølv, og konsekvensen får ho kjenne på når ho kjem opp i ein situasjon kor pengane hadde vore kjekke å ha.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #4 Skrevet 1. april 2014 Konsekvensen er vel at da har hun pisset vekk pengene og kan ikke bruke dem på noe annet. Hennes penger og hun får stå for egne valg. Men selvfølgelig lov å uttrykke at man er skuffet over valgene som er tatt. Anonymous poster hash: 6cd36...af0
geitemarken Skrevet 1. april 2014 #5 Skrevet 1. april 2014 Jeg tenker at hun trenger å tjene pengene selv slik at hun får mer respekt for de. Egentlig er det vel straff nok i seg selv at pengene er borte på tull. Ihvertfall blir hun å gremmes når hun blir eldre og trenger penger til hus, møbler etc. Så jeg tror nesten hun må lære seg å respektere penger ved å jobbe. Av det hun jobber må hun sette av la oss si 500 kr. Men da må dere spesifisere for henne at det er til bolig, møbler etc. Vis henne hva hus og møbler koster. I tillegg kan dere begynne å gi henne huslige ting i gave, for det kommer hun til å trenge om relativt kort tid, bare for å understreke poenget deres.
☆☆☆ Skrevet 1. april 2014 #6 Skrevet 1. april 2014 Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen?
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #7 Skrevet 1. april 2014 Konsekvensen er vel at hun er blakk? Og må klare seg med de 800 i mnd. Jeg husker ei venninne blåste av nærmere 80 000 på en sommer... Da snakker vi forbruk :/ Det var jo lite smart av henne , men samtidig er det lett å bruke penger. Når man bruker litt og litt, er det ikke godt å henge med alltid. Hva skulle pengene brukes til? Var de satt av til noe spesielt? Anonymous poster hash: ff8de...643
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #8 Skrevet 1. april 2014 Hun fikk lov til å ta et lite beløp av pengene i fjor til en bestemt ting, husker ikke helt hva. Det var under forutsetning av at redet skulle stå, og brukes bla til sertifikat Hi Anonymous poster hash: 8743d...094
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #9 Skrevet 1. april 2014 Jeg gjorde det samme i min tid. Det største konsekvensen var selvsagt at jeg angret dypt da jeg ble eldre og virkelig kunne brukt de pengene til noe mer fornuftig. Så lenge det var penger som hun hadde råderett over (noe jeg vil tro hun juridisk hadde siden hun har fått brukt de) er det ikke så mye dere får gjort med saken. Fortell henne at dere er skuffet, men noe konsekvenser utover det får dere nok ikke gitt. Anonymous poster hash: 9ac66...999
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #10 Skrevet 1. april 2014 Redet= resten Hi Anonymous poster hash: 8743d...094
Tyra79 Skrevet 1. april 2014 #11 Skrevet 1. april 2014 Jobber hun? Da ville jeg vurdert å forlangt "husleie". Denne leia ville jeg satt rett inn på BSU i hennes navn, evt på en lukket høyrentekonto. Da får hun sjans til å spare opp pengene hun har sløst bort.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #12 Skrevet 1. april 2014 Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen? jepp! Jeg har ALDRI fått fylt opp BSU fordi jeg var student lenge og begynte å spare sent. Derfor tenker jeg at det at de får en BSU tidlig hvor besteforeldre og foreldre kan sette inn større pengegaver. Jeg hadde satt umåtelig pris på om mine foreldre hadde gjort det for meg! Er ikke snakk om å sette inn 25000 årlig fra ungene er 13, men mindre beløper dann og vann Anonymous poster hash: 3eef8...2dc
sug lut Skrevet 1. april 2014 #13 Skrevet 1. april 2014 Vel, konsekvensen (og den må dere stå fast på) er at hun ikke får lappen eller andre ting uten å jobbe inn igjen det beløpet som dere hadde sagt hun skulle spare. Konsekvensen av å bruke penger er at hun ikke har penger, ganske enkelt. Og ikke fall for fristelsen til å gi henne noe ekstra fordi hun nå er blakk.
☆☆☆ Skrevet 1. april 2014 #14 Skrevet 1. april 2014 Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen? jepp! Jeg har ALDRI fått fylt opp BSU fordi jeg var student lenge og begynte å spare sent. Derfor tenker jeg at det at de får en BSU tidlig hvor besteforeldre og foreldre kan sette inn større pengegaver. Jeg hadde satt umåtelig pris på om mine foreldre hadde gjort det for meg! Er ikke snakk om å sette inn 25000 årlig fra ungene er 13, men mindre beløper dann og vann Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Eg ville satt større pris på om gåver vart sett på ordinær sparekonto og at eg dermed ikkje vart fråteken muligheten til 4000 kr rett i lomma på skatteoppgjeret på eiga sparing.
Tjofsen Skrevet 1. april 2014 #15 Skrevet 1. april 2014 Man trenger ikke sette pengene inn på en BSU-konto. Det finnes andre kontoer med like god rente. Nordea har en boligsparekonto som man kan ha i tillegg til BSU.
NormaJean Skrevet 1. april 2014 #16 Skrevet 1. april 2014 Vel, konsekvensen (og den må dere stå fast på) er at hun ikke får lappen eller andre ting uten å jobbe inn igjen det beløpet som dere hadde sagt hun skulle spare. Konsekvensen av å bruke penger er at hun ikke har penger, ganske enkelt. Og ikke fall for fristelsen til å gi henne noe ekstra fordi hun nå er blakk. Helt enig. Hvis dere hadde en avtale om hvordan disse pengene skulle brukes, så får hun forholde seg til konsekvensene. Skulle så gjerne ønske at mine foreldre lærte meg om økonomi og sparing da jeg var i tenårene/ung voksen.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #17 Skrevet 1. april 2014 Vel om pengene skulle gå til lappen, så har hun vel "mistet" den sjangsen nå. Hun får spare til lappen selv da. Jeg gjorde det samme med mine konfirmasjonspenger og herregud hvor jeg angrer den dag i dag! Anonymous poster hash: c6969...dd8
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #18 Skrevet 1. april 2014 Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen?jepp! Jeg har ALDRI fått fylt opp BSU fordi jeg var student lenge og begynte å spare sent. Derfor tenker jeg at det at de får en BSU tidlig hvor besteforeldre og foreldre kan sette inn større pengegaver. Jeg hadde satt umåtelig pris på om mine foreldre hadde gjort det for meg! Er ikke snakk om å sette inn 25000 årlig fra ungene er 13, men mindre beløper dann og vann Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Eg ville satt større pris på om gåver vart sett på ordinær sparekonto og at eg dermed ikkje vart fråteken muligheten til 4000 kr rett i lomma på skatteoppgjeret på eiga sparing. Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen?jepp! Jeg har ALDRI fått fylt opp BSU fordi jeg var student lenge og begynte å spare sent. Derfor tenker jeg at det at de får en BSU tidlig hvor besteforeldre og foreldre kan sette inn større pengegaver. Jeg hadde satt umåtelig pris på om mine foreldre hadde gjort det for meg! Er ikke snakk om å sette inn 25000 årlig fra ungene er 13, men mindre beløper dann og vann Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Eg ville satt større pris på om gåver vart sett på ordinær sparekonto og at eg dermed ikkje vart fråteken muligheten til 4000 kr rett i lomma på skatteoppgjeret på eiga sparing. ordinær sparekonto har ungen tilgang til. BSU er låst. Vi er uenige om hvordan vi vil løse dette, og jeg handler ut ifra hvordan jeg tenker om situsjonen. Ettersom jeg oppdrar mine barn, er det nok større sannsynlighet for at de tenker mer likt meg, tror du ikke? Dessuten, 4000 er piss i havet i forhold til hva man får i lån og hvor mye man kan spare på BSU. Sannsynligheten for at ungene bruker opp penger i nødsituasjoner fordi de er blakk under studietiden eller pisser dem vekk når de er tenåringer er overhengende på en sparekonto. Målt opp mot hverandre tenker jeg at større pengegaver er bedre plassert på en låst BSU konto. Jeg mangler 4 år på å fylle min BSU. Tenk om bare mine foreldre hadde tvunget meg til å plassere konfe-pengene der.....Dem pisset jeg vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc
DaenerysStorm Skrevet 1. april 2014 #19 Skrevet 1. april 2014 Hvis hun er 17 er det jo nesten så dere skulle hatt en passende straff for å la henne ha råderett over kontoen da... Trodde ikke det var vanlig jeg!
Edelweis Skrevet 1. april 2014 #20 Skrevet 1. april 2014 Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen?jepp! Jeg har ALDRI fått fylt opp BSU fordi jeg var student lenge og begynte å spare sent. Derfor tenker jeg at det at de får en BSU tidlig hvor besteforeldre og foreldre kan sette inn større pengegaver. Jeg hadde satt umåtelig pris på om mine foreldre hadde gjort det for meg! Er ikke snakk om å sette inn 25000 årlig fra ungene er 13, men mindre beløper dann og vann Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Eg ville satt større pris på om gåver vart sett på ordinær sparekonto og at eg dermed ikkje vart fråteken muligheten til 4000 kr rett i lomma på skatteoppgjeret på eiga sparing. Dette er grunnen til at mine barn får BSU når de er 13! Vi er enige om at halvparten av pengene skal inn der. Resten går til forbruk eller at de kjøper/sparer til noe dyrt de virkelig vil ha som stereoanlegg, moped etc Huff, hadde dere snakket om hva som var forventet for disse pengene? Om ikke synes jeg faktisk ikke det burde få noen konsekvens....det er jo hennes egne penger hun har valgt å pisse vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Du vil bruke opp BSU-sparinga før dei tenar pengar og ksn nytte skattefordelen?jepp! Jeg har ALDRI fått fylt opp BSU fordi jeg var student lenge og begynte å spare sent. Derfor tenker jeg at det at de får en BSU tidlig hvor besteforeldre og foreldre kan sette inn større pengegaver. Jeg hadde satt umåtelig pris på om mine foreldre hadde gjort det for meg! Er ikke snakk om å sette inn 25000 årlig fra ungene er 13, men mindre beløper dann og vann Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Eg ville satt større pris på om gåver vart sett på ordinær sparekonto og at eg dermed ikkje vart fråteken muligheten til 4000 kr rett i lomma på skatteoppgjeret på eiga sparing. ordinær sparekonto har ungen tilgang til. BSU er låst. Vi er uenige om hvordan vi vil løse dette, og jeg handler ut ifra hvordan jeg tenker om situsjonen. Ettersom jeg oppdrar mine barn, er det nok større sannsynlighet for at de tenker mer likt meg, tror du ikke? Dessuten, 4000 er piss i havet i forhold til hva man får i lån og hvor mye man kan spare på BSU. Sannsynligheten for at ungene bruker opp penger i nødsituasjoner fordi de er blakk under studietiden eller pisser dem vekk når de er tenåringer er overhengende på en sparekonto. Målt opp mot hverandre tenker jeg at større pengegaver er bedre plassert på en låst BSU konto. Jeg mangler 4 år på å fylle min BSU. Tenk om bare mine foreldre hadde tvunget meg til å plassere konfe-pengene der.....Dem pisset jeg vekk Anonymous poster hash: 3eef8...2dc Her ble det mye piss :-P men jeg er forsåvidt enig i det du sier. Vi har også tenkt å oprette bsu konto til barna etter konfirmasjon.
piranha Skrevet 1. april 2014 #21 Skrevet 1. april 2014 Straffen blir vel egentlig at hun ikke får lappen like fort som hun kanskje hadde tenkt. Nå må hun jo jobbe for å få inn de pengene igjen, og det kan jo ta litt tid.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #22 Skrevet 1. april 2014 Ja, da er mistanken endelig bekreftet. Nesten hele sparekontoen rett ut til sminke og tull. Det er snakk om 20 000 ca Både jeg og min mann er så skuffa og lei oss. Ekstrajobb har hun hatt (periodevis) og hun får 800 i lommepenger. Hva er passende konsekvens? Anonymous poster hash: 8743d...094 Hmmm...Jeg tenker det er deres ansvar å styre de pengene frem til ho blir 18 år og lære ho hvordan en styrer pengebruken fornuftig. Tydeligvis har ho ikke lært det da. Anonymous poster hash: 6b0f9...bc5
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #23 Skrevet 1. april 2014 Ingen konsekvens er passende. Hun finner tidsnok ut at det var dårlig disponering av de pengene. Selvlært er vellært i det tilfellet. Min bror og jeg var veldig flinke til å spare, min søster sparte ingenting. Hun lærte tidsnok hvor kjipt det var at jeg satt med over 100 000 og hun 0. Min bror valgte å bruke pengene da han var 18 år og angrer bittert på det i dag, har begynt å spare igjen. Jeg har nå 200 000 + og har god styr på økonomien min. Aldri noen som har fortalt oss hva vi skal gjøre, men de har tipset oss om sparing og lagt til rette for det med BSU osv. I dag har vi alle tre styr på økonomien selv om jeg selvfølgelig har mer sparepenger. Jeg ser ikke hvorfor det skal få en konsekvens annet enn den hun vil merke selv. Det er tross alt hennes penger. Anonymous poster hash: f0b0f...7f9
Anonym bruker Skrevet 1. april 2014 #24 Skrevet 1. april 2014 Konsekvensen er at hun har brukt de opp, og dere spytter ikke inn noen av de pengene hun har tullet bort, skal hun ha noe, må hun bruke tid på å spare opp til det, med andre ord kan det gå lange tider før hun har førerkortet. Anonymous poster hash: d5582...c6a
Gjest lillehi Skrevet 1. april 2014 #25 Skrevet 1. april 2014 Her bør dere ta selvkritikk siden dere lot henne disponere kontoen fritt. Men gjort er gjort, og jeg er enig med de andre her som mener at hun får spare selv til det hun nå måtte ønske seg! Og dette er vel en klar indikasjon på at en 17 åring tenker på hva hun har lyst på her og nå, uten helt å se konsekvensene av sine valg. Både hun og dere har nok fått en dyrekjøpt lærepenge😔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå