Gå til innhold

Vaniljeekstrakt? Kjøpe? Lage?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor får jeg tak i vaniljeekstrakt?

 

Eller er det bedre å lage? Noen som kan dele oppskrift?

 

Anonymous poster hash: 6b2f5...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de skal ha det i Sverige, men aldri sett det. De selger det billig på ebay

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker som selger varer fra cacas har somregel vaniljeekstrakt. Jernia, kitcn, tilbords og den som jeg ikke husker navnet på som har så mye amerikansk "stuff"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du lager din egen. Smakløst brennevin som feks vodka med et par vaniljestenger i (jeg åpner dem gjerne, pass på at de er av god kvalitet). Tett igjen flaska og la det stå. Ekte vaniljeessens er dritdyrt og uhyre vanskelig å få tak i i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller du lager din egen. Smakløst brennevin som feks vodka med et par vaniljestenger i (jeg åpner dem gjerne, pass på at de er av god kvalitet). Tett igjen flaska og la det stå. Ekte vaniljeessens er dritdyrt og uhyre vanskelig å få tak i i Norge.

 

Så spennende - hvor mye brennevin bruker du, og hvor sterk blir den sammenlignet med annen vaniljeessens? Og hvor lenge bør det står før den er klar?

 

Anonymous poster hash: 97fc9...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå en fjorten dager? Kjøpt vaniljeessens har vanligvis ca 35-40% alkohol, så vodka er ok:-) Det er jo ikke mye du bruker. Og du fyller bare på mer sprit etter hvert. Jeg har det på en liten flaske, kanskje en dl eller to? Har laget litt ekstra og gitt vekk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå en fjorten dager? Kjøpt vaniljeessens har vanligvis ca 35-40% alkohol, så vodka er ok:-) Det er jo ikke mye du bruker. Og du fyller bare på mer sprit etter hvert. Jeg har det på en liten flaske, kanskje en dl eller to? Har laget litt ekstra og gitt vekk:-)

 

Takk for tips! :) Har en skvett brennevin som jeg ikke visste hva jeg skulle bruke til - nå vet jeg det ;)

 

Var ikke meningen å være anonym i sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Gammel tråd, nå er vi i 2018 og ekte vaniljepulver er blitt utrolig dyrt. Det koster nærmere 200 kr for bare 30 gram ekte vaniljepulver!! Utrolig. Vi får håpe prisen går ned igjen, det har vel med tilbud og etterspørsel. Sansynligvis er det for lite ekte vaniljepulver å oppdrive. Selv kjøper jeg vaniljepulver hos kostholdsbutikken.no , de har av og til tilbud og ganske billig frakt. Du finner vaniljepulveret her: https://kostholdsbutikken.no/Krydder/okologisk-bourbon-vaniljepulver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, JHansen skrev:

Gammel tråd, nå er vi i 2018 og ekte vaniljepulver er blitt utrolig dyrt. Det koster nærmere 200 kr for bare 30 gram ekte vaniljepulver!! Utrolig. Vi får håpe prisen går ned igjen, det har vel med tilbud og etterspørsel. Sansynligvis er det for lite ekte vaniljepulver å oppdrive. Selv kjøper jeg vaniljepulver hos kostholdsbutikken.no , de har av og til tilbud og ganske billig frakt. Du finner vaniljepulveret her: https://kostholdsbutikken.no/Krydder/okologisk-bourbon-vaniljepulver

Da er det nesten billigere å lage selv... Vaniljepulver er jo bare knust (tørket) vaniljestang. 

Anonymkode: 28259...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg ville heller prøvd å lage selv. Noen Meny butikker har dette, men det koster over 300kr for ett lite rør. Jeg har aldri brukt det, så aner ikke hvor mye det holder til. 

Anonymkode: fb691...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...