Gå til innhold

Noen som kan litt om pensjonssparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært hjemmeværende i et par år (skal ut i jobb igjen) og har ikke noe form for pensjonssparing. Virker som det er uendelig mange måter å spare på, men jeg vil gjøre det så sikkert så mye. Føler ikke at jeg vil spare i fond, men bare i en ren sparekonto som muligens er låst. Noen som har noen anbefalinger og er det noen fallgruver man må unngå. Tenker på skatt/arv?

Anonymous poster hash: 1dd22...348
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva de økonomer anbefaler, men i mitt tilfellet har jeg spart fullt opp på BSU og en del i BSU2 hos Dnb før jeg fylte 34 år, uten å bruke det til boligformål da vi kjøpte oss dette dyre huset. Ellers så har jeg kjøpt en del aksjer da det var nedgangstider. Ser at jeg ville ha tjent en god del slunk penger nå hvis jeg skulle finne på å selge det. Har forøvrig gjort det selv via Skandiabanken uten noe mellomledd. Og så har jeg opprettet flere høyrente konto hos Gjensidige, siden man får bra renter der. Den ene konto binder jeg et år om gangen, mens den andre har jeg muligheter for 4 gratis uttak i året. 
Jeg kunne ha cashe enda mer ned huslånet, men velger å ikke gjøre det pga da ville jeg betale enda mer toppskatt.
Og grunnen til at jeg har det i forskjellige bank er fordi BSU2 fins kun hos Dnb. Gjør meg ingenting om jeg er kunder hos flere banker, er uansett sjeldent innom de kontoene bortsett fra hovedbanken min som er Skandiabanken.

Anonymous poster hash: 95225...121
Skrevet

Jeg vet ikke hva de økonomer anbefaler, men i mitt tilfellet har jeg spart fullt opp på BSU og en del i BSU2 hos Dnb før jeg fylte 34 år, uten å bruke det til boligformål da vi kjøpte oss dette dyre huset. Ellers så har jeg kjøpt en del aksjer da det var nedgangstider. Ser at jeg ville ha tjent en god del slunk penger nå hvis jeg skulle finne på å selge det. Har forøvrig gjort det selv via Skandiabanken uten noe mellomledd. Og så har jeg opprettet flere høyrente konto hos Gjensidige, siden man får bra renter der. Den ene konto binder jeg et år om gangen, mens den andre har jeg muligheter for 4 gratis uttak i året. 

Jeg kunne ha cashe enda mer ned huslånet, men velger å ikke gjøre det pga da ville jeg betale enda mer toppskatt.

Og grunnen til at jeg har det i forskjellige bank er fordi BSU2 fins kun hos Dnb. Gjør meg ingenting om jeg er kunder hos flere banker, er uansett sjeldent innom de kontoene bortsett fra hovedbanken min som er Skandiabanken.

Anonymous poster hash: 95225...121

Dette er ganske gode råd. Ikke velg disse IPS-løsningene bare. De er tull!

men til deg i innlegget over - lånet ditt påvirker ikke toppskatten din, så bare betal ned du :) 

Anonymous poster hash: 843dc...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...