Gå til innhold

Vedr problem barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ein gutt på 9 år som er heil normal på heimebane. Men på skulen ja kva skal jeg si. Det starta for vel 3 mnd siden.

På skulen nekter han og vere i klasserommet og ligger og ruller og styrer på gangen. Lærarane jobber så å si heile tiden for å få han inn igjen. Elevene i klassen prøver og. Dei kan få han av og til inn i klasserommet men da berre sitte der. Lærarane gjør alt i sin makt det dei har lov til. Vi har laget ei bok der vi skriver kva som skjer på skulen og jeg forteller kva han har gjort på heimebane. Den boka er rett og slett begynt og ta knekken på meg som mor. Blir lei meg og har barre lyst å grine, kva skal jeg gjøre når barnet er slik på skolen. Har provd og snakke med han og da bli han rasande. Virker som skulen er ei total sperre.

Vi har helsesøster,PPT og Bup inne i bilde.

Slik jeg føler over Bup er det VENTING på alt. Først møte med oss+ barnet. Og 3 uker etter det snakke med foreldra. Og så skal Bup oppservere ungen på skulen. Jeg har ringt og banna bup nord og ned og sier at den Ventingen er det slik hjelp jeg skal få og sjå att gutten sitter på gangen kvar dag. Føler at slik skal det vere og at det er ok.

Skulen masser kva gjør vi no. Føler at jeg må ned på skulen for og presse han inn i klasserommet. Kva kan jeg gjøre som mor til mitt barn ?

Føler jeg har lyst og sjukmelde meg. Det er så vondt når jeg leser den boka korleis skuledagen til min sønn er leis.

Korfor er han normal heime men ikkje på skulen ? Noen andre som har hatt noe liknende ?

Anonymous poster hash: 6af62...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriverer ikke uvanlig. Hjem (rolig, forutsigbart, kan styre selv) og skole (ofte kaotisk, uforutsigbart, få valgmuligheter) er to _veldig_ ulike arenaer. For mange barn er dette kjempevanskelig.

Barnas atferd kan ofte være ugjenkjennelig.

Det er selvsagt ikke optimalt at gutten din ikke vil inn i klasserommet og det er bra at BUP/helsesøster er på banen. Dessverre tar ting ofte lang tid.

Har dere vurdert å få ham utredet/gjort sakkyndig vurdering privat?

Når det gjelder boken har jeg full forståelse for at dette er smertefull lesning, men fra et dokumentasjonsperspektiv kan den være svært verdifull.

Jeg synes i alle fall at du skal snakke med kontaktlæreren om dette. Kan dere ta la boken ligge en stund? Kan dere ta dette per telefon? Kan du komme innom kontoret til læreren når du henter sønnen din på SFO? Jeg er sikker på at dere finner en løsning sammen og st dette løser seg :)

Lykke til videre!

Skrevet

Er det slik at han inntil for 3 mnd siden var en helt vanlig elev som oppførte seg som han skulle på skolen, hadde venner, gjorde lekser og ellers vr som alle andre til plutselig en dag å slå helt om å nekte å være i timen, uten at det har skjedd noe som helst spesielt?

Anonymous poster hash: e46c9...ee6

Skrevet

Det du beskriverer ikke uvanlig. Hjem (rolig, forutsigbart, kan styre selv) og skole (ofte kaotisk, uforutsigbart, få valgmuligheter) er to _veldig_ ulike arenaer. For mange barn er dette kjempevanskelig.

Barnas atferd kan ofte være ugjenkjennelig.

Det er selvsagt ikke optimalt at gutten din ikke vil inn i klasserommet og det er bra at BUP/helsesøster er på banen. Dessverre tar ting ofte lang tid.

Har dere vurdert å få ham utredet/gjort sakkyndig vurdering privat?

Når det gjelder boken har jeg full forståelse for at dette er smertefull lesning, men fra et dokumentasjonsperspektiv kan den være svært verdifull.

Jeg synes i alle fall at du skal snakke med kontaktlæreren om dette. Kan dere ta la boken ligge en stund? Kan dere ta dette per telefon? Kan du komme innom kontoret til læreren når du henter sønnen din på SFO? Jeg er sikker på at dere finner en løsning sammen og st dette løser seg :)

Lykke til videre!

Jeg har nesten daglig kontakt med lærer og læreren ringer når det er på sitt verste. Ja ting tar tid og skal ungen gå slik når skulen ikkje klarer og ordne noen løsning. Er løsning at jeg skal komme på skulen og presse han inn i timen ? Kva anna kan jeg gjøre ?

Privat vurdering må jeg nok til Bergen. Og det vil koste oss ein formue og ingen økonomisk støtte. Det går ikkje slik som jeg og gubben jobba.

Anonymous poster hash: 6af62...545

Skrevet

Utfra du det du forteller tror jeg ikke at det er i utgangspunktet gutten som er problemet. Han har blitt et problem, men jeg tror det ligger noe mer bak og at det han gjør er enten en unvikelsesstrategi eller en avledning for å slippe unna noe.

Hvordan er klassemiljøet, har det skjedd noe på skolen de siste månedene, opplever han problemer med læring eller med de andre elevene i klassen?

Å gi gutten en mulighet til å fortelle om det har skjedd noe er viktig. Noe annet som jeg ville vurdert er å få inn noen fra PPT som kan observere hele klassen. Hva er det som gjør at en vanlig gutt plutselig begynner å oppføre seg slik på skolen?

Jeg tror løsningen ligger i klasserommet og i skolen.

Anonymous poster hash: 5e951...03e
Skrevet

Dessverre er det slik at utredning på BUP tar tid. I mellomtiden er det opp til skolen og PPT å bruke sin samlete kunnskap på å gi gutten et likeverdig skoletilbud. BUP kan jo heller ikke trylle. Uansett hvilken diagnose eller hvilken forklaring de ender opp med, er det skolen som må gjøre det som skal til for at gutten skal trives i hverdagen sin.

Jeg ville bedt om at den boka får hvile. Sannsynligvis er gutten like lei av den som det du er. Han skjønner jo også at det skolen skriver i den, er bare "dritt" og han gruer seg sikkert til at du skal ta den frem. Det er fint at skolen prøver å få til et tett skole-hjemsamarbeid, men det høres litt ut som om de vil at du skal ta en del av det ansvaret som er deres. Han må gå på skolen, det er skolerett og -plikt i dette landet, men utfra det du skriver høres det ut som om de må anstrenge seg mer for å finne det tilbudet han kan nyttiggjøre seg.

Skrevet

Noe må jo ha skjedd, om en gutt skifter adferd over natta.

La boka ligge.

Og jeg reagerte på at elevene skal jobbe for å få din sønn inn i klasserommet. Om der foregår skjult mobbing av en eller annen art er dette ven arena hvor det virkelig kan blomstre.

Anonymous poster hash: c5c2d...4e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...