Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 WTF? Trodde stønad til barnetilsyn var en ytelse til enslige foreldre (meg) for å hjelpe til med å betale bhg/SFO slik at slike som meg skal kunne ha råd til å betale barnepass for å kunne jobbe... Men neida, foreldrefradraget er jo halvert pga denne ytelsen! Det var f... meg ikke til mye hjelp der jeg sitter med alt av utgifter aleine! Og jada, jeg vet jeg er heldig som bor i Norge og bla bla bla, men jeg trodde seriøst at jeg skulle få et litt større plaster på såret :-( Anonymous poster hash: d1667...0c8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Du får jo ikke foreldrefradrag for ett beløp du selv ikke har betalt. Trodde du at du først skulle få penger eller redusert sats for bhg og i tillegg få igjen på skatten for disse pengene du har fått? Virkelig? Anonymous poster hash: d8153...4ff
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Selvsagt blir det halvert når vi ikke betaler hele regningen selv Alenemamma her også, forresten Anonymous poster hash: 92de3...edf
☆☆☆ Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Du skal sjølvsagt ikkje ha frådrag for utgifter til barnepass utover dine faktiske utgifter. Du skal ha frådrag for den delen du har betalt, ikkje den delen NAV har betalt. Dette har eg ikkje slått opp, eg kan nemlig ikkje forstå at det kan vere annleis..
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Droppet hele stønaden til barnetilsynet jeg, ble bare irritert av hele greia. Anonymous poster hash: 28541...91a
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Foreldrefradraget er jo et fradrag for det DU har betalt, ikke for hva NAV betaler. Betaler du bare 40 % av barnehage/SFO så er det jo det du får fradrag for. Forventer du å få fradrag for noe du ikke betaler for da eller? Anonymous poster hash: d2466...027
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Det er jo ikke noe rart eller overraskende ved det i det hele tatt. Rare folk her inne altså. Anonymous poster hash: f5e22...506
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Foreldrefradrag er at du slipper å betale skatt av en del av lønna di som du har brukt på å betale barnehage for barnet ditt. Hvis du ikke har betalt med penger du har tjent og betalt skatt av, så er det selvfølgelig ingen skatt å trekke fra, dermed mindre skattefradrag. Anonymous poster hash: 71506...7b2
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 Droppet hele stønaden til barnetilsynet jeg, ble bare irritert av hele greia. Anonymous poster hash: 28541...91a Så hvis du får dekt f.eks 1000 kr til barnetilsyn, så syns du det er lurere å droppe det for å få tilbakebetalt 300 kr av de 1000 kr du da må ta av din egen lønn? Anonymous poster hash: 71506...7b2
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Jeg hadde vel ikke ville forlangt å få både stønad for barnetilsyn og i tillegg fullt foreldrefradrag. Vil jo ikke forlange at staten skal gi meg fradrag for noe ikke har betalt. Som alenemor selv er jeg storfornøyd at jeg får dekket nesten 1500,- kr av bhg reginga hver måned. Slutt å syt. Anonymous poster hash: 780bf...0aa
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 Ok, jeg skjønner greia. Men jeg mottok stønad til barnetilsyn halve fjoråret, foreldrefradraget er nå redusert med halvparten. Vil det da si at neste år vil jeg ikke få noe foreldrefradrag i det hele tatt??? Seriøst, hvordan skal man klare seg alene? Jeg snur og vender på hver minste krone for å få det til å gå rundt! Og ja, jeg er sikkert fryktelig dum, men jeg trodde jeg skulle få igjen for å være alene skattemessige. Hi Anonymous poster hash: d1667...0c8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #12 Skrevet 31. mars 2014 Du får særfradrag for å være alene. Tidligere skatteklasse to. Anonymous poster hash: d2466...027
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #13 Skrevet 31. mars 2014 Ok, jeg skjønner greia. Men jeg mottok stønad til barnetilsyn halve fjoråret, foreldrefradraget er nå redusert med halvparten. Vil det da si at neste år vil jeg ikke få noe foreldrefradrag i det hele tatt??? Seriøst, hvordan skal man klare seg alene? Jeg snur og vender på hver minste krone for å få det til å gå rundt! Og ja, jeg er sikkert fryktelig dum, men jeg trodde jeg skulle få igjen for å være alene skattemessige. HiAnonymous poster hash: d1667...0c8 Man klarer seg ved å jobbe for pengene. Anonymous poster hash: f5e22...506
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #14 Skrevet 31. mars 2014 Ok, jeg skjønner greia. Men jeg mottok stønad til barnetilsyn halve fjoråret, foreldrefradraget er nå redusert med halvparten. Vil det da si at neste år vil jeg ikke få noe foreldrefradrag i det hele tatt??? Seriøst, hvordan skal man klare seg alene? Jeg snur og vender på hver minste krone for å få det til å gå rundt! Og ja, jeg er sikkert fryktelig dum, men jeg trodde jeg skulle få igjen for å være alene skattemessige. HiAnonymous poster hash: d1667...0c8 Man klarer seg ved å jobbe for pengene. Anonymous poster hash: f5e22...506 Vet du hva, jeg er i full jobb, får bare barnetrygd og denne stønaden til barnetilsyn ved siden av. Ingen grunn til å slenge med leppa! Anonymous poster hash: d1667...0c8
Daquiry Skrevet 31. mars 2014 #15 Skrevet 31. mars 2014 Ok, jeg skjønner greia. Men jeg mottok stønad til barnetilsyn halve fjoråret, foreldrefradraget er nå redusert med halvparten. Vil det da si at neste år vil jeg ikke få noe foreldrefradrag i det hele tatt??? Seriøst, hvordan skal man klare seg alene? Jeg snur og vender på hver minste krone for å få det til å gå rundt! Og ja, jeg er sikkert fryktelig dum, men jeg trodde jeg skulle få igjen for å være alene skattemessige. Hi Anonymous poster hash: d1667...0c8 To ting: siden du bare hadde STB halve året ifjor, blir det ikke halvparten, jeg har det samme. Betalte inn litt over 25000kr og NAV dekket 8500kr, så mitt foreldre fradrag er på rundt 16000kr. Så får du et særfradrag, hvis du har utvidet barnetrygd. Dette er på rundt 3900kr i mnd. Har du 12 mnd dobbel barnetrygd får du et fradrag på ca 46000kr. Dette er istedet for skatteklasse 2. Det er NAV som sender inn tallene for deg, men du må sjekke dem, mine var feil, så NAV må sende inn de nye tallene, dette gjør de i mai. Send meg en PM hvis du lurer på noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå