Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Jeg tror kanskje det er noe jenta mi må i gjennom. Men, nå har jeg lest en del om det, og har fått inntrykk av at det ikke er en spesielt hyggelig undersøkelse. Jeg trodde først små barn ble lagt i narkose, men etter det jeg leser så får de kun beroligende. Og må tisse på kommando. Jeg leser at mange foreldre har følt at denne undersøkelsen ble et overgrep mot barnet, og det ønsker jeg ikke. Noen som har erfaring med dette? Helsepersonell eller foreldre? Jenta mi er straks 3 år. Anonymous poster hash: b00e4...f1d
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Var gjennom dette med ungen min i februar, hun var 4 mnd da. Gikk helt fint. Flinke og dyktige de som gjennomførte undersøkelsen. Anonymous poster hash: b6381...4d3
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Det er i utgangspunktet en enkel undersøkelse, og hvis vi har lest samme innlegget så virker det som a. ) De slet med å få kateteret inn b. ) Ungen hadde ganske sterk vilje og c. ) Mor ble ganske så lei seg og fortvilt på barnets vegne (naturlig nok!), at det kanskje gjorde alt mye verre enn det hadde trengt å bli. Så små barn må gjennom slike undersøkelser som kan være ganske så ubehagelige uten å forstå hvorfor. Nå vet jeg ikke om det finnes gode alternativer til miksjonscytografi (jeg tror kanskje ikke det), og de som finnes er nok vesentlig mer masete/invasive. Ble også litt usikker på om selve undersøkelsen lar seg gjennomføre i narkose...siden det kreves tømming av blæren noenlunde "viljestyrt". Dere har lov til å nekte undersøkelse. Men hva er alternativet? Jeg skjønner ikke at man på død og liv vil at ting skal gjøres i narkose. Da må de ha venflon, ligge på overvåkning, de må gjennomgå ting som er en helt annen belastning på kroppen og mye mer skummelt overordnet sett en et kateter opp i urinblæren. Forstår at du synes det er fælt, særlig når man leser på nettet Men stort sett så går det fint! En god dose Dormicum, og barnet husker ingenting. Hvis du og far da klarer å holde maska sånn noenlunde glir det fort inn i glemmeboka sammen med alt annet som var au og fælt og grusomt og verdens undergang mens det sto på Anonymous poster hash: cd71d...1c0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Jeg kommer ikke til å nekte undersøkelsen om barnelegen mener det er nødvendig. Men, jeg kjenner jeg trenger litt mer info om hvordan det blir gjort og hvordan barn i denne alderen takler en sånn undersøkelse. Jeg vil absolutt ikke på død og liv legge barnet mitt i narkose, men om det hadde stått mellom det og en traumatisk hendelse hun ikke kommer over, så hadde jeg valgt narkose. Jeg forstår heller ikke helt hvordan det blir mulig å få henne til å tisse på kommando. Hun er generelt veldig skeptisk til helsepersonell og vil helst være alene når hun er på do. Hva gjør de med barn som ikke kontrollerer tissingen selv da? Anonymous poster hash: b00e4...f1d
Krisa71 Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Jeg har en datter som har tatt den flere ganger som liten pga reflux. Av forskjellige årsaker tok jeg kontakt med barnelegene på Ullevål da jeg ikke var fornøyd med opplegget på Riksen rundt denne undersøkelsen. Der fikk jeg vite at barn kan få et likegladmiddel, Dormicum. Når hun fikk dette gikk undersøkelsen som en lek. De gyller blæren med kontrastvæske så de tisser automatisk. Lykke til med utredningen. De er veldig flinke i dag, bare stå på ditt med tanke på premedisinering.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 Hvordan reagerer de på Dormicum? Min mellomste har fått det en gang og fikk liten virkning av det. Anonymous poster hash: b00e4...f1d
Krisa71 Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 De blir likeglad, flirete og litt småtrøtte. Små barn kan reagere med sinne når effekten avtar, (bivirkning). Jeg gikk ut med datteren min og lot henne rase fra seg på plenen utenfor sykehuset, var over på en liten halvtime.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Takk. Hvor gammel var din jente når hun tok disse undersøkelsene? Anonymous poster hash: b00e4...f1d
Krisa71 Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 Første gangen var hun 1. år, siste gangen 5 år. Var på 2-3 stykker mellom første og siste. Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men små barn uten Dormicum gråter gjerne fordi de blir holdt nede og ikke fordi us gjør vondt for us er smertefri. Dormicum var vidundermiddel for oss siden hun hadde vært gjennom mye på sykehus som ikke var smertefritt.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #12 Skrevet 31. mars 2014 Hun er straks 3 år. Var hun helt rolig under undersøkelsen når hun fikk Dormicum? Anonymous poster hash: b00e4...f1d
Krisa71 Skrevet 31. mars 2014 #13 Skrevet 31. mars 2014 Ja da var hun helt rolig :-) Smilte og lo til legen og brydde seg ikke om hva som skjedde rundt henne. Gangene uten Dormicum var ingen god opplevelse for noen av oss. Så ikke gi deg på at din datter skal ha det.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #14 Skrevet 31. mars 2014 Kjente hun noe av det som foregikk nedentil? Og tisset hun automatisk eller måtte hun bli bedt om å tisse? Nei, hun skal ikke i gjennom den undersøkelsen uten beroligende. Det har jeg bestemt meg for. Anonymous poster hash: b00e4...f1d
Krisa71 Skrevet 1. april 2014 #15 Skrevet 1. april 2014 Med Dormicum brydde hun seg ikke, uten så skrek hun både fordi hun ble holdt og fordi det er litt ubehagelig med kateter men ikke vondt. De fyller blæra helt full med kontrastvæske så de små barna tisser automatisk, og igjen med Dormicum så holder de heller ikke igjen når de får tissetrang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå