Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 og trist at lærerne ikke sier noe på det. Klassen til min datter (37 elever) har vært mange ganger i skogen siden skolestart. Hver gang har min datter hatt med mer enn nok kakao (ekstra kopp) og ekstra pølser hvis de griller. Hun har da fått beskjed om å dele hvis noen har glemt å ta med seg, siden det er kjedelig å være den som ser på at de andre spiser og drikker noe litt spesielt. I dag hadde de nok en skogstur, ikke med grilling, men med anbefaling om varmt drikke. Her i huset er det omgangssyke, så kakaoen ble dessverre glemt, Hun var da lei seg da hun kom hjem, siden alle andre (ikke "alle") hatt med varmt drikke. Jeg spurte om noen tilbød seg å dele, og hun svarte nei; "Ingen ville dele, selv om jeg spurte om det var noen som ville dele med meg - høyt så alle hørte det. Og så spurte jeg flere bla.a den, den, den og den, men nei". Min datter er opplært til at ting kan være urettferdig, og at noen har med seg ting til lunsj som ikke hun får med seg, f.eks. sjokoladepålegg. Dette er helt greit. Jeg synes det blir litt annerledes når alle andre har noe, bare ikke hun. Jeg vet det er min feil, men blir ikke barn oppfordret til å dele og vise empati? Synes det er rart at ikke lærerne oppfordret til deling også. Anonymous poster hash: a7db9...a95
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 unger ska ikke læres opp til å dele, det går mot deres natur! empati har de likeve nok av så om et brn hdde sett et annet barn være lei seg og sulten hadde det barnet tilbudt noe av sitt med en gang. syns det er forferdelig hvordan barn blir tvunget til gi fra seg leker/dele med ting uten at de har lyst Anonymous poster hash: 4d0ef...1d9
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Hmm... Litt vanskelig, for det kan jo være de ansatte har satt en stopper for deling. Mitt barn går på utebase i bhg. Jeg har gitt beskjed om at mitt barn kun skal spise/drikke det han har i sekken, eller det bhg har med på tur. De er på tur tre dager i uka, og jeg sender med kakao på de kaldeste dagene eller max en dag i uka ellers. Hvis ikke hadde det blitt kakao, kjekse og pølse hver dag. Kan hende de ansatte trodde det var bevisst av deg å ikke sende med fett-og sukkerbombene? Anonymous poster hash: 7759d...758
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Hmm... Litt vanskelig, for det kan jo være de ansatte har satt en stopper for deling. Mitt barn går på utebase i bhg. Jeg har gitt beskjed om at mitt barn kun skal spise/drikke det han har i sekken, eller det bhg har med på tur. De er på tur tre dager i uka, og jeg sender med kakao på de kaldeste dagene eller max en dag i uka ellers. Hvis ikke hadde det blitt kakao, kjekse og pølse hver dag. Kan hende de ansatte trodde det var bevisst av deg å ikke sende med fett-og sukkerbombene?Anonymous poster hash: 7759d...758 WOW :o Anonymous poster hash: fbf5c...4d9
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 unger ska ikke læres opp til å dele, det går mot deres natur! empati har de likeve nok av så om et brn hdde sett et annet barn være lei seg og sulten hadde det barnet tilbudt noe av sitt med en gang. syns det er forferdelig hvordan barn blir tvunget til gi fra seg leker/dele med ting uten at de har lyst Anonymous poster hash: 4d0ef...1d9 Så når jeg har lært datteren min til å dele, så er det synd å¨henne? Tror hun kommer lenger med å være raus (uten at det er selvutslettende), enn å tviholde på "mitt, mitt, mitt". Anonymous poster hash: a7db9...a95
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 Hmm... Litt vanskelig, for det kan jo være de ansatte har satt en stopper for deling. Mitt barn går på utebase i bhg. Jeg har gitt beskjed om at mitt barn kun skal spise/drikke det han har i sekken, eller det bhg har med på tur. De er på tur tre dager i uka, og jeg sender med kakao på de kaldeste dagene eller max en dag i uka ellers. Hvis ikke hadde det blitt kakao, kjekse og pølse hver dag. Kan hende de ansatte trodde det var bevisst av deg å ikke sende med fett-og sukkerbombene? Anonymous poster hash: 7759d...758 Kan jeg ikke tro, siden et er de samme ansatte, og hun har hatt med seg flere ganger - og delt tidligere.Ingen krise, vi har snakket om at ting føles litt urettferdig, men at sånn er det ofte. Forundrer meg bare over at ingen ville dele av så mange. Anonymous poster hash: a7db9...a95
☆☆☆ Skrevet 31. mars 2014 #7 Skrevet 31. mars 2014 Enig med deg i at det er trist. Vi bør alle gjere ein innsats for å gjere barna gavmilde. Det er klart at ein ikkje brukar tvang for å få det til (forvirrande for barn når ein først gir beskjed om at dei er eigar av noko, for deretter å bestemme likevel), men slik som deg oppfordre og spele på empati. Toåringen er litt for glad i å dele mat (gjerne påspist), håpar ho ikkje blir gjerrigare med åra (men gjerne let vere å ete på det ho vil gi vekk).
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #8 Skrevet 31. mars 2014 vår 7-åring er opplært til å dele, vi har jobbet med det nesten side hun var født og nå deler hun med glede :-). Det går overode ikke imot hennes natur, huff som noen oppdrar sine barn :-( Anonymous poster hash: 8665d...701
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #9 Skrevet 31. mars 2014 Jeg lærer mitt barn opp til å dele. Ser på det som en selvfølge at vi deler på det vi har. Sånn har jeg vokst opp og slik skal barnet mitt vokse opp. Anonymous poster hash: 4d753...f36
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #10 Skrevet 31. mars 2014 Men hvordan skal de dele kakao? Skal alle få litt? Hva hvis bare en har med, så er det bare nok til noen. Og skal alle ha med sin egen kopp som de skal få av de som har med, men ikke har med selv? Skal man ha med 37 kjeks, og kun få en selv? Eller 74? Hva om alle har med og sitter og trøkker i seg en hel pakke hver? Jeg sender med det barnet mitt skal spise, med mindre annen beskjed er gitt. Skjønner ikke.. Anonymous poster hash: 174a7...7f8
☆☆☆ Skrevet 31. mars 2014 #11 Skrevet 31. mars 2014 Men hvordan skal de dele kakao? Skal alle få litt? Hva hvis bare en har med, så er det bare nok til noen. Og skal alle ha med sin egen kopp som de skal få av de som har med, men ikke har med selv? Skal man ha med 37 kjeks, og kun få en selv? Eller 74? Hva om alle har med og sitter og trøkker i seg en hel pakke hver? Jeg sender med det barnet mitt skal spise, med mindre annen beskjed er gitt. Skjønner ikke.. Anonymous poster hash: 174a7...7f8 No gjer du deg vanskelig med vilje. Om berre ein eller nokre har er det ingen som er utafor. Det er den eine eller dei få ein bør ha såpass empati med at ein deler. Det eg les av innlegget ditt er "meg, meg, meg, meg", for min del er det andre verdiar eg vil lære barna mine.
valkyrien Skrevet 31. mars 2014 #12 Skrevet 31. mars 2014 Som mor til en allergiker så synes jeg at dette med deling av mat er vanskelig...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #13 Skrevet 31. mars 2014 Jeg jobber faktisk på skole, og det er ikke mulig Men hvordan skal de dele kakao? Skal alle få litt? Hva hvis bare en har med, så er det bare nok til noen. Og skal alle ha med sin egen kopp som de skal få av de som har med, men ikke har med selv?Skal man ha med 37 kjeks, og kun få en selv? Eller 74? Hva om alle har med og sitter og trøkker i seg en hel pakke hver?Jeg sender med det barnet mitt skal spise, med mindre annen beskjed er gitt.Skjønner ikke..Anonymous poster hash: 174a7...7f8 No gjer du deg vanskelig med vilje. Om berre ein eller nokre har er det ingen som er utafor. Det er den eine eller dei få ein bør ha såpass empati med at ein deler.Det eg les av innlegget ditt er "meg, meg, meg, meg", for min del er det andre verdiar eg vil lære barna mine. Nei da tolker du det ikke riktig. Det jeg skriver er ulike situasjoner som kan oppstå. Jeg jobber på skole, og det å få med seg hvem som har med og ikke kan vi rett og slett ikke følge med på. At to bestevenner skal sitte og dele, mens en annen stille sjel ikke får noe er helt uaktuelt. At et barn skal sitte og bryte opp kjeksen sin for at alle skal få er heller ikke noe vi kan pålegge. Enten så må det være en avtale at det og det barnet skal ha med seg, slik at alle får eller så tar alle med til seg selv. Veldig mye problemer og urettferdighet som oppstår rundt kjeks, derfor bør det være en fast regel rundt det. Kjeks kan også brukes som makt.. En annen ting er allergi og intoleranse. Ikke vet man hva de hjemme ønsker at barnet skal putte i seg heller. -og det å dele kakao syns jeg rett og slett er tullete. Anonymous poster hash: 174a7...7f8
☆☆☆ Skrevet 31. mars 2014 #14 Skrevet 31. mars 2014 Jeg jobber faktisk på skole, og det er ikke mulig Men hvordan skal de dele kakao? Skal alle få litt? Hva hvis bare en har med, så er det bare nok til noen. Og skal alle ha med sin egen kopp som de skal få av de som har med, men ikke har med selv? Skal man ha med 37 kjeks, og kun få en selv? Eller 74? Hva om alle har med og sitter og trøkker i seg en hel pakke hver? Jeg sender med det barnet mitt skal spise, med mindre annen beskjed er gitt. Skjønner ikke.. Anonymous poster hash: 174a7...7f8 No gjer du deg vanskelig med vilje. Om berre ein eller nokre har er det ingen som er utafor. Det er den eine eller dei få ein bør ha såpass empati med at ein deler. Det eg les av innlegget ditt er "meg, meg, meg, meg", for min del er det andre verdiar eg vil lære barna mine. Nei da tolker du det ikke riktig.Det jeg skriver er ulike situasjoner som kan oppstå. Jeg jobber på skole, og det å få med seg hvem som har med og ikke kan vi rett og slett ikke følge med på. At to bestevenner skal sitte og dele, mens en annen stille sjel ikke får noe er helt uaktuelt. At et barn skal sitte og bryte opp kjeksen sin for at alle skal få er heller ikke noe vi kan pålegge. Enten så må det være en avtale at det og det barnet skal ha med seg, slik at alle får eller så tar alle med til seg selv. Veldig mye problemer og urettferdighet som oppstår rundt kjeks, derfor bør det være en fast regel rundt det. Kjeks kan også brukes som makt.. En annen ting er allergi og intoleranse. Ikke vet man hva de hjemme ønsker at barnet skal putte i seg heller. -og det å dele kakao syns jeg rett og slett er tullete. Anonymous poster hash: 174a7...7f8 Det handlar ikkje om å pålegge nokon å dele, men at barna har lært heimefrå at når nokon er lei seg over å ha glømt kakaoen sin tilbyr ein å dele litt frå termosen. Kva er tullete med det?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #15 Skrevet 31. mars 2014 Dette er nok veldig forskjellig. Her har vi aldri jobbet med deling og empati, men det har kommet av seg selv. Vet at dette ikke gjelder alle. Noen klarer nok heller ikke å lære det. Sånn er det bare. Men på en annen side så var det vel ikke så lett å dele kakao. Er ikke sikkert noen hadde med en ekstra kopp. Anonymous poster hash: 7a56f...f84
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #16 Skrevet 31. mars 2014 Jeg jobber faktisk på skole, og det er ikke mulig Men hvordan skal de dele kakao? Skal alle få litt? Hva hvis bare en har med, så er det bare nok til noen. Og skal alle ha med sin egen kopp som de skal få av de som har med, men ikke har med selv? Skal man ha med 37 kjeks, og kun få en selv? Eller 74? Hva om alle har med og sitter og trøkker i seg en hel pakke hver? Jeg sender med det barnet mitt skal spise, med mindre annen beskjed er gitt. Skjønner ikke.. Anonymous poster hash: 174a7...7f8 No gjer du deg vanskelig med vilje. Om berre ein eller nokre har er det ingen som er utafor. Det er den eine eller dei få ein bør ha såpass empati med at ein deler. Det eg les av innlegget ditt er "meg, meg, meg, meg", for min del er det andre verdiar eg vil lære barna mine. Nei da tolker du det ikke riktig.Det jeg skriver er ulike situasjoner som kan oppstå. Jeg jobber på skole, og det å få med seg hvem som har med og ikke kan vi rett og slett ikke følge med på. At to bestevenner skal sitte og dele, mens en annen stille sjel ikke får noe er helt uaktuelt. At et barn skal sitte og bryte opp kjeksen sin for at alle skal få er heller ikke noe vi kan pålegge. Enten så må det være en avtale at det og det barnet skal ha med seg, slik at alle får eller så tar alle med til seg selv. Veldig mye problemer og urettferdighet som oppstår rundt kjeks, derfor bør det være en fast regel rundt det. Kjeks kan også brukes som makt.. En annen ting er allergi og intoleranse. Ikke vet man hva de hjemme ønsker at barnet skal putte i seg heller. -og det å dele kakao syns jeg rett og slett er tullete. Anonymous poster hash: 174a7...7f8 Det handlar ikkje om å pålegge nokon å dele, men at barna har lært heimefrå at når nokon er lei seg over å ha glømt kakaoen sin tilbyr ein å dele litt frå termosen. Kva er tullete med det? Hos oss er uansett dette ikke lov, fordi det kan skape utestengelse. Typ dele med bestevennen, men det er ikke nok til deg. -og hvorfor er det hyggelig å dele med noen, mens andre ikke får? Anonymous poster hash: 174a7...7f8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #17 Skrevet 31. mars 2014 Jeg synes det er på høy tid at vi får mat inn i den norske skole. Muligens er det på tide med skoleuniformer også. En ting er klespress de tre årene på ungdomsskolen, en annen ting er når det starter allerede i 1.klasse. Men det er en annen diskusjon. På den forrige skolen gutten min gikk på var de ofte i skogen å grillet pølser og drakk kakao. Den 3. gangen de hadde utelunsj sendte jeg med han 1 pakke grillpølse og en svær termos kakao og pappkrus. Hvorfor? Fordi gutten min syntes så synd på de som ikke hadde med seg noe. De var lei seg fordi foreldrene hadde glemt det nok en gang. På den nye skolen stiller lærerne opp med både pølser og kakao hver gang de har utelunsj. Jeg er sikker på de tar penger fra egen lomme, akkurat som mine lærerforeldre gjorde i sin tid. Anonymous poster hash: ea8a5...588
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #18 Skrevet 31. mars 2014 unger ska ikke læres opp til å dele, det går mot deres natur! empati har de likeve nok av så om et brn hdde sett et annet barn være lei seg og sulten hadde det barnet tilbudt noe av sitt med en gang. syns det er forferdelig hvordan barn blir tvunget til gi fra seg leker/dele med ting uten at de har lyst Anonymous poster hash: 4d0ef...1d9 Og det er sjølvsagt like vindt når ditt barn må sjå på at andre som ikkje vil dele har? Kva når det er ting barnet ikkje eig, er det den som plukkar det opp først som skal bestemme sjølv om andre vil prøve etc? Eg kjenner nemleg foreldre som tenker som deg og dei slit i møte med andre barn fordi det blir tydeleg at haldninga deira ikkje er gjennomtenkt og kun handlar om at dei ikkje vil at eigne barn skal måtte dele. Som småbarnspedagog må eg sei at ditt syn på barn og empati er merkeleg. Det er nettop det at dei er sjølvsentrerte og lite empatiske som små som gjer at dei ikkje deler. Empatien kjem med tida, men om ein aldri må ofre noko for andre veks nok empatien under litt for dårlege vilkår. Anonymous poster hash: 497cc...c59
Gjest ronja røverdatter Skrevet 31. mars 2014 #19 Skrevet 31. mars 2014 På skolen hvor jeg jobber får ingen lov til å dele mat eller drikke med andre. Ønsker foreldrene å sende med noe ekstra til deling, må de gi det til oss voksne slik at vi kan fordele det og passe på at det blir rettferdig og at ingen får noe de ikke skal ha. Det er mange hensyn å ta. Mine barn er for det meste flinke til å dele det de har med andre, men de får med det de skal spise på skolen og jeg ønsker ikke at de verken skal få eller gi bort mat bortsett fra de få gangene skolen eller sfo lager noe ekstra.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #20 Skrevet 31. mars 2014 Å lære barna å dele er viktig og bra. Men dele skolemat trenger de ikke. Det er utrolig mange som er allergiske mot ulike ting, og da er det mye tryggere at barna spiser sin egen mat. På skolen vår er det en gutt som er allergisk mot nesten alt. Han dør om han kommer i nærheten av sesam eller egg. Et par andre har alvorlige nøtteallergier. Skolen har løst dette med å si at alle skal spise sin mat, uten å dele. Helt uproblematisk syns jeg. Anonymous poster hash: ed227...a9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå