Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #1 Skrevet 31. mars 2014 Bjørnstjerne Bjørnson, realist eller Nasjonalromantisk? Anonymous poster hash: ca03c...ef5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #2 Skrevet 31. mars 2014 Nasjonalromantiker, hvordan det? Anonymous poster hash: 08140...c11
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #3 Skrevet 31. mars 2014 Skal skrive et lite særemne og det er problemstillingen. Jeg må bare få det til. Aldri gjort dette før sp Anonymous poster hash: ca03c...ef5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #4 Skrevet 31. mars 2014 Nasjonalromantisk/romantikk. Boken er en dannelsesroman på flere plan, spesielt da for hovedpersonen. Du bør også få med deg at Bjørnson lar sin egen mening komme fram i starten av boken (s 16-17 tror jeg det er) med tanke på bondekultur og kirken. Kirken er veldig sentral i boken, og noe du bør vie plass til. Anonymous poster hash: 8a5e2...b1c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #5 Skrevet 31. mars 2014 Nasjonalromantisk/romantikk. Boken er en dannelsesroman på flere plan, spesielt da for hovedpersonen. Du bør også få med deg at Bjørnson lar sin egen mening komme fram i starten av boken (s 16-17 tror jeg det er) med tanke på bondekultur og kirken. Kirken er veldig sentral i boken, og noe du bør vie plass til. Anonymous poster hash: 8a5e2...b1c takk for godt svar Jeg er skikkelig dårlig på dette, og står totalt fast før jeg i det hele tatt får skrevet noe. Anonymous poster hash: ca03c...ef5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2014 #6 Skrevet 31. mars 2014 De to fortellingene du nevner er helt klart nasjonalromantiske. De "forherliger" den norsk odelsbonden, det norske landbruket og fremstiller det hele i et rosenrødt preg. I senere forfatterskap var Bjørnson derimot litt av en samfunnskritiker. Han blandet seg jo stort sett bort i alt som rørte seg i samfunnet, han var jo i grunnen litt av en kranglefant. Bjørnson skrev bl.a. skuespillet "En Hanske", et innlegg i 1880-årenes seksualmoral. Les om det bl.a. her: http://snl.no/hanskemoral Anonymous poster hash: cf65a...3b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå