Gå til innhold

Til dere som er stemødre...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dere forskjell på omtanke, oppmerksomhet, omsorg, sikkerhet osv ift stebarn og egne barn ?

 

Leste et svar i en annen tråd hvor en stemor skrev at hun ikke ga like mye oppmerksomhet og passet på sikkerheten (på ferie) ift stebarna som til sine egne barn.

 

Jeg er selv stemor til 2 flotte gutter og har egne barn. Kunne aldri falt meg inn i å ikke ivareta de 2 guttene på lik linje som mine egne. Det er barn vi snakker om.

Må si jeg blir skuffet over mine medsøstre hvis det er slik.

 

Anonymous poster hash: 41cbc...e0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er nok mer engstelig og bekymret for stebarna enn for mine egne barn. Det er rart med det. Når man har ansvar for andre sine barn blir man kanskje automatisk mer påpasselig.

Far behandler alle ungene sine likt. Skulle bare mangle ;)



Anonymous poster hash: c5ae8...f7d
Skrevet

Jeg er veldig opptatt av at stedatter og jeg skal ha en egen ting sammen som er bare min og hennes. Det styrker forholdet og gjør henne trygg på meg.

Når det gjelder å dagligdagse ting så er det en selvfølge at jeg tar like godt vare på henne.

 

Anonymous poster hash: b7216...b79

Skrevet

Jeg var stemor i ti år før jeg fikk egne barn, barnet var mye med oss og med min familie, på turer både hit og dit. Jeg har alltid tatt like godt vare på, på alle måter, dette barnet som jeg i dag gjør med mine egne biologiske. Jeg sa da jeg traff min mann og folk spurte om jeg virkelig ville ha en mann med barn at det valget hadde jeg ikke. Når han først hadde barn måtte jeg ta hele pakken, jeg ville jo ikke hatt ham om han ikke tok vare på barna sine! Og det samme gjelder vel andre veien. Han ville ikke hatt meg om jeg ikke også tok vare på alle barna hans, både våre og hans.  De som sier de ikke ville passet like godt på andres barn tror jeg ikke jeg ville hatt som barnevakter en enkelt kveld engang.

Skrevet

Nå er mine stebarn mye eldre enn mitt eget barn. Men før jeg fikk barn selv og bare var stemor, så ser jeg nå i ettertid at jeg kanskje ikke passet godt nok på de. Jeg var snill og mente bare det beste for de. Men ser nå at jeg passer mye bedre på 3åringen min nå enn det jeg gjorde da stebarnet var 3år. Jeg har nå mer erfaringer og ser potensielle farer på en annen måte nå enn før jeg selv fikk barn. Handler om erfaringer og at jeg har blitt eldre.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Skrevet

Kommer sikkert litt annerledes på alderen til barna å da, forskjellige aldere har forskjellige behov. Iallefall sikkerhetsmess og sikkert hva di vil ha av oppfølgning, men begge bør jo sees for hva di er og behova di har. Bli ofte dumt da man skal gjøre alt rett, min mening.

 

Anonymous poster hash: 1bdba...007

Skrevet

Er opptatt av sikkerhet og grense ( som ute tider ol ) for stebarn også. Men barna er nå tenåringer så blir ikke like mye oppmerksomhet på de som på 4 åringen, ettersom 4 åringen krever mer av oss, og de holder seg stort sett for seg selv med diverse spilling og chat eller med venner. Men de får den omsorgen de trenger og søker når de ønsker den. Ble mye mer omsorg, oppmerksomhet og kosing når de var mindre. 

Så vanskelig å behandle likt når de er på helt forskjellige plan i livet enn mitt barn er. Men mener selv at jeg gir alle barna det de trenger utifra hva de trenger

 



Anonymous poster hash: 82c60...3aa
Skrevet

Her påvirker bio mor også. Jeg kan ikke behandle stebarn og mine barn helt likt, uansett hva jeg gjør så kjefter biomor. Så da er det enklere å trekke seg litt unna, engasjere seg mindre. Jeg er vel egentlig strengere mot mitt eget barn enn stebarn.

 

Hadde en diskusjon på sykkelhjelm i fjor. Stebarn fortalte til sin mor at jeg bare kjefter og er streng. Jeg hadde sagt han ikke fikk sykle uten hjelm (småskole alder). Mine barn får ikke sykle uten hjelm. Nå får han sykle uten hjelm hos oss, da klager han ikke til sin mor hvertfall. Bare et eks.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Skrevet

Mine barn er mitt ansvar,hans barn er hans ansvar,våre barn er vårt ansvar.

Han liker ikke mine barn og jeg liker ikke hans barn. Grunnen til det er at det ble mye sjalusi da våre barn kom så vi bare kranglet om grenser og ansvar og alt mulig. Vi ble enige om hvordan vi ville at våre barn (og mine) skulle ha det,men hans barn kunne ikke ha det likt fordi det var jo synd på dem(forstå det den som kan).

Så vi holder sammen(og holder ut) kun pga våre felles barn. Blir bedre neste om et par år, da flytter hans barn ut,så da er vi sikkert enige igjen... Håpløst...

 

Anonymous poster hash: e4718...4fb

Skrevet

Her påvirker bio mor også. Jeg kan ikke behandle stebarn og mine barn helt likt, uansett hva jeg gjør så kjefter biomor. Så da er det enklere å trekke seg litt unna, engasjere seg mindre. Jeg er vel egentlig strengere mot mitt eget barn enn stebarn.

 

Hadde en diskusjon på sykkelhjelm i fjor. Stebarn fortalte til sin mor at jeg bare kjefter og er streng. Jeg hadde sagt han ikke fikk sykle uten hjelm (småskole alder). Mine barn får ikke sykle uten hjelm. Nå får han sykle uten hjelm hos oss, da klager han ikke til sin mor hvertfall. Bare et eks.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Sykle uten hjelm? Hva med faren? Kan ikke han sette med forbud mot dette?

 

At han gir seg fordi "da klager ikke barnet til moren" er ansvarsfraskrivelse og han høres jammen ikke ut som en god far!

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Skrevet

Mine barn er mitt ansvar,hans barn er hans ansvar,våre barn er vårt ansvar.

Han liker ikke mine barn og jeg liker ikke hans barn. Grunnen til det er at det ble mye sjalusi da våre barn kom så vi bare kranglet om grenser og ansvar og alt mulig. Vi ble enige om hvordan vi ville at våre barn (og mine) skulle ha det,men hans barn kunne ikke ha det likt fordi det var jo synd på dem(forstå det den som kan).

Så vi holder sammen(og holder ut) kun pga våre felles barn. Blir bedre neste om et par år, da flytter hans barn ut,så da er vi sikkert enige igjen... Håpløst...

 

Anonymous poster hash: e4718...4fb

Og dette vokser barn opp i!

Ikke rart flere og flere unge sliter med psykiske problemer.

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Skrevet

 

Her påvirker bio mor også. Jeg kan ikke behandle stebarn og mine barn helt likt, uansett hva jeg gjør så kjefter biomor. Så da er det enklere å trekke seg litt unna, engasjere seg mindre. Jeg er vel egentlig strengere mot mitt eget barn enn stebarn.

 

Hadde en diskusjon på sykkelhjelm i fjor. Stebarn fortalte til sin mor at jeg bare kjefter og er streng. Jeg hadde sagt han ikke fikk sykle uten hjelm (småskole alder). Mine barn får ikke sykle uten hjelm. Nå får han sykle uten hjelm hos oss, da klager han ikke til sin mor hvertfall. Bare et eks.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Sykle uten hjelm? Hva med faren? Kan ikke han sette med forbud mot dette?

 

At han gir seg fordi "da klager ikke barnet til moren" er ansvarsfraskrivelse og han høres jammen ikke ut som en god far!

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Du vet ingenting om at han ikke er en god far.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Skrevet

 

 

Her påvirker bio mor også. Jeg kan ikke behandle stebarn og mine barn helt likt, uansett hva jeg gjør så kjefter biomor. Så da er det enklere å trekke seg litt unna, engasjere seg mindre. Jeg er vel egentlig strengere mot mitt eget barn enn stebarn.

 

Hadde en diskusjon på sykkelhjelm i fjor. Stebarn fortalte til sin mor at jeg bare kjefter og er streng. Jeg hadde sagt han ikke fikk sykle uten hjelm (småskole alder). Mine barn får ikke sykle uten hjelm. Nå får han sykle uten hjelm hos oss, da klager han ikke til sin mor hvertfall. Bare et eks.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Sykle uten hjelm? Hva med faren? Kan ikke han sette med forbud mot dette?

 

At han gir seg fordi "da klager ikke barnet til moren" er ansvarsfraskrivelse og han høres jammen ikke ut som en god far!

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Du vet ingenting om at han ikke er en god far.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Å la barna sykle uten hjelm for å slippe klaging til den andre forelderen går absolutt inn under å være et dårlig forbilde. At en ikke bryr seg mer om sine barn enn at en er villig til å gamble med sikkerhet for å oppnå "ro i hjemmet" sier mye- selv om du ikke mener det. Skjønner at du prøvde fremstille moren som den uansvarlige her, men de deler nok førsteplassen både mor og far.

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Skrevet

 

 

 

Her påvirker bio mor også. Jeg kan ikke behandle stebarn og mine barn helt likt, uansett hva jeg gjør så kjefter biomor. Så da er det enklere å trekke seg litt unna, engasjere seg mindre. Jeg er vel egentlig strengere mot mitt eget barn enn stebarn.

 

Hadde en diskusjon på sykkelhjelm i fjor. Stebarn fortalte til sin mor at jeg bare kjefter og er streng. Jeg hadde sagt han ikke fikk sykle uten hjelm (småskole alder). Mine barn får ikke sykle uten hjelm. Nå får han sykle uten hjelm hos oss, da klager han ikke til sin mor hvertfall. Bare et eks.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Sykle uten hjelm? Hva med faren? Kan ikke han sette med forbud mot dette?

 

At han gir seg fordi "da klager ikke barnet til moren" er ansvarsfraskrivelse og han høres jammen ikke ut som en god far!

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Du vet ingenting om at han ikke er en god far.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Å la barna sykle uten hjelm for å slippe klaging til den andre forelderen går absolutt inn under å være et dårlig forbilde. At en ikke bryr seg mer om sine barn enn at en er villig til å gamble med sikkerhet for å oppnå "ro i hjemmet" sier mye- selv om du ikke mener det. Skjønner at du prøvde fremstille moren som den uansvarlige her, men de deler nok førsteplassen både mor og far.

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Det er JEG, stemor, som lar barnet sykle uten hjelm.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Skrevet

 

 

 

 

Her påvirker bio mor også. Jeg kan ikke behandle stebarn og mine barn helt likt, uansett hva jeg gjør så kjefter biomor. Så da er det enklere å trekke seg litt unna, engasjere seg mindre. Jeg er vel egentlig strengere mot mitt eget barn enn stebarn.

 

Hadde en diskusjon på sykkelhjelm i fjor. Stebarn fortalte til sin mor at jeg bare kjefter og er streng. Jeg hadde sagt han ikke fikk sykle uten hjelm (småskole alder). Mine barn får ikke sykle uten hjelm. Nå får han sykle uten hjelm hos oss, da klager han ikke til sin mor hvertfall. Bare et eks.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Sykle uten hjelm? Hva med faren? Kan ikke han sette med forbud mot dette?

 

At han gir seg fordi "da klager ikke barnet til moren" er ansvarsfraskrivelse og han høres jammen ikke ut som en god far!

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Du vet ingenting om at han ikke er en god far.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Å la barna sykle uten hjelm for å slippe klaging til den andre forelderen går absolutt inn under å være et dårlig forbilde. At en ikke bryr seg mer om sine barn enn at en er villig til å gamble med sikkerhet for å oppnå "ro i hjemmet" sier mye- selv om du ikke mener det. Skjønner at du prøvde fremstille moren som den uansvarlige her, men de deler nok førsteplassen både mor og far.

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Det er JEG, stemor, som lar barnet sykle uten hjelm.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Det er like fullt en dårlig avgjørelse av faren.

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Skrevet

 

Mine barn er mitt ansvar,hans barn er hans ansvar,våre barn er vårt ansvar.

Han liker ikke mine barn og jeg liker ikke hans barn. Grunnen til det er at det ble mye sjalusi da våre barn kom så vi bare kranglet om grenser og ansvar og alt mulig. Vi ble enige om hvordan vi ville at våre barn (og mine) skulle ha det,men hans barn kunne ikke ha det likt fordi det var jo synd på dem(forstå det den som kan).

Så vi holder sammen(og holder ut) kun pga våre felles barn. Blir bedre neste om et par år, da flytter hans barn ut,så da er vi sikkert enige igjen... Håpløst...

 

Anonymous poster hash: e4718...4fb

Og dette vokser barn opp i!

Ikke rart flere og flere unge sliter med psykiske problemer.

 

Anonymous poster hash: 826f2...4c5

Og du lirer av deg det ene konstruktive svaret etter det andre.

Vil tro det hun prøver å si er at det er utfordrende med stebarn.

 

Anonymous poster hash: 18f6a...400

Skrevet

Passer selvfølgelig like godt på stebarn og andre barn som ee på besøk eller blir med oss på tur ol. Når det gjelder sikkerhet i bil, redningsvester, at de bruker hjelm, blir smurt med solkrem og alle sånne ting. Omtanke og omsorg, oppmerksomhet fordeles likt/etter behov, men det er jo så klart en annen nørhet og andre følelser for sine egne barn uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...