Gå til innhold

Overdreven bruk av antibiotika pga barnehageansatte!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla har fått mild øyekatarr. Jeg har god erfaring med øyekatarr etter storesøster og meg selv. Dette er første gang vesla får det, og det er meget mildt. Sendte derfor ungen i bhg.

Så blir jeg oppringt og måtte hente hun. Forklarte pedleder at om hun ikke var verre enn på morgenen idag kan dem ikke nekte å ha henne der, og at legene ikke gir ut medisin før det var kraftig øyekatarr lenger Men hun mente jeg måtte hente. Hun mente at alle ble smittet og at de risikerte opptil 4 sengeligende barn pga øyekatarr??? Og at vi tydelig ikke hadde samme lege for hennes lege ga antibiotika bare ved antydning til puss! Dem hadde uansett sendt hjem flere så jeg måtte pent hente barnet mitt også. 

Jeg drar opp i bhg med skrivet jeg har fått av dem hvor det står at de fint kan være i bhg. Etter en lengre diskusjon med pedleder og styrer tar jeg med meg ungen og drar til legen og spurte om denne øyekatarren var grunnlag for medisinering. 

Som han så fint svarte atte legene frarådes og gi ut medisiner, med fordi barnehagene krever det så har de ikke annet valg. Hvis ikke kaster vi jo bort alle sykt barn dagene våre på litt øyepuss. Så han sa rett ut at det var overdreven bruk av antibiotika pga barnehagene var så livredde æyekatarr.

Fadern jeg blir så irritert assa. 

Anonymous poster hash: 28c88...f4b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vår barnehage heldigvis. Ville nok tatt denne saken videre!

Anonymous poster hash: 59d97...865
Skrevet

Barnehager følger som regel anbefalinger fra kommunelegen eller lign. Der skal det stå om barnet kan være i bhg eller ikke på diverse sykdommer. Før måtte barn i vår bhg ha begynt på behandling før de kom i bhg ( altså øyedråper). Men nå kan de komme. Vi voksne er heller ikke borte fra jobb med øyekatarr.

Anonymous poster hash: 67679...c92

Skrevet

Har hatt ei lita ei heime i ei veke tidlegare i år pga augekatarr. Kva vi hadde gjort om eg ikkje hadde permisjon er uvisst, hadde nok blitt barnevakter og sjukt barn dagar brukt på ingen ting.

Skrevet

Du får henvise til barnehage.no og til Folkehelseinstituttet

http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2014/Januar2/Oyekatarr--kan-barnet-sendes-i-barnehagen/

Dette burde ansatte i barnehagen vite.

Anonymous poster hash: adaf5...f98

Altså, jeg tok med meg skrivet fra helsemyndighetene som er sendt ut til barnehagene hvor dette står. Dette skrivet har jeg selv fått fra barnehagen, og jeg sto med dette i hånda da jeg nærmest krangla med både pedleder og styrer! 

Så jeg henviste absolutt til dette, men kom ingen vei. Forklarte at skal vi bruke sykt-barn dager hver gang unga har øyepuss har vi ikke mange dagene igjen. Det var ikke pedleders problem fikk jeg beskjed om. 

Anonymous poster hash: 28c88...f4b

Skrevet

Nå ble barnehageansatte leger? 

Hadde ikke latt dette ligge..

Anonymous poster hash: 7b2d6...efb
Skrevet

Jeg jobber i barnehage på en utvida avdeling der vi er to pedledere. Vi har hatt en veldig diskusjon på akkurat dette. Hun nekter at barn med øyekatarr skal få være i barnehagen. Men det spiller faktisk ingen rolle hva vi som barnehageansatte mener om dette. I vår kommune i hvertfall står det i skriv om når barn kan være i barnehagen at de kan være der med øyekatarr. Ville nok tatt en telefon til kommunen om jeg var deg, for spesielt lederen burde vite hvilke regler som gjelder g følge dem. Det er jo ikke bare bare å ta seg fri fra jobb som forelder når det ikke er god grunn for det

Anonymous poster hash: 1e7d7...13f
Skrevet

Det kravet om at barnet må ha startet medisin før de kan komme i Bhg er fjernet.

Nettopp pga overmedisinering

Men må si her jeg sitter med dobbel øyekatar for første gang,det svirr!!!og føles helt jævlig.stakkars barn som må i støyete barnehage med dette.jeg har solbriller og øynene lukket her

Skrevet

Her er det strengt på at de må ha begynt med øyedråper før de får komme i bhg. Det er jo veldig smittsomt, og ikke så gøy når en halv avdeling går med væske fra øynene.

Anonymous poster hash: 871e8...015
Skrevet

I en slik situasjon ville jeg ha tatt kontakt med kommunelegen, han kan ta dette opp med barnehagene i hele kommunen.

Ped.leder har ingen medisinsk kompetanse, og er tydeligvis helt uvitende om hvor alvorlig problemet er med unødvendig bruk av antibiotika. Om hun ikke er uvitende, så har hun i hvert fall ikke forstått alvoret.

At hun som ikke medisinsk kyndig legger et slikt press, det er uholdbart. Og at legene lar seg presse, er horribelt!

Hadde jeg ikke kommet noen vei med kommunelegen hadde jeg gått til media med en slik sak.

Anonymous poster hash: b6d4e...6d6
Skrevet

Her er det strengt på at de må ha begynt med øyedråper før de får komme i bhg. Det er jo veldig smittsomt, og ikke så gøy når en halv avdeling går med væske fra øynene.

Blir jo ikkje mindre smittsomt når ein behandlar virusinfeksjonar med antibiotika. Det einaste ein oppnår er resistente bakterieinfeksjonar i tillegg.
Skrevet

det er faktisk ikke bare-bare å ha øyekatarr, det er faktisk veldig vondt! Man blir ør i hodet,det dunker i øyet og klør og klør. Synes synd på barn osm blir sendt i barnehagen "bare" fordi de har øyekatarr,det er faktisk ikke så "bare"!

Men jeg er enig i at man skal ta anbefalinger fra medisinsk personell til etterretning,er det noe vi i barnehagen ikke er,så er det leger. Vi skal ikke tro og syns,men hlolde oss til de skriv vi får fra kommunelegen.

Anonymous poster hash: 89c2c...ebb
Skrevet

Man får ikke automatisk øyedråper lenger

Skrevet

det er faktisk ikke bare-bare å ha øyekatarr, det er faktisk veldig vondt! Man blir ør i hodet,det dunker i øyet og klør og klør. Synes synd på barn osm blir sendt i barnehagen "bare" fordi de har øyekatarr,det er faktisk ikke så "bare"!

Men jeg er enig i at man skal ta anbefalinger fra medisinsk personell til etterretning,er det noe vi i barnehagen ikke er,så er det leger. Vi skal ikke tro og syns,men hlolde oss til de skriv vi får fra kommunelegen.

Augekatarr kjem i mange grader, ved kraftig og plagsom infeksjon er det vel sjølvsagt at barnet er heime. Men dei færraste barn er særlig plaga av ein mild til moderat infeksjon.
Skrevet

Øyekatarr skyldes nesten alltid virus, så det blir ikke fortere borte eller smitter mindre med antibiotikadråper. I løpet av 2-3 dager går infeksjonen bort av seg selv, uansett om du gir dråper eller ikke.

De få gangene det skyldes bakterier blir det verre, vondere, mer puss og mer rødt på øyet etter 2-4 dager, og da må man ha antibiotikadråper.

Bruker man antibiotika på virus skjer det absolutt ingenting. Bedre å dryppe med saltvann, det lindrer og fjerner puss.

Dette er jo allmennkunnskap, legen vår skriver overhodet ikke ut dråper får han er sikker på at det faktisk er bakterier. Sitter du der og forlanger dråper tar han en test av tårevæsken, for å se om det er en virus eller bakterieinfeksjon, og medisiner får du ikke får svaret er tilbake på prøven.

Anonymous poster hash: 546b6...8a3

Skrevet

Vi hadde øyekatarr her i vinter. Dro til legen for å få øyedråper, men det var uaktuelt. Legen sa at barnehagen kunne ikke nekte å ta i mot ungen pga øyekatarr, og at øyedråper ble ikke brukt med mindre det er bakteriell katarr

Skrevet

Her kan de gå i bhg, og legene gir ikke antibiotika. Men sist vi hadde det anbefalte faktisk legen oss å holde barnet hjemme om vi kunne.

Anonymous poster hash: edadc...d6b

Skrevet

Jeg hadde bedt legen skrive en erklæring på at det ikke var nødvendig og at barnet er friskt nok til å gå i barnehagen. 

I vår barnehage hadde jeg noen diskusjoner da eldste begynte, men de har etterhvert godtatt de nye reglene og nå er det ikke noe problem å sende et barn med noe som tydelig er en virusinfeksjon i barnehagen. Det største problemet med de barnehagene som forlanger øyedråper, er at de tror at barnet ikke er smittefarlig. Håndvask er viktig uansett når noen har øyekatarr, akkurat som det er viktig når det renner snørr. Samme virus begge deler.

Anonymous poster hash: b3d8a...f23
Skrevet

Jeg jobber i bhg,  vi har fått beskjed med vår komunelege om at øyekatar IKKE er grunnlag for å sende hjem ungen, eller holde ungen hjemme.

Med mindre det er ekstremt og uttalt vesking og puss.

-Og det er det skjelden.

Anonymous poster hash: 56103...047
Skrevet

Dette er faktisk veldig irriterende.

Jeg jobber i bhg og der får ungene ikke komme. Jeg har diskuter det flere ganger med ped leder og leder, men de holder på sitt. Jeg har også henvist til dette skrivet der det står at de IKKE kan nekte å ta i mot ungene.

Samme er det i bhg til ungen min.

Når skal de slutte med dette tullet?

Det blir brukt alt for mye medisiner her i landet.

Anonymous poster hash: c2b58...50a
Skrevet

Jeg hadde glatt dratt en løgn, sagt at barnet blir dryppet morgen og kveld men ikke sagt noe om hva barnet blir dryppet med. Jeg drypper nemlig bare med saltvann...

Anonymous poster hash: 546b6...8a3
Skrevet

Be om å få kloramfenikol. har en eske stående i kjøleskapet til en hver tid. Om et av barn får øyekatar får de det med en gang og sendes i bhg. Hadde det vært skikkelig med puss og sammen klistra øyer hadde jeg tatt de med til legen og fått salver og antibiotika så det ikke utvikler seg til betennelse. 

Anonymous poster hash: 5b8e6...8aa
Skrevet

Be om å få kloramfenikol. har en eske stående i kjøleskapet til en hver tid. Om et av barn får øyekatar får de det med en gang og sendes i bhg. Hadde det vært skikkelig med puss og sammen klistra øyer hadde jeg tatt de med til legen og fått salver og antibiotika så det ikke utvikler seg til betennelse. 

Kloramfenikol er antibiotika, så å dryppe det hver gang de har antydning til puss i øynene er overforbruk av antibiotika.

Anonymous poster hash: b3d8a...f23

Skrevet

Du risikerer at bakterier utvikler resistens fordi du bruker antibiotika når det ikke er nødvendig.

Håper det aldri skjer, men hva gjør du hvis barnet ditt blir alvorlig sykt og legene står uten virksom antibiotika fordi barnet har fått resistente bakterier?

Anonymous poster hash: b6d4e...6d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...