Gå til innhold

KLimadebatten. Hva mener dere bør gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vi alt for høye klimautslipp på jorden. Det må ordnes. Konsekvensene er på vei til å bli store, men hva bør faktisk gjøres?

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Klimapanelet-i-natt-Ingen-slipper-unna-7521516.html#.UzkhOrCKBCo

En ting som selvfølgelig ville være effektivt var å redusere antall mennesker, enten ved å drepe størstedelen av dem som lever ved å sterelisere de fleste eller ved å innføre global streng etbarnspolitikk. Ingen av delene ville være særlig poppulært.

Andre ting som kansje er mer aktuelt er å begrense luksusforbruket, for eksempel ved å forby bruk av fly i feriesammenheng, begrensninger på bilbruk og reduksjon i boligstørrelse.

Hvilke tiltak synes dere myndighetene bør sette i verk av ting som faktisk betyr noe?

Anonymous poster hash: f2540...14c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spre kunnskap i andre land.

Nytter ikke at vi gjør alt, når indere brenner søppel, visse land i afrika brenner datamaskiner for kobber og Kina gjør hva pokker de vil.

Anonymous poster hash: d285f...8d0
Skrevet

Alle alle alle alle må vere med og det kommer ikkje til og skje.

Anonymous poster hash: 61021...d3c

Skrevet

Nytter ikke at vi gjør alt, når indere brenner søppel, visse land i afrika brenner datamaskiner for kobber og Kina gjør hva pokker de vil.

Og hvem sine datamaskiner er det egentlig som blir brent i Aftika...? Når det gjelder akkurat slike ting er det vel strengt tatt oss rike europeere som må skjerpe oss.

Anonymous poster hash: 4ddfe...e2b

Skrevet

Selv om noen land brenner søppel og datamaskiner ligger vell vi her i Norge nær toppen pr innbygger. Vi kan da ikke forvente at vi skal få fortsette å bruke så mye vi har lyst til bare fordi vi er såpass få?

Skrevet

Drepe, sterilisere mennesker? Seriøst er det noe myndighetene mener befolkningen skal ta stilling til?

Dette er dagens beste!

Anonymous poster hash: 8c93b...be1
Skrevet

Drepe, sterilisere mennesker? Seriøst er det noe myndighetene mener befolkningen skal ta stilling til?

Dette er dagens beste!

Anonymous poster hash: 8c93b...be1

Så vidt meg bekjent er det ingen som går inn for slike virkemiddler, selv om det å redusere folketallet muligens er den eneste måten vi faktisk kan snu utviklingen. Å kjøpe litt mindre klær eller slå av lyset i rom vi ikke bruker monner ikke stort.

Skrevet

Toll/avgiftsbelegge langteisende mat fra andre land for å få ned frakt med fly (eks eksotiske frukter).

Kortreist mat i Norge må bli billigere. Avgiftslette/mva reduksjon, og myndighetene bør tillate flere sammenslåinger av gårder for å få mer effektivt og rimeligere drift, slik at produktene blir konkurransedyktige.

Videreforedling av mat skal skje i det landet den produseres/fanges. Ex håpløst at man fanger fisk i Norge, skiper den til et lavkostland for så å skipe den tilbake til Norge. Lønningene på denne type arbeid i Norge må ned, og LO må lære at det er bedre med en lav lønn enn ingen jobb. Mange med frafall fra videregående tar nok gladelig jobben.

Befolkningsveksten må ned. De som tar utdannelse får barn senere, og da blir det færre generasjoner på jorden samtidig. Det offentlige i flere land bør oppmuntre til dette vha gunstig lånefinansiering av studiene.

Verdens religioner må spre det gode budskap om prevensjon. Nå er vi vel flere enn stjernene Abraham telte. Katolikkene forbyr vel prevensjon?!

I land der de får mange for at noen i alle fall skal leve opp, vil det jo være bra at de ser at 'alle vokser opp' slik at de får færre barn. Forholdene må da bedres i fattige land, og prevensjon bør deles ut gratis.

Flyreiser bør gjøres dyrere/høyere avgifter. Bedriftene vil da tilpasse seg til dette og ha mer videokonferanser. Privathusholdninger vil da reise mindre på ferie. Det er jo latterlig i dag hvor parkeringen på Gardermoen koster mer enn flyreisen!

Mer forskning på fornybar energi. Mer satsing på ingeniørfaget for å få smarte ressurser som finner morgendagens løsninger.

Satsing på kollektivtransport.

Fortsatt sponsing av El biler og fordeler til de som velger det.

Holdningskampanjer for å redusere forbruket. Så utrolig mye unyttig man har i hjemmet sitt. Tenk ex på alle Mc Donalds lekene man får via Happy Meal. Fraktet helt fra Kina, og utlekt på 1 dag. Fraktes så igjen til et stadig større søppelberg.

Opprette gjenbrukstasjoner i regi av renovasjonsverket for å få ned forbruket. Der kan man levere alt som er brukanes, og privatpersoner kan så hente det de trenger.

Styrk håndarbeidstimer/sløydtimer på skolen, slik at elevene selv kan sy klær av god kvalitet og lage ting de trenger. Ha holdningskampanjer hvor storforbrukere regnes som grådige fordi deres forbruk påvirker miljøet slik.

Tillat mer utstrakt bruk av hjemmekontor i det offentlige der det er egnet for å få ned drivstoff forbruket.

Legg offentlige oppgaver også til distriktene slik at de slipper å pendle inn til storbyene.

Sats mer på bane og mindre på vei.

Anonymous poster hash: ee7a6...a64

Skrevet

Og hvem sine datamaskiner er det egentlig som blir brent i Aftika...? Når det gjelder akkurat slike ting er det vel strengt tatt oss rike europeere som må skjerpe oss.

Ja, skyld på alle andre. Kunnskap blir helt feil å spre, liksom? 

Idiotkommentar.

Skrevet

Idiotkommentar.

JEG legger ikke skylden på andre når det gjelder brenning av datautstyr i fattige land, jeg legger skylden der den hører hjemme: HOS OSS RIKE EUROPEERE. Du vet at vi er en del av Europa også...?

Jeg sa heller ingenting om at det er feil å spre kunnskap. Men når det gjelder akkurat det problemet med at vi som er rike sender dritten vår til fattige land slik at de blir sittende med både de umiddelbare og de langsiktige bivirkningene er det fan ikke folkeopplysning i Afrika som er hovedløsningen spør du meg. Og DET var grunnen til at jeg kommenterte det innlegget slik.

Det er jo uansett vi rike, vestlige som må ta oss sammen ift reduksjon av forbruk og krav til levestandard.

Skrevet

Idiotkommentar.

JEG legger ikke skylden på andre når det gjelder brenning av datautstyr i fattige land, jeg legger skylden der den hører hjemme: HOS OSS RIKE EUROPEERE. Du vet at vi er en del av Europa også...?

Jeg sa heller ingenting om at det er feil å spre kunnskap. Men når det gjelder akkurat det problemet med at vi som er rike sender dritten vår til fattige land slik at de blir sittende med både de umiddelbare og de langsiktige bivirkningene er det fan ikke folkeopplysning i Afrika som er hovedløsningen spør du meg. Og DET var grunnen til at jeg kommenterte det innlegget slik.

Det er jo uansett vi rike, vestlige som må ta oss sammen ift reduksjon av forbruk og krav til levestandard.

Slike som deg er grunnen til at ting aldri blir bedre. Sett deg inn i ting før du klandrer "rike europeere" for alt.

Skrevet

Idiotkommentar.

Slike som deg er grunnen til at ting aldri blir bedre. Sett deg inn i ting før du klandrer "rike europeere" for alt.

Sånne som henne? Er du seriøs? Fordi hun påpeker at vi må gå i oss selv før vi klandrer afrika? Hvis vi bare legger skylden på Afrika og Kina er vi jo ikke bedre. Og veldig saklig å si "idiotkommentar" når du ikke er enig.

Anonymous poster hash: 08870...132

Skrevet

det er faktisk ikke feil å skylde på oss rike i vesten for mye. vi er 20% av befolkningen og forbruker 80% av verdens ressurser.

Skrevet

Hver enkelt av oss bør tenke igjennom vårt eget forbruk først og fremst, riktige valg og et ansvarlig forbruk er en start.

Globalt sett er vårt forbruk det største problemet her og må, Asia og Afrika kommer etter og her må vi inn og hjelpe dem med kunnskap og midler slik at de kan få renset mulig energi til sin industrialisering. Fattigdom er på kraftig tilbakegang på verdensbasis og flere og flere får nå tilgang til strøm, Internett osv. Dette er positivt, men også en klimatiske utfordring. Befolkningen her i Europa og på det amerikanske kontinent stopper opp, mens det fortsetter å øke i Asia og Afrika de kommende 50-100 år.

Skrevet

Idiotkommentar.

Ok.. Du om det. Tror du trenger et liiiite kurs i hvordan verdensbildet er nå til dags og fordeling av forbruk ift befolkning er.

Skrevet

Toll/avgiftsbelegge langteisende mat fra andre land for å få ned frakt med fly (eks eksotiske frukter).

Kortreist mat i Norge må bli billigere. Avgiftslette/mva reduksjon, og myndighetene bør tillate flere sammenslåinger av gårder for å få mer effektivt og rimeligere drift, slik at produktene blir konkurransedyktige.

Videreforedling av mat skal skje i det landet den produseres/fanges. Ex håpløst at man fanger fisk i Norge, skiper den til et lavkostland for så å skipe den tilbake til Norge. Lønningene på denne type arbeid i Norge må ned, og LO må lære at det er bedre med en lav lønn enn ingen jobb. Mange med frafall fra videregående tar nok gladelig jobben.

Befolkningsveksten må ned. De som tar utdannelse får barn senere, og da blir det færre generasjoner på jorden samtidig. Det offentlige i flere land bør oppmuntre til dette vha gunstig lånefinansiering av studiene.

Verdens religioner må spre det gode budskap om prevensjon. Nå er vi vel flere enn stjernene Abraham telte. Katolikkene forbyr vel prevensjon?!

I land der de får mange for at noen i alle fall skal leve opp, vil det jo være bra at de ser at 'alle vokser opp' slik at de får færre barn. Forholdene må da bedres i fattige land, og prevensjon bør deles ut gratis.

Flyreiser bør gjøres dyrere/høyere avgifter. Bedriftene vil da tilpasse seg til dette og ha mer videokonferanser. Privathusholdninger vil da reise mindre på ferie. Det er jo latterlig i dag hvor parkeringen på Gardermoen koster mer enn flyreisen!

Mer forskning på fornybar energi. Mer satsing på ingeniørfaget for å få smarte ressurser som finner morgendagens løsninger.

Satsing på kollektivtransport.

Fortsatt sponsing av El biler og fordeler til de som velger det.

Holdningskampanjer for å redusere forbruket. Så utrolig mye unyttig man har i hjemmet sitt. Tenk ex på alle Mc Donalds lekene man får via Happy Meal. Fraktet helt fra Kina, og utlekt på 1 dag. Fraktes så igjen til et stadig større søppelberg.

Opprette gjenbrukstasjoner i regi av renovasjonsverket for å få ned forbruket. Der kan man levere alt som er brukanes, og privatpersoner kan så hente det de trenger.

Styrk håndarbeidstimer/sløydtimer på skolen, slik at elevene selv kan sy klær av god kvalitet og lage ting de trenger. Ha holdningskampanjer hvor storforbrukere regnes som grådige fordi deres forbruk påvirker miljøet slik.

Tillat mer utstrakt bruk av hjemmekontor i det offentlige der det er egnet for å få ned drivstoff forbruket.

Legg offentlige oppgaver også til distriktene slik at de slipper å pendle inn til storbyene.

Sats mer på bane og mindre på vei.

Anonymous poster hash: ee7a6...a64

Wow, jeg er litt målløs. For et utrolig flott og gjennomtenkt svar. Hvis alle disse tiltakene hadde blitt iverksatt tror jeg faktisk vi hadde kommet langt på vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...