Gå til innhold

Tar du imot nett diagnoser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir stadig forundret når noen gir andre diagnoser her inne. Er det mange som tar slik hersketeknikk seriøst? Bør man kunne si at bruker skal gå til psykolog? 

Anonymous poster hash: 4ac0c...593
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen diagnose å si at noen burde gå til psykolog? Og selvfølgelig kan man si det ut fra hvordan mange her inne beskriver livet og tankesettene sine.

Det er ikke ofte jeg ser diagnostisering her, utover at folk skriver "dette ligner på sånn-og-sånn som jeg/min gamle tante/svigermor har hatt - da anbefaler jeg sånn-og-sånn." Det er godt innafor.

Anonymous poster hash: 1f503...06f
Skrevet

Det er vel ingen diagnose å si at noen burde gå til psykolog? Og selvfølgelig kan man si det ut fra hvordan mange her inne beskriver livet og tankesettene sine.

Det er ikke ofte jeg ser diagnostisering her, utover at folk skriver "dette ligner på sånn-og-sånn som jeg/min gamle tante/svigermor har hatt - da anbefaler jeg sånn-og-sånn." Det er godt innafor.

Om en mener at en bruker er ustabil er det ikke bedre å følge DIB sine regler om å ikke svare og tenke at det tar DIB seg av? 

Skrevet

Å svare 'Du burde gå til psykolog!' kan være et krast svar og kan oppleves som heftig for den som blir svart med det..

Men -å gå til psykolog er faktisk sjelden en uting. Noen går til psykologer for å lære seg selv bedre å kjenne, lære seg å tenke annerledes i forhold til situasjoner de opplever som vanskelige, å lære seg å takle livet bedre rett og slett.

Det  er ingen diagnose å gå til psykolog. Man trenger ikke være 'syk på sinn' dersom man velger å oppsøke en. Det kan rett og slett være et redskap for å lære seg å takle livet og enkelthendelser bedre.

Å rope ut 'Du burde gå til psykolog!' vitner ofte om uvitenhet om hva en psykolog kan tilføre livet av mestringsstrategier for eksempel. Når noen her inne sliter med livet, når ting føles tøffe, så er det helt rimelig å oppsøke en psykolog. Man er ikke syk,man får ingen diagnose av den grunn.

..men det finnes varianter og grader av hvordan man kan og bør uttrykke seg. Istedet for å rope det ut, så går det an å fremme forslaget på en mer omtenksom, mer vennligsinnet måte. 'Har du vurdert å oppsøke en psykolog som kan hjelpe deg å tenke annerledes om dette? For slik du tenker nå er veldig destruktivt og gagner deg lite godt..' for eksempel.

Den som ender med å motta et hylekor som roper 'Du burde gå til psykolog!' er ofte ikke den som er best rustet til å takle dette hylekoret. Det er mange kamper som kjempes i manges hjem og manges sinn. Ofte hjelper man bedre, ofte når rådene frem bedre om det er pakket inn i respekt og omsorg fremfor dømming og forutinntatthet.

Mener du virkelig at et menneske bør oppsøke en psykolog, så er det helt ok å oppmuntre til dette. Ønsker du det beste for dette mennesket, så sier du det også i en mer vennlig tone.. Tenker jeg.. 

Anonymous poster hash: 8e4cc...1f0
Skrevet

Det er en kunst å holde hodet kaldt når det koker i en tråd. Godt å lese deg :)

Skrevet

Vet ikke om den var myntet på meg, men jeg antar det.. 

Jeg synes det er så ille at det å gå til psykolog skal være noe å skjemmes over, noe man skal unngå i det lengste. Det vitner heller om styrke, vitner om at  man har innsett at man må gjøre noen endringer for å få det bedre selv. Ofte evner man ikke å finne strategiene selv fordi tankene våre ofte setter seg i fastlåste mønstre. Det er ofte nødvendig å få hjelp til å klare å tenke annerledes om ting, få hjelp til å tenke 'utenfor boksen'. Hva er da bedre enn å oppsøke en person som har dette som profesjon? Å få hjelp til selvhjelp før det faktisk tipper over. 

Noen går til psykolog, andre til couching. Poenget er det samme. Mestringsstrategier, å lære seg å takle og tenke annerledes, mer konstruktivt. Jeg finner ikke en eneste feil, en eneste hake ved å oppsøke en person som kan hjelpe en selv i å belyse situasjonen og endre ens tankesett til det bedre. Både for en selv og for omgivelsene.. 

Så moralen er vel 'Vi burde gå til psykolog!' ;) 

Skrevet

Slik diagnostikk seier mest om den som utfører den..

Skrevet

Vet ikke om den var myntet på meg, men jeg antar det.. 

Jeg synes det er så ille at det å gå til psykolog skal være noe å skjemmes over, noe man skal unngå i det lengste. Det vitner heller om styrke, vitner om at  man har innsett at man må gjøre noen endringer for å få det bedre selv. Ofte evner man ikke å finne strategiene selv fordi tankene våre ofte setter seg i fastlåste mønstre. Det er ofte nødvendig å få hjelp til å klare å tenke annerledes om ting, få hjelp til å tenke 'utenfor boksen'. Hva er da bedre enn å oppsøke en person som har dette som profesjon? Å få hjelp til selvhjelp før det faktisk tipper over. 

Noen går til psykolog, andre til couching. Poenget er det samme. Mestringsstrategier, å lære seg å takle og tenke annerledes, mer konstruktivt. Jeg finner ikke en eneste feil, en eneste hake ved å oppsøke en person som kan hjelpe en selv i å belyse situasjonen og endre ens tankesett til det bedre. Både for en selv og for omgivelsene.. 

Så moralen er vel 'Vi burde gå til psykolog!' ;)

Den var ikke myntet på deg. Likte godt det du skrev og bare reflekterte over det. Selv liker jeg å bable på nett etter barna er lagt. Men jeg sluttet helt med det pga jeg ble litt usikker på om folk kunne finne på å følge rådene mine. Skrev åpent navn, det var en som tok kontakt og hadde blitt avhengig av å lese det jeg skrev. Personen manglet følelser og fikk de tilbake av å lese det jeg skrev. Da ble det ikke noe lyst betont men mer et ansvar så da fristet oppvasken mer for å si det slik. :)

Skrevet

Slik diagnostikk seier mest om den som utfører den..

Enig der :)

Skrevet

Om en mener at en bruker er ustabil er det ikke bedre å følge DIB sine regler om å ikke svare og tenke at det tar DIB seg av? 

Du må jo gjerne gjøre det. Jeg tenker - etter noen års fartstid her inne - at jeg ikke tenker DIB tar fornuftig hånd om noe som helst.

De driter i redaktøransvaret sitt, flauser seg stadig ut med personvern osv. Å fortelle noen med forvrengt virkelighetsoppfatning at de burde snakke med legen sin f.eks, er slett ikke noe dårlig råd. Så er det selvsagt forskjell på hvorvidt man gjør det på en aggressiv eller konstruktiv måte.

Skrevet

Du må jo gjerne gjøre det. Jeg tenker - etter noen års fartstid her inne - at jeg ikke tenker DIB tar fornuftig hånd om noe som helst.

De driter i redaktøransvaret sitt, flauser seg stadig ut med personvern osv. Å fortelle noen med forvrengt virkelighetsoppfatning at de burde snakke med legen sin f.eks, er slett ikke noe dårlig råd. Så er det selvsagt forskjell på hvorvidt man gjør det på en aggressiv eller konstruktiv måte.

Ok, er du her for å ta ansvar? Selv gav jeg opp for noen år siden pga kvaliteten sank kraftig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...