Gå til innhold

Har prøvd alt, hvordan gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trent alene, treningsvenninne og investert i PT. I et par uker har jeg hatt motivasjon før den har blitt borte.

Jeg prøver også å kutte ned på mat og snop. Jeg vil ikke spise det, men det er så godt at jeg klarer ikke la vær. Begynner å bli ganske rundt i kantene og jeg merker veldig godt at mannen ikke tenner på meg lenger. Bare det burde være nok motivasjon, men media! Jeg klarer virkelig ikke å gå ned i vekt og begynner å bli desperat.mhjelp :(

Anonymous poster hash: 3f028...dc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å lykkes med vektnedgang handler i all hovedsak om å endre kosten.

Vil du det nok, så klarer du å kutte ut sukkeret.

Google lavkarbo, det kostholdet fikk min kropp på rett kjøl.

Anonymous poster hash: aac2f...bc0

Skrevet

Vektnedgang er 80-90% kosthold og resten trening. Så ønsker du gå ned i vekt er det kosten du må jobbe med....

Som Grethe Roede sier på sine kurs, med trening går du ned gram, med kosthold går du ned kilo!

Det er mye lettere å la være å spise 500 kalorier enn å trene vekk 500 kalorier, og de som kan spise så mye de vil uten å legge på seg fordi de trener så mye, de trener veldig mye. Selv søsteren min som er topptrent og trener 12-14 timer i uken må tenke på hva hun putter i munnen så hun ikke blir for tung i rumpa til å vinne konkurranser.

Tenk kosthold for å slanke deg, og trening for å stramme opp.

Anonymous poster hash: 28c6e...90e
Skrevet

Google dr. hyman 10 day detox. Se om du blir inspirert! :)

Anonymous poster hash: b4298...624

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kommer ann på hvor mye ned du skal? Jeg fungerer bare på ketolyse , og har nå gått ned snart 15 kilo på 2 mnd

Skrevet

Spis det du har lyst på. Verste er å nekte seg selv noe (jeg snakker av erfaring). Det handler ikke bare om hva du spiser, men mengden. Spiser du litt mye sjokolade em dag må du spise mindre av annen mat.

Eneste trening som funker for meg og vekta er uten tvil god gammeldags kondisjonstrening. Jogging og spinning. Jogging kan gjøres hvorsomhelst nårsomhelst. Det brenner fett som bare det og man trenger ikke løpe så fort. Tilpass formen. Rister invollene så man føler seg sjelden oppblåst. Fikk nesten innovermage etter at jeg begynte med jogging.Intervalltrening er en rask og effektiv måte å bli slankere på.

Anonymous poster hash: 6413d...7d3

Skrevet

Unnskyld meg....men du sier du har prøvd ALT! Men du klarer ikke la være å spise snop?

Jeg er så frekk at jeg antar da også at du ikke klarer å la være andre ting heller.

Noter alt du spiser en dag, så ser du nok hvor problemet ligger.

Vil du ned i vekt: Spis mindre og spis sunt.

Vil du forme kroppen og få enda flere helsemessige fordeler: Tren.

Skrevet

Sier bare PSMF, funker som bare rakkern

Anonymous poster hash: 294ff...f60
Skrevet

Signerer de andre her.... Spis mindre. Om du vil ned i vekt så klarer du å kutte ned på inntaket.. Hvis ikke vil du ikke nok rett og slett.

Jeg har gått ned 25 kg ved hjelp av endring i kostholdet. Ytterligere 13 kg da jeg startet med trening i tillegg.

Anonymous poster hash: 1c2c8...daa

Skrevet

Da har du strengt tatt ikke "prøvd alt".

Ja, er litt streng nå, men det er faktisk sånn at motivasjonen daler lett etter noen uker for de aller fleste.  Det er en veldig tung jobb dette, og man bør velge de endringene i hverdagen man skal fortsette å holde videre. Altså varig endring, ikke kun for ei stund.

Foreslår at du skiter litt i motivasjonen og innser at det er ikke noe du sannsynligvis kommer til å synes er spesielt artig lenge. Det er faktisk en jobb som gjerne bare må gjøres. På samme måte som man ikke vurderer om hvorvidt man skal pusse tennene om kvelden.

Vet hvordan det er...

Skrevet

Tell kalorier:) Det slår sjeldent feil. Da ser du fort hvilke matvarer du ikke bør spise og hva du faktisk kan spise mye av. 

Skrevet

For meg så fungerer det å skrive ned alt jeg spiser i kaloriteller på nettet (jeg har brukt diett.no). I tillegg har jeg en kalender der jeg skriver ned vekt hver dag. Dette gjør at jeg klarer å se fremgangen nesten fra en dag til en annen, og dermed blir motivert til å fortsette. Jeg setter meg delmål. 

Det er viktig å kose seg innimellom, med kaloritellerene er dette lett. Man skriver ned hvor mye man ønsker å ha gått ned til en viss dato, så regnes det ut hvor mange kalorier du da kan spise per dag (regnes ut i fra nåværende vekt og høyde). Og det er lov å skeie ut litt innimellom, enten om man sparer opp kalorier til lørdag eller bytter ut litt mat med snop innimellom. Det er også viktig å spise ofte, så blodsukkeret er stabilt og dermed får du ikke like mye sug etter sukker.

Etter å ha telt kalorier en stund ser jeg det at det for det meste er mengden mat det kommer an på, pluss at man legger veldig på seg av fett, mye mer enn av sukker, så det å være gjerrig på fett når du skal steike noe (ha det gjerne heller i steikovn) og lite smør på brødskiva utgjør en stor forskjell.

Anonymous poster hash: f2e3c...ea1
Skrevet

Du er ikke motivert for å gå ned dersom motivasjonen bare varer et par uker.

Eller så har du ekstremt lav selvkontroll

Sistnevnte kan du begynne å øve opp på uvaner som er litt "vanskelige" for deg å bli kvitt, men tydeligvis ikke så vanskelige som det å la være å kjøpe en haug med smågodt.

Anonymous poster hash: ad9b2...698
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Å lykkes med vektnedgang handler i all hovedsak om å endre kosten.

Vil du det nok, så klarer du å kutte ut sukkeret.

Google lavkarbo, det kostholdet fikk min kropp på rett kjøl.

Anonymous poster hash: aac2f...bc0

Skivebom de luxe for den som eeelsker godis, slik jeg har skjønt HI gjør. Det er bevist at de som skeier ut en gang i blant, for eksempel hver lørdag med en liten sjokolade, holder vekta bedre, enn de som følger slavisk en ekstrem diett. Å legge om til å spise mindre og sunnere er mye lettere i lengden enn å spise lavkarbo og måtte unngå mange av de vanlige matvarer. Forskerne er også enige om at folk som spiser sunt og trener holder vekta bedre, enn de som går på striks diett, fordi sistnevnte sprekker etter hvert og går opp i sin opprinnelige vekt pluss litt til.

Skrevet

Trening i seg selv fører ikke til mye vektnedgang, ei heller å bare kutte ut snop. Kalorinivået må mye mer ned enn du skulle tro.

For meg er 5-2dietten eneste som har funka. Siden jul har jeg gått ned 2 kg i måneden med den, ned fra 62 til 55kg hittil. Veide 62kg i mange år og prøvde alt, men trodde ikke det var mulig for meg å gå ned i vekt. Inntil jeg prøvde 5-2. Veldig enkelt, hold deg til 500kcal to ganger i uka og husk å drikke masse vann de dagene.

Anonymous poster hash: a3621...276

Skrevet

Å redusere fettprosenten på kroppen (jeg regner med det er det du ønsker) krever jevn innsats over lang tid. Alle snarveier (slankekurer) vil slå tilbake da de som regel er for ekstreme.

Cellene i kroppen krever energi. Den lettest tilgjengelige energikilde er karbohydrater. Disse næringsstoffene gir rask tilgang på energi og blodsukkeret fyker i været kort tid etter inntak. Kroppen svarer med å produsere insulin for å stabilisere blodsukkeret og sukkeret omgjøres til fett som lagres slik at du etter kort tid igjen vil føle deg sulten (lavt blodsukker) og ønske å spise rask energi igjen. Dette er en ond sirkel som må brytes.

Du må først få oversikt over hva og hvor mye (mange kalorier) du spiser. Deretter må du bytte ut de matvarene (eller brusen/ godteriene) som har høyt innhold av karbohydrater med matvarer som har et mer næringsriktig innhold.

Generelt spiser vi altfor mye karbohydrater i det moderne kostholdet. Man blir desverre avhengig av raske karbohydrater (gir dopaminrus) så det kan være tøft å kutte ned på dette.

Bytter man store deler av kostholdet med mer proteinholdig og fettholdig mat får man mer stabilt blodsukker siden det tar lengre tid å bryte ned disse næringsstoffene. Jeg er ikke tilhenger av streng lavkarbo eller slikt, men en gradvis endring vil lettere gi en mer varig kostholdsendring uten at det blir ekstremt.

Dessuten: siden fett og karbohydrater er tyngre å bryte ned og omgjøre til energi får man som bonus at kroppen bruker mer energi på denne prosessen. Ergo så øker man kroppens kaloribehov uten å løfte en finger.

Finn også ut hvor stort netto kaloribehov du har. Da må du huske å beregne ut ifra hvor mye du bør veie og ikke hvor mye du faktisk veier i dag.

Spiser du bra mat og unngår de raske karbohydratene vil du føle deg mett på 1500kcal. Straks du blander inn brød og sukker i for stor grad vil du føle deg sulten på 1500kcal og dermed sannsynligvis slite mer for å holde kaloriinntaket nede.

Prinsippet med at man må forbruke mer enn man inntar gjelder selvsagt, men det er ikke likegyldig hva man spiser hvis man ønsker et varig resultat.

Økt aktivitet er selvsagt en god ting, men ikke en nødvendighet for å redusere vekten. Du vil øke kaloribehovet ved å bruke musklene så du bør absolutt prøve å få inn en liten gåtur eller treningsøkt hver dag. Styrketrening er det aller beste du kan gjøre for kroppen din, men da må man også sette av tid til det (du trenger ikke være redd for å få for store muskler! Det krever enorm innsats over lang tid å få store definerte muskler). Begynn i det små og gjør gradvise endringer i kostholdet så blir du mer bevisst og forbedringene kommer etterhvert som livsstilen endres.

Husk at sukker som godteri og brus er rene giften for energiomsetningsfunksjonene i cellene dine. Med jevnt blodsukker forsvinner søtsuget etterhvert siden kroppen har energi tilgjengelig.

Og til slutt: Ikke se på vekten. Se istedet i speilet og bruk målebånd.

Dette er bare noen enkle tips som fungerer på meg og alle andre jeg kjenner.

Lykke til.

PS: vil du raskt ned i vekt fungerer så godt som alle slankekurer, men de gir som regel kortvarig glede og må gjentas etter en stund.

Anonymous poster hash: 5e3ed...095

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...