Gå til innhold

Bursdag - og vanvittig styr med klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i et lite dilemma her... Jeg er for at voksne og barn får gå i klær de trives i og ikke nødvendigvis må følge strømmen. Eller faktisk er jeg ikke bare for det, jeg heier virkelig på det! Men... Jeg har en datter som er helt ekstremt sær på klær. Hun får omtrent panikk når klærne ikke sitter som de skal og river dem av seg. Noe som skjer ofte, og hun bruker stort sett onepiecer. Når hun da skal i bursdag kommer jeg i et dilemma. De klærne hun vil ha på (kjole over "fin" onepiece) følger ikke vanlig standard for pynteklær og hun er alltid det styggeste barnet klesmessig. Strømpebukse kan jeg bare glemme å få på henne, det er tights som er alternativet. Skal jeg insistere på at hun kler seg mest mulig likt alle andre "bare for at" sånn gjør man, eller skal jeg heie frem individualiteten hennes?

Anonymous poster hash: d9add...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heie frem individualiteten hennes! :)

Skrevet

Hvor gammel er hun?

I utgangspunktet synes jeg hun bør få gå kledd som hun vil, så lenge hun ikke blir syk av det (har på for lite klær ute).

Men - er hun gammel nok, kan hun jo få høre at andre kan reagere på "rare" klær, så hun er bevisst på det.

Har samme utfordringen selv, ei på åtte år som er meget bestemt. Lar henne få ha på det hun vil innendørs.

Anonymous poster hash: 5c795...095

Skrevet

Litt avhengig av alder, så synes jeg ikke det er feil å lære barn at det er ulike kleskoder for ulike anledninger. Så kan man heller finne noe som er rett for personligheten og samtidig rett for anledningen.

Anonymous poster hash: dc3bc...b62

Skrevet

Litt avhengig av alder, så synes jeg ikke det er feil å lære barn at det er ulike kleskoder for ulike anledninger. Så kan man heller finne noe som er rett for personligheten og samtidig rett for anledningen.Anonymous poster hash: dc3bc...b62

Det var et fint svar. Kan jeg endre mitt svar til dette. ;-)

Hilsen #3

Anonymous poster hash: 5c795...095

Skrevet

Du skriver hun kan bruke tights. Får du ikke på henne en kjole eller tunika over den?

Anonymous poster hash: 2ca79...d2b
Skrevet (endret)

Onepiece er ikke et passende antrekk i bursdager.

Å kle seg pent til spesielle anledninger handler om å vise respekt for andre.

Hun må lære seg at onepiece er OK noen ganger, men i f.eks.bursdag pynter man seg.

Hun kan ikke troppe opp i begravelse eller bryllup i onepiece.

Når det er sagt finnes det mennesker som har persepsjonsforstyrrelser (eksempelvis mennesker som befinner seg innenfor autismespekteret).

I slike sammenhenger er det kjempeviktig å ta det som, ved første øyekast, kan virke som fikse idéer på alvor.

Når det gjelder "vanlige" barn bør de lære og kle seg pent når det er forventet.

Dersom hun protesterer voldsomt ville jeg vært så brutal at jeg ville satt et ultimatum:

Dersom hun ikke vil kle seg passende må hun bli hjemme.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

For meg handler dette også om respekt for andre mennesker. Når noen har brukt mye tid og krefter på å stelle i stand noe, enten det er bursdag, bryllup eller annet, så skulle det bare mangle at ikke gjestene i det minste tar seg bryet med å pynte seg litt ekstra. Noen bryr seg ikke så mye om klær, noen bryr seg (altfor) mye om det, mens de fleste nok er der at man har noen innebygde kleskoder for ulike situasjoner som skaper en viss forventing. Jeg har selv opplevd å få en liten gutt på 7 år i bursdag til ett av mine barn som kom i helt vanlige klær, litt skitne også, hvorpå barnet mitt etterpå var litt lei seg over at dette barnet ikke hadde pyntet seg til besøket. For mitt barn var det en selvfølge at gjestene som kom skulle pynte seg når han hadde bursdag.

Jeg synes du skal forklare datteren din at det er viktig å være seg selv, men at man også må vise respekt for andre når de bruker tid og krefter på å lage i stand noe hyggelig. Hun trenger ikke å gå i bløtekakekjole med strømpebukse under, men med tights med en pen tunika og kanskje litt ekstra fin på håret (og kanskje et smykke?) vil gjøre susen det også. Og det vil gjerne være mer hennes stil også.

Anonymous poster hash: db490...caa
Skrevet

Det er så styr å skrive anonymt fra mobilen, så jeg avslører meg like gjerne. Jeg er hi og datteren min er åtte år. Denne gangen var det hennes bursdag diskusjonen gjaldt. så jeg endte opp med at hun kan ha på det hun vil. Det ble en onepiece med kjole over. Eller en sånn jumpsuit er kanskje mer passende å si, den er ikke som de onepiecene med glidelås og hette. Hun ble i grunn ganske fin må jeg motvillig innrømme ;) hun selv følte seg strålende vakker. Jeg tror jeg skal prøve å fortsette denne mellomtingen. Ok, hun er minst pyntet, men hun har rene klær og har hvertfall kjole og fint hår.

Ang persepsjonsforstyrrelser så kan det hende hun har dette. Broren har autisme, så de genene er i oss ;)

Skrevet

Det er så styr å skrive anonymt fra mobilen, så jeg avslører meg like gjerne. Jeg er hi og datteren min er åtte år. Denne gangen var det hennes bursdag diskusjonen gjaldt. så jeg endte opp med at hun kan ha på det hun vil. Det ble en onepiece med kjole over. Eller en sånn jumpsuit er kanskje mer passende å si, den er ikke som de onepiecene med glidelås og hette. Hun ble i grunn ganske fin må jeg motvillig innrømme ;) hun selv følte seg strålende vakker. Jeg tror jeg skal prøve å fortsette denne mellomtingen. Ok, hun er minst pyntet, men hun har rene klær og har hvertfall kjole og fint hår.

Ang persepsjonsforstyrrelser så kan det hende hun har dette. Broren har autisme, så de genene er i oss ;)

Mange mennesker i autismebefolkningen strever voldsomt med persepsjonsforstyrrelser. Det kan dreie seg om sensitivitet for lys, lyd, berøring og mange sliter også med klær.

Jeg har også vært borti tilfeller hvor målpersonen har opplevd klipping av negler, dusjing og hårklipp som smertefullt.

Persepsjonsforstyrrelser går som regel ikke over og det er ikke noe målpersonen kan noe for.

Det er kjempebra at dere tar det alvorlig.

Hvis man har persepsjonsforstyrrelser er det, etter min mening, helt OK å gå i bursdag eller bryllup i onepiece :)

Det kan imidlertid være lurt å være åpen med andre om situasjonen og informere om hvordan det hele henger sammen.

Gjest meg&mini
Skrevet

Det er jo kjempe mange fine jumpsuiter da☺️

Jenter MÅ ikke gå i kjole hver gang de skal pynte seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...