Gå til innhold

Hagearbeid for dummies...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat tatt over et hus, med ganske stor have! Nå har snøen blitt borte og Hagen har virkelig kommet frem.. Med alt av rot og skrot..

Det ligger råtne epler overalt, dyrebæsj (både hund og bl.a rådyr)..

Det er en del busker som jeg tror er bærbusker, pluss epletrær..

Hva er liksom minimum for hva vi må/bør gjøre i hagen nå på våren?

Rake bort alt av dødt gress, løv, råtne epler osv.

Må vi gjøre noe med alle bærbuskene, og eventuelt busker uten bær.. Og epletrær?

Og hva om vi ønsker å plante endel busker bla. på fremsiden langs et gjerde - når bør det skje?

Anonymous poster hash: 43e9c...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ryddet og skaffet meg en kompost. Så ville jeg sett hva som dukker opp i løpet av sommeren og bestemt meg senere om hva som skulle bort. Så kjøper du en "murstein" av en hagebok og sjekker hvilke planter du har. Feilen mange gjør er å begynne med motorsaga. Les om beskjæring av busker og trær. De skal beskjæres til forskjellige tidspunkt på året avhengig av når de blomstrer.

Skrevet

Å, jeg er nesten som deg, men vi har bodd her i tre år, pluss at jeg har jo litt erfaring fra barndomshjemmet mitt.

Nummer en, særlig når hagen har vært forsømt en stund, er å rive ut og fjerne. Klipp ned tørre busker, rak opp dritt og lort, beskjær og hugg. Det vil hjelpe på følelsen og ryddigheten allerede der. Hva slags busker det er vet du ikke før utover sommeren, og det er jo spennende! Bare vent og se. Du kan evt gjødsle bærbusker, bringebær og sånt på denne tida. Planting må du vente med. I hvert fall ikke før mai, man pleier å si etter 17.mai. Men hagen er litt som huset ditt. Det er lurt å bo seg til litt og se hva som er der, bli kjent før man bestemmer seg for hva som skal inn. Vi gjorde noen overilte ting som har vist seg å ikke funke, dø fordi det står på et dumt sted osv. Det er jo sånn man lærer. Men bud nr 1 uansett er å rydde og det er det super tid for nå. God hagejobb! Jeg skal ut og rake i dag. :-)

Skrevet

Jeg ville lattbærbuskene være, forresten. På det du vet er epletrær er det en god tid for å beskjære vekk sprikende skudd og forme treet. Les litt om beskjæring, men mye er erfaring altså.

Skrevet

Var igjennom det samme selv.har nå holdt på i 3 år og ryddet og saget ned diverse.kommet frem til at her må de bli naturtomt,med plener i flere høyder.så her går det i plenklipp og holde diverse buskas nede.trimme trær og busker så de ikke peker alle retninger.det er mye jobb og tar tid.

-men ordne deg egnet kompost plass

-ikke plant nytt før du ser hva du har

-trim trær så de ikke overskygger tomten,evt skjermer utsikt

-spennende tid fremover for og se hva du har i Hagen,her er det omtrent alle tenkelige bærbusker og 2 store plommetrær.en bonus vi ikke visste om👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...