Gå til innhold

Bekymret, sønnens kjæreste styrer han.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg i snart ett år sittet og sett på dette uten å vite hva jeg skal gjøre med det. Jeg får helt vondt i maven av å se på hvordan hun holder på med han. Jenta er 17 år og meget viljesterk. Sønnen min er snart 20 år, jobber og tjener forholdsvis bra. Han får ikke bruke penger som han vil, hun styrer økonomien hans. Han har alltid vært flink med penger men hun har tatt helt kontroll nå. Hun bestemmer når han skal ha ferie og hvor de skal reise. Sier hun noe så gjør han det. Jeg har tidligere gitt han beskjed om å be henne rydde etter seg ol. Da har han sagt at det tør han ikke. Og når jeg ber henne gjør det bare fnyser hun av meg. Til nå har jeg ikke sagt noe. Han har fått lappen og da tar hun det som en selvfølge at han skal hente henne hver kveld etter trening, ca. 30 min. å kjøre hver vei fra oss, med MIN bil.

Sist uke fant han ut at han skulle kjøpe egen bil. Han har råd til å ta seg et lite lån til det, men da tippet det nesten over for henne. DET fikk han ikke lov til nei. Han skulle spare til bolig til dem. For ca. en mnd. siden hadde han lovet meg og stefaren at han skulle hjelpe stefaren med noe. Rett før de skulle begynne kommer han løpende, han hadde fått beskjed fra kjæresten om at han skulle til henne og at hun og moren sto utenfor og ventet. Jeg sa at jeg syntes det var dårlig gjort når han hadde lovet å hjelpe til. Da fikk jeg høre at DET turte han ikke å si til henne nei, om jeg kunne gjøre det. Jeg spurte rett ut om han virkelig ikke hadde noe han skulle ha sagt og da sa han nei jeg har vist ikke det og så løp han ut døra.

Kunne fortalt masse, men det blir for langt.

Nå har jeg bestemt meg for at han får ikke bruke min bil til å hente henne med. Hun får ta bussen, hun har jo allerede busskort så har ikke noe ekstra utlegget pga det.

Men jeg får helt mark i maven av å se og høre på dette. Min sønn er oppdratt til å være snill, omtenksom, ha respekt for andre og ha egne meninger. Det med egne meninger har vist blitt borte på veien. Han er rett og slett en tøffel.

Synes det er skremmende at et annet menneske skal ha så mye makt over et annet menneske. Det er flere rundt oss, både familie og venner, som har reagert på dette. Men jeg vet ikke hva jeg kan få gjort. Vil ikke risikere å miste sønnen min heller. Er alvorlig bekymret for han.

Noen med tips og råd?

Anonymous poster hash: 40ed8...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter du ned foten vil hun bare prøve å innbille han at du er "ond/slem/fæl" og at han må kutte kontakten med deg. Den dagen de får hus sammen (som han betaler for, heh) så ser du nok ikke mye til dem.

Hvordan er moren hennes? Som regel faller eplet ikke langt fra treet.

Anonymous poster hash: 7ade5...08e
Skrevet

Vanskelig.

Men husk at dette kan bli mor til dine barnebarn. Så trå varsomt. Det er egentlig ikke din sak, sønnen din er voksen og velger selv. Om dette er kvinnen i hans liv bør du strekke deg langt, så får du heller stå klar til å plukke opp bitene om han skulle bli knust.

Han må evt sette ned foten selv.

Skrevet

Synes du gjør rett i å nekte han å låne bilen din for å kjøre på henne. Om han faktisk bor hos dere kan du selvsagt kreve at han utfører plikter og den hjelpen han faktisk har lovet dere før han løper ut døra for å tilfredsstille ungjenta

Anonymous poster hash: 31f53...a5c

Skrevet

Huff, så trist :( Jeg håper sønnen din tar til vett og rømmer fra denne fæle jenta. Inntil videre må du nesten bare ta grep der du kan uten å overkjøre sønnen din. Bra at du skal nekte ham bilen. Hvis kjæresten han fnyser av deg en gang til når du ber henne rydde opp etter seg, ville jeg faktisk kastet henne p dør. Så respektløse mennesker skal man ikke behøve å ha i hus.

Anonymous poster hash: 1f206...ae7
Skrevet

Hadde faktisk tatt en prat med henne og sagt at før hun begynner å oppføre seg som folk er hun desverre ikke velkommen hos dere lenger.

Du trenger ikke være frekk når du sier det, bare si helt konkret at grunnen er at du synes hun oppfører seg som ei eiesyk og oppmerksomhetssyk ku. Kanskje i litt finere ordelag. Ehe..

Anonymous poster hash: 97f83...205
Skrevet

Stakkars gutt. Han har to damer som begge vil bestemme over ham.....

Anonymous poster hash: fbba4...cec
Skrevet

Jeg håper virkelig han våkner snart. Det er så fælt og se på dette.

Ja, jeg er fullstendig klar over at hun kan bli mor til mine barnebarn. Men det er nok lenge til ennå. Hun har sagt rett ut at blir hun gravid så tar hun abort, for hun skal ikke ha barn. Hun skal ha karriere og reise. Yrket min sønn har valgt er egentlig ikke bra nok for henne men han tjener bra så da går det vist greit. Det verste er at mye av det hun sier blir sagt rett forran oss. Hun eier ikke hemninger.

Jeg er rett og slett veldig bekymret for han.

Skrevet

kom til å tenke på en annen tråd her for en stund siden, om en leilighet moren ville kjøpe til sønnen, men at kjæresten og mora hennes blanda seg inn i hvor og hvilken leilighet som skulle kjøpes....er det samme paret ??

men for å kommentere tråden, jeg hadde nektet han å låne bilen, hun kunne klart seg sjøl.

ellers en veldig ufordragelig svigerdatter....

Anonymous poster hash: 4f0a4...245
Skrevet

Stakkars gutt. Han har to damer som begge vil bestemme over ham..... Anonymous poster hash: fbba4...cec

Jeg bestemmer ikke over han nei. Han har alltid hatt det "fritt" fordi han alltid har vært ansvarsbevist og vi har aldri hatt noen problemet med han. Han tar egne avgjørelser og har gjort det i flere år.

Som mor må man få lov til å være bekymret uten at man skal bli beskylt for å bestemme over noen.

Skrevet

kom til å tenke på en annen tråd her for en stund siden, om en leilighet moren ville kjøpe til sønnen, men at kjæresten og mora hennes blanda seg inn i hvor og hvilken leilighet som skulle kjøpes....er det samme paret ?? men for å kommentere tråden, jeg hadde nektet han å låne bilen, hun kunne klart seg sjøl.ellers en veldig ufordragelig svigerdatter.... Anonymous poster hash: 4f0a4...245

Den tråden var ikke meg, men jeg så den jeg også. Jeg har ikke økonomi til å kjøpe leilighet til sønnen selv om jeg skulle ønsket jeg hadde det.

En gang har jeg hørt han si henne imot. Og det var når hun mente de skulle reise på ferie når vi andre skal. Han har da lovet å ta seg av hunden vår. Hun mente "det kunne vi bare drite i for hun skulle på ferie da". Da fikk vi sette "dritten" på Kennel. Da ble han faktisk sint og sa at han hadde lovet oss det og at hunden også var hans. De satt ved spisebordet i stua så kunne ikke unngå å høre dette.

Skrevet

Broren min va sammen med ei herskesjuk kjerring. Han var ikke seg sjæl, ble tidenes tøffel. Han skjønte litt når en fyr på jobben hans spurte han om han fortsatt var sammen mednho om to år. Når brodern svarte nei lurte jo da fyren på hvorfor han var sammen med ho nå.

Jeg tok også en prat med brodern, men var han som insja på det. Så han ble betenkt når jeg sa at han ikke var seg sjæl.

Ikke snakk med han du, han kan sette seg i forsvarsposisjon. Få en annen til å snakke med han, gjerne en kompis eller onkel, men ikke ta PRATEN. Kanskje bare komme innpå det på en måte.

Anonymous poster hash: 44112...44a

Skrevet

Denne gutten virker veeldig svak, da. Om ikke hun bosser ham rundt vil noen andre ta den jobben. Be ham ta tak i seg selv, for dette funker jo ikke.

Anonymous poster hash: 73710...676
Skrevet

Han er 20 år og mer enn voksen nok til å finne ut av dette selv! Bilen derimot kan du være kjip på med god samvittighet mener nå jeg.

Skrevet

Jeg ville nok sagt at han ikke fikk bruke min bil til å kjøre rundt på henne. Dessuten snakker jeg mye med mine barn, om hvem de er, hva de vil være, hvem de vil være, hva som er gode venner, hvordan de påvirkes av venner og kjærester osv. Ville altså satt meg ned med sønnen og hørt hva han tenker om forholdet. Kommenter at du har tenkt på det han sa om at han ikke tør å si fra og at han ikke har noe å si. Ha en åpen samtale med ham om hvordan det har blitt sånn og hva han ønsker seg i en varig relasjon. Hva gir hun? Hva er det som er godt i forholdet? Legg vekt på at alle forhold har både pluss- og minussider og hør hvor tungt minussidene veier for ham. Har han tro på at noe kan endre seg? Er det slik han vil ha det hvis han en gang gifter seg? Hva vil skje hvis han sier nei til henne? Hvorfor er han så redd for at hun skal bli sur? 

Han er voksen og trenger ikke din godkjenning. Hvis du svartmaler henne helt, vil du skyve ham fra deg. Samtidig ville nok jeg vært åpen på at sider av denne relasjonen ikke ser bra ut for deg. 

Å høre henne si "dritten" om familiens hund ved kjøkkenbordet under et familiemåltid, ville ikke jeg funnet meg i i eget hjem. Ikke at hun roter uten å rydde etter seg heller. Dere må også være modeller for hvordan man synliggjør egne grenser. Han vil kanskje ikke like det der og da, men jeg mener det er viktig. For ham, for henne og for dere. 

Skrevet

Enig med Iiiik!

Men vet du, jeg hadde også (i tillegg til å ta en god prat med sønnen min) tatt denne skitungen av ei jente til side og sagt at jeg har gjennomskuet henne. At heretter har hun å behandle sønnen min pent ellers vil hun ikke være velkommen i mitt hus lenger. Hun får også begynne å rydde etter seg samt slutte å kreve at sønnen min skal være hennes private taxisjåfør..

Dere kan si hva dere vil, men jenta er fortsatt tenåring, altså ingen voksen. Å vise så mangel på respekt hadde for meg vært uaktuelt! Ingen hadde latt en 14 åring få herje/herse slik, så hvorfor skal en 17åring få lov til det?

Nei hi, sett grenser! Selv om 20åringen er "voksen" så bor han fortsatt hjemme. Og det er du og mannen din som bestemmer i eget hjem. Har liten tro på at sønnen din kommer til å flytte ut om du "tar" denne jenta litt.. For hvordan skal han ha mulighet til å forsørge dem begge??

Anonymous poster hash: 0fdf7...70f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...