Gå til innhold

Er det vanlig at en som ikke har fylt 3 enda.,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan lese tall fra 0 til 10 ?

Anonymous poster hash: 1ec71...528

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 5221f...81b
Skrevet

Ja, begge mine gjorde det.

Anonymous poster hash: 0c85d...2f7

Skrevet

Men å lese i ord nei...de kunne peke på 5 og si "fem"

Skrevet

Min gutt på 2,5år gjenkjenner noen tall og bokstaver, vi har ikke øvd på det.

Anonymous poster hash: f3a20...2ac

Skrevet

Kjenne igjen tallene? Ja. Lese dem i bokstaver? Nei.

Skrevet

Hvis man spør om sånt her kan alle barn snakke og skrive 7 språk før de er 3. I den virkelig verden kan de færreste på den alderen lese tallene

Anonymous poster hash: ef940...63d

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det spørs hva du mener med å "lese" tall.

Skrevet

Jeg mener 1,2,3 osv. Ikke en,to,tre.

Hi

Anonymous poster hash: 1ec71...528

Skrevet

nei, det er ikke vanlig men sikker tikke uvanlig heller.mine to har aldri kunne tdet

Anonymous poster hash: fb4f8...5bb
Skrevet

Da min mellomste var nesten 2,5 kunne han lese tallene 0-10, altså at han gjenkjente de om han så de, samme med hele alfabetet. Viste vi ham tallet 3, sa han 3. Viste vi ham bokstaven H sa han H. Hvor han hadde lært det vet vi ikke, vi har ikke gått inn for å lære ham, bare svart om han har spurt nå og da. Vi fikk beskjed om at det var veldig tidlig. Nå er han 3,5 og begynner å gjenkjenne ord. Han er fryktelig nysgjerrig og ivrig etter å lære ting, og maser støtt og stadig om skolen for der lærer de ting :)

Skrevet

Hvis man spør om sånt her kan alle barn snakke og skrive 7 språk før de er 3. I den virkelig verden kan de færreste på den alderen lese tallene

Anonymous poster hash: ef940...63d

Leeeeer. Lagt merke til det er mange genier her inne ja.

Anonymous poster hash: 2234e...b08

Skrevet

Mine kunne telle til 10 før de var 3 år, men de kunne ikke gjenkjenne alle tall (hvis vi f. eks pekte på et 7-tall, visste de ikke at dette var 7-tallet. 

Ungene lærte det gjennom en sang hvor de telte til 10. Minsten kunne også hele alfabetet da han var 3 år, men alfabetet ble lært gjennom sang det også. Han kunne ikke gjenkjenne alle bokstavene da han så dem i bøker.

Hva som er vanlig, aner jeg ikke, men av erfaring tror jeg barn kan lære fort gjennom sang.

Skrevet

Aner ikke. Min kunne telle til 14 på 2 års-kontrollen

Anonymous poster hash: 9d02d...6e0

Skrevet

Aner ikke. Min kunne telle til 14 på 2 års-kontrollen

Altså "lese" de

Skrevet

Hvis man hadde øvd på det så. Men dette har jeg ikke gjort med mine når de var 2 år.

Anonymous poster hash: 4c127...45d
Skrevet

Det er nok ikke vanlig. Min jente på straks 3 år kan ikke det, men hun tar ting veldig lett, så hadde sikkert klart det om vi hadde øvd på det. Men, det er ikke akkurat noen prioritet.

Skrevet

Tror jeg er ganske vanlig ja.

Anonymous poster hash: e64fa...6e5
Skrevet

Min gjorde det!!! Wow! Jeg er heldig som har ett av disse geniene alle snakker om!!!

Nei, vent...han bruker bleie enda...nekter å tisse og bæsje på do. Ikke så perfekt likevel gitt :P

3,5 år.

Anonymous poster hash: 42b17...633
Skrevet

Det kommer veldig an på andre faktorer.

dersom ingen har vist ham det på noen måte er det både uvanlig og imponerende.

Dersom dette har blitt øvd på daglig via barne tv, apper, sanger bøker osv er det nesten forventet.

dersom dere er en helt gjennomsnittlig familie er han tidlig ute men ikke unormalt.

Skrevet

Trenger ikke være et geni. Det er nok like vanlig å kunne det, som å ikke kunne det. Vi hadde puslespill og bøker om tall som vi brukte mye, naturlig at barnet kan det tidligere det. Kommer an på om barnet har interesse for det eller ikke. Er ikke en person som skryter opp barna mine, men dette kunne de. Men så er det ting barna mine ikke kan som de fleste andre barn kan.

Barn er forskjellig og utvikler seg forskjellig. Fåtallet som faktisk er genier.

Skrevet

Nja, min gutt gjorde det også, men det er vel ganske tidlig. Han leser også allerede (4 år), men er dog senere med andre ting...

Skrevet

Min kunne ikke det. Ikke telle til ti heller, forøvrig. Har ikke vært interessert i tall enda. Men kan gjenkjenne en del bokstaver nå ved passerte 3 år.

Anonymous poster hash: e9460...ec4

Skrevet

Min gutt er 2 år og 5 mnd, og kan "lese" tallene opp til 30. Han kan også telle forlengs og baklengs til 20 på norsk og engelsk. Han kan også lese alle bokstavene på norsk og de fleste på engelsk. Han er ikke tospråklig, men både far og jeg er lærere, og han liker veldig godt å holde på med disse tingene, så da gjør vi det, da. :)

Anonymous poster hash: 07bf9...b23

Skrevet

Vi har alfabetpuslespill med store og små bokstaver samt flere leker med tall på. Vesla lærte seg raskt alle bokstavene og tallene opp til 15 like etter hun hadde fylt to år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...