Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #1 Skrevet 29. mars 2014 verdifulle? Når du ikke er noe eller ikke har noe i verden å bidra med. Er du fortsatt verdifull? Anonymous poster hash: fa391...7ce
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #2 Skrevet 29. mars 2014 jeg tror alle mennesker er verdifulle for noen - helt uavhengig av hva man har oppnådd her i livet eller ikke, men alle er ikke verdifulle for alle... Anonymous poster hash: c8312...674
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 29. mars 2014 #3 Skrevet 29. mars 2014 Alle mennesker er verdifulle av den enkle grunn at selv om vi ikke eier nåla i veggen eller kan bidra med noe, så har vi likevel evnene til det, og kunne utrettet mye hvis forholdene lå til rette for det. Vi har enorme muligheter inni oss. Og fordi vi alltid kan være årsaken til at noen blir glade, vi kan alltid være god mot noen. For verden er du kanskje bare én, men for noen er du hele verden
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #4 Skrevet 29. mars 2014 Nei. Enkelte mennesker, som Breivik, er verdiløse. Synd fyren ikke kan drepes så samfunnet kunne vært spart for store utgifter. Anonymous poster hash: fdceb...35d
LittLykkelig Skrevet 29. mars 2014 #5 Skrevet 29. mars 2014 Nei. Enkelte mennesker, som Breivik, er verdiløse. Synd fyren ikke kan drepes så samfunnet kunne vært spart for store utgifter. Anonymous poster hash: fdceb...35d Han var nok sikkert verdifull for moren? Og om han ikke var det, så er kanskje det litt av grunnen til at han klikket psyko..
☆☆☆ Skrevet 29. mars 2014 #6 Skrevet 29. mars 2014 Skal ein svare på spørsmålet må omgrepet verdi definerast. Dei fleste av oss meinar vel at mennesket har ein eigenverdi uavhengig av bidrag til verda, økonomisk eller anna. Eg meinar dei som snakkar om menneske utan verdi er slike som veit prisen på alt, men ikkje veit verdien av noko som helst.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #7 Skrevet 29. mars 2014 Menneskerettigheter Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter alle har, uavhengig av kjønn, alder, religion eller nasjonalitet. http://www.fn.no/Tema/Menneskerettigheter Anonymous poster hash: 50afb...ca5
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #8 Skrevet 29. mars 2014 Nei ikke alle er like verdifull Anonymous poster hash: d2650...cfe
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Nei. Enkelte mennesker, som Breivik, er verdiløse. Synd fyren ikke kan drepes så samfunnet kunne vært spart for store utgifter. Anonymous poster hash: fdceb...35d Samfunnet er laget av alle menneskene som bor her. Breivik er en av oss på god og vondt! Anonymous poster hash: 50afb...ca5
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #10 Skrevet 29. mars 2014 Nei ikke alle er like verdifull Anonymous poster hash: d2650...cfe Hva gjør at et menneske ikke er har egen verdi for deg? Anonymous poster hash: 50afb...ca5
magica fra tryll Skrevet 29. mars 2014 #11 Skrevet 29. mars 2014 Selvfølgelig! Menneskeverd er en fødselsgave. Sålenge du er født har du pr definisjon samme verdi som alle andre. Skremmende at ikke dette er en selvfølge for alle:(
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #12 Skrevet 29. mars 2014 Alle er verdifulle. Kanskje ikke alle er like verdifulle for meg eller for deg, men den enkelte har alltid en verdi og den som ser verdien er kanskje moren, broren, nabo, en venninne, faren, søsteren, bestemora osv. Alle er verdifulle. For noen. Anonymous poster hash: 06b66...a23
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #13 Skrevet 29. mars 2014 Selvfølgelig ikke Anonymous poster hash: d06e9...0c3
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 29. mars 2014 #15 Skrevet 29. mars 2014 Ja, det mener jeg absolutt. Jeg har den dypeste respekt for livet og menneskeverdet, og det er det jeg baserer legegjerningen min på. Forøvrig, menneskeverdet må ikke forveksles med graden av samfunnsverdi et menneske har. Da ville vi fort ha kommet på ville veier.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #16 Skrevet 29. mars 2014 Nei. Det idealistiske svaret er selvfølgelig ja, men tar man en for i bakken... Hva er verdi? Å bli satt pris på? Å bli savnet? Å være ønsket velkommen? Å være elsket? Om dette er en parameter satt utifra menneskets ståsted, er det et soleklart nei. Fra naturens side et ja. Hvem bryr seg om hun enslige, sure nabokjerringen som naver kontra han hyggelige høytutdannete 3-barns faren som alltid er imøtekommende & stiller opp for alle?? Svaret er enkelt og brutalt. Anonymous poster hash: 0e679...e37
Berta_78 Skrevet 29. mars 2014 #17 Skrevet 29. mars 2014 Takk for et virkelig interessert spørsmål en lørdag formiddag. Nå fikk jeg noe å tenke på. Sjelden vare på dib ;- D
Fero Skrevet 29. mars 2014 #18 Skrevet 29. mars 2014 Alle, nesten, har vel en verdi for noen. Men hva er egentlig "verdi" og hvordan skal vi kunne måle det? Skal man ta utgangspunkt i mennekserettighetene, eller sine egne tanker og følelser? For mange (jeg vil tro på langt nær de fleste) er et menneske verdifullt fordi det er et menneske. Det er ikke noe mer som skal til. Og man er like verdifull om man er fem eller 95. For andre er et menneske verdifullt når det i det lange løp tjener samfunnet mer enn det koster. Det er ikke pent å snakke om slike ting som sistnevnte, så folk flest sier at "ja selvfølgelig er alle like mye verdt" men innerst inne tenker noen "jævla innvandrere, faen meg helt ubrukelige" eller "hvorfor skal vi ta vare på alle de hemma ungene som fødes, de er en ren utgiftspost". Nettopp fordi vi ser på mennesker som verdifulle provoserer det når folk kommer med slike uttalelser. Siden ABB alt er nevnt kan han jo brukes som et eksempel på det først liksomsitatet nevnt over. Det som er synd er jo at det er flere som tenker slik. Det som er bra er at de færreste følger det opp på den måten ABB gjorde. Og rundt omkring i vårt vidstrakte land har vi de små nyansene i tankene rundt dette. Hun som tar abort fordi hun ikke vil ha et barn med downs. Mannen som reiser til Sveits for å få hjelp til et verdig selvmord fordi han ikke vil være en byrde for samfunn og familie. Dibberne som mener alle navere er snyltere som burde strammes opp. For hva skal vi ned snyltere, liksom? Skal de liksom leve et godt liv på skattepengene dine og mine? Man kan si hva man vil, og definere det som man ønsker, men realiteten er at det nok er ganske mange flere av oss enn det vi liker å tro som bevisst eller ubevisst rangerer mennesker etter opplevd verdi i ens egen verden. Og at det er en hel del dobbeltmoral ute og går, det skal vi heller ikke se bort i fra. Det er nok av folk som glatt sier de selvfølgelig mener alle mennesker er like mye verdt, men etterhvert innrømmer at de egentlig ikke ser vitsen med livsforlengende behandling av kreftpasienter, eller at staten skal betale for selvforskyldt KOLS. Og er det egentlig så farlig om man plumper ut med noe sånt? Jevnt over er de fleste av oss snille, greie og overbærende med andre. Selv om vi ikke er like, og selv om vi ikke tenker helt likt.
skjotta Skrevet 29. mars 2014 #19 Skrevet 29. mars 2014 Alle mennesker har menneskeverd. Men samtidig mener jeg at Ghandi sin menneskeverd er høyere enn Breivik sin. men grunnleggende verdi har alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå