Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #1 Skrevet 29. mars 2014 Tenker dere på hvor håpløst det er i en verden som bare blir mindre. Jeg ser hvordan venner sliter med sine norske navn i utlandet. Anonymous poster hash: f3738...915
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #2 Skrevet 29. mars 2014 For en håpløs tankegang. Det er spesielle navn som gjør verden spennende! Tviler på at dette er en problemstilling i andre land "Hva om det er vanskelig for andre å uttale." haha Anonymous poster hash: a6182...91e
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #3 Skrevet 29. mars 2014 Hva med de som kaller sønnen sin Simen? Anonymous poster hash: 9aa89...566
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #4 Skrevet 29. mars 2014 og Odd, Randi, Gun, Even, Anonymous poster hash: f3738...915
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #5 Skrevet 29. mars 2014 De sliter med mitt navn også og jeg heter Hege, ingen utenfor norden klarer å uttale det rett, men gjør det noe da. i tillegg heter gutten min Ask. Det er ikke bare æ, ø og å som utenlandske har problemer med, men du velger jo ikke navn til barnet ditt på bakgrunn av hva som er lett for utenlandske å skrive/uttale. Anonymous poster hash: 4b2f5...e53
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #6 Skrevet 29. mars 2014 Hva med de som kaller sønnen sin Simen? Anonymous poster hash: 9aa89...566 Hva med de? Du vet at det uttales 'seimen'? Kanskje du skulle vokse opp litt? Anonymous poster hash: 6576c...792
oppilia Skrevet 29. mars 2014 #7 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Min erfaring er at det ikke er noe problem. Utlendinger uttaler navnet mitt på sin måte, og så lenge jeg ikke bryr meg om hva de sier er det null stress. Gubben jobber i et stort, internasjonalt firma og har et typisk vanskelig, norsk navn. Det har aldri skapt problemer. Han har studert i utlandet i flere år og jobbet i 15 land. Han blir selvfølgelig ikke sur over å bli kalt mye rart. Endret 29. mars 2014 av oppilia
valkyrien Skrevet 29. mars 2014 #8 Skrevet 29. mars 2014 Ja, det tenkte vi faktisk på. Derfor har guttungen dobbeltnavn, hvor det ene navnet er vanlig i engelsktalende land.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Hva med de som kaller sønnen sin Simen? Anonymous poster hash: 9aa89...566 Hva med de? Du vet at det uttales 'seimen'? Kanskje du skulle vokse opp litt? Anonymous poster hash: 6576c...792 Det gjør det ikke! Idiot Anonymous poster hash: d3687...268
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #10 Skrevet 29. mars 2014 Hva med de som kaller sønnen sin Simen? Anonymous poster hash: 9aa89...566 Hva med de? Du vet at det uttales 'seimen'? Kanskje du skulle vokse opp litt? Anonymous poster hash: 6576c...792 Så du endrer uttales på navnet ditt når du sier det til noen utlendinger ? Det er morsomt å høre på hvertfall. Jeg sier mitt navn på helt lik måte om jeg er i Norge eller Spania liksom. Anonymous poster hash: d6fea...381
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #11 Skrevet 29. mars 2014 Tenker dere på hvor håpløst det er i en verden som bare blir mindre. Jeg ser hvordan venner sliter med sine norske navn i utlandet. Anonymous poster hash: f3738...915 For no' tull! Pissprat, rett og slett! I en globalisert verden er det jo bare enda viktigere å ta vare på egen kultur, slik at vi ikke blir til en verden med bare amerikanere og kvasi-amerikanere. Anonymous poster hash: 0e6dd...78b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #12 Skrevet 29. mars 2014 Jeg ser ikke problemet! Jeg heter Åse. (Har to navn, men det er dette jeg bruker) vi reiser en del til USA. Alle amerikanere kjenner til den "ukjente" å-en, og prøver iherdig på å uttale den rett. For det er de opptatt av å få til. Verden er mye rikere med mange ulike kulturer, språk og derfor også ulike navn- slik må det være syns jeg. Anonymous poster hash: afeac...c95
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #13 Skrevet 29. mars 2014 Hallo? Hva feiler det deg? At NORSKE mennesker med NORSKE barn skal velge internasjonale navn? Nei, jeg er stolt av å være norsk, og velger et norsk navn, ja, selvom det var æ, ø og å. Det får være måte på, kjenner jeg blir provosert og flau på HI sitt vegne. Anonymous poster hash: 04d79...5a9
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #14 Skrevet 29. mars 2014 Kanskje Norge bare skal skifte mål til engelsk eller spansk? Det er jo så vanskelig for de utenfor Norge å snakke norsk. Anonymous poster hash: 658a5...3c0
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #15 Skrevet 29. mars 2014 Jeg synes det er mye mer spennende med norske navn enn eksotiske varianter som gjerne skal ha internasjonal uttale i tillegg. Har ikke æ, ø eller å i noen av våre navn, men det er tilfeldig. Anonymous poster hash: 5f6ae...17a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #16 Skrevet 29. mars 2014 Hva med de som kaller sønnen sin Simen? Anonymous poster hash: 9aa89...566 Hva med de? Du vet at det uttales 'seimen'? Kanskje du skulle vokse opp litt? Anonymous poster hash: 6576c...792 Så du endrer uttales på navnet ditt når du sier det til noen utlendinger ? Det er morsomt å høre på hvertfall. Jeg sier mitt navn på helt lik måte om jeg er i Norge eller Spania liksom. Anonymous poster hash: d6fea...381 Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg heter Marianne og presenterer meg som "marian" med engelsk uttale i engelsktalende land. Det forstår alle med en gang og er ingen problem. Heter man Simen gjør man vel det samme. Et vanlig navn i utlandet, som folk forstår og husker. Men det går selvsagt fint i utlandet med tradisjonelle norske navn også. Men selv om de skrives på norsk betyr ikke det at utlendinger automatisk uttaler de på norsk. De får gjerne en annen swung over seg. Og det må da være greit. I disse digitalt tider er det litt stress med "å" i navnet i utlandet. Epostadresser er alltid med en a, mens i passet fastholder de dobbel a for å, og det har jeg opplevd er forvirrende for utenlandske myndigheter. Skulle ønske de hadde dropper den ene a'en i passer jeg da. Anonymous poster hash: a5701...83d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #17 Skrevet 29. mars 2014 De plages med Silje også Anonymous poster hash: 8396e...2bd
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #18 Skrevet 29. mars 2014 Etternavnet mitt har en av de bokstanene, og fornavnet mitt høres heller ikke sjarmerende ut på Engelsk, enda folk faktisk bruker det navnet i England. Kjenner at det bryr meg midt i rassen hva folk i utlandet syns om navnet mitt. Anonymous poster hash: 39614...7b1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #19 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har tvillingjenter som heter Åsne og Signe, de har aldri hatt noe stress i utlandet med uttale på navnene. Greit nok at det blir litt annerledes enn om en normann ville uttalt navnene, men hva så? Jeg er veldig fornøyd med navnevalget på jentene mine og hadde aldri kunne finne på å gitt dem internasjonale navn for at det skal bli "enklere" for andre... Anonymous poster hash: 14a13...955
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #20 Skrevet 29. mars 2014 Jeg har bodd i Sydney i snart 20 år og ingen av mine venner her borte har noengang hatt problemer med å uttale Åsa og Øyvind. Anonymous poster hash: 146d8...74e
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #21 Skrevet 29. mars 2014 Hva med de som kaller sønnen sin Simen? Anonymous poster hash: 9aa89...566 Hva med de? Du vet at det uttales 'seimen'? Kanskje du skulle vokse opp litt? Anonymous poster hash: 6576c...792 Så du endrer uttales på navnet ditt når du sier det til noen utlendinger ? Det er morsomt å høre på hvertfall. Jeg sier mitt navn på helt lik måte om jeg er i Norge eller Spania liksom. Anonymous poster hash: d6fea...381 Selvfølgelig gjør jeg det. Jeg heter Marianne og presenterer meg som "marian" med engelsk uttale i engelsktalende land. Det forstår alle med en gang og er ingen problem. Heter man Simen gjør man vel det samme. Et vanlig navn i utlandet, som folk forstår og husker. Men det går selvsagt fint i utlandet med tradisjonelle norske navn også. Men selv om de skrives på norsk betyr ikke det at utlendinger automatisk uttaler de på norsk. De får gjerne en annen swung over seg. Og det må da være greit. I disse digitalt tider er det litt stress med "å" i navnet i utlandet. Epostadresser er alltid med en a, mens i passet fastholder de dobbel a for å, og det har jeg opplevd er forvirrende for utenlandske myndigheter. Skulle ønske de hadde dropper den ene a'en i passer jeg da. Anonymous poster hash: a5701...83d men hvorfor kaller du deg noe annet enn det du heter i utlandet? Jeg sier mitt navn sånn som det sies i Norge, siden det er det jeg heter, også sier de jo det selvfølgelig på en litt annen måte siden de ikke snakker på samme måte som oss og ikke helt klarer å uttale det , men jeg vrir det jo ikke om med engelsk lyd uansett. Ikke navn . Anonymous poster hash: d6fea...381
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #22 Skrevet 29. mars 2014 Jeg unngår ø,æ og å i navn, ikke fordi det skal bli lettere å uttale for utlendinger, men for at ungene skal slippe å ha en bokstav som ikke fungerer i det store utland i navnet sitt. Jeg har en av disse bokstavene i gateadressen min, og må skrive den om hver gang jeg skal bestille noe i fra utlandet, det er ikke noe stort problem, for posten her i Norge klarer fint å forstå omskrivningen min. En slik bokstav i et navn kan derimot by på litt større problemer. F.eks. får man ikke lov å gå ombord i et fly dersom navnet i passet og navnet på biletten er forskjellig. Ser over her at det er en som har fått aa i passet sitt i stede for å, så det kan hende man nå ordner det så dette ikke er noe problem lenger, men jeg vet om folk som slet med det tidligere. Anonymous poster hash: 868c5...b0d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2014 #23 Skrevet 29. mars 2014 Jeg unngår ø,æ og å i navn, ikke fordi det skal bli lettere å uttale for utlendinger, men for at ungene skal slippe å ha en bokstav som ikke fungerer i det store utland i navnet sitt. Jeg har en av disse bokstavene i gateadressen min, og må skrive den om hver gang jeg skal bestille noe i fra utlandet, det er ikke noe stort problem, for posten her i Norge klarer fint å forstå omskrivningen min. En slik bokstav i et navn kan derimot by på litt større problemer. F.eks. får man ikke lov å gå ombord i et fly dersom navnet i passet og navnet på biletten er forskjellig. Ser over her at det er en som har fått aa i passet sitt i stede for å, så det kan hende man nå ordner det så dette ikke er noe problem lenger, men jeg vet om folk som slet med det tidligere. Anonymous poster hash: 868c5...b0d Snakk om å finne på ikke-eksisterende problemer, gitt..Det er faktisk ikke et reelt problem! Anonymous poster hash: 04d79...5a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå