Anonym bruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Hva er de største utfordringene i hverdagen? barnehage, å være med venner hjem osv? Anonymous poster hash: 5c4fd...0d5
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Jeg har en datter med cøliaki. I forhold til barnehagen går det veldig fint. De hadde ikke erfaring med cøliaki fra tidligere, men tok utfordringen på strak arm. Jeg hadde møte med styrer og ped.leder like etter at hun fikk diagnosen. Nå har hun ikke vært i så mange bursdager enda, men noen er det jo. Jeg ringer alltid på forhånd og spør hva de skal servere, og tilbyr meg å ta mat med. Overraskende mange har god kontroll på glutenfri mat, og stort sett ordner verten mat. Det samme gjelder når hun er med noen hjem. Nå går hun heldigvis i en liten barnehage, og alle foreldrene som følger litt med vet at hun har cøliaki. Så det er foreløpig ingen som har blitt overrasket når jeg har ringt. Jeg er mer spent på hvordan det blir når hun begynner på skolen. Da blir det mange flere elever, og desto flere bursdager. Satser på å få gi litt informasjon på første foreldremøte. Når det gjelder ferier er det litt større utfordringer, litt avhengig av hvilke land vi er i. Vi tar alltid med info som er oversatt til riktig språk, men det er iblant litt vanskelig å få frem hvor viktig det er. Spesielt franskmenn, de VIL ikke forstå hva vi sier. Tyskland og Spania går fint! Hun har aldri blitt dårlig på ferie da, det er bare kommunikasjonen som iblant har vært litt tung. Konklusjonen er altså: Hverdager går helt fint. Ferier går også fint, bare en er utstyrt med litt tålmodighet. Lurt å se an plassen en spiser på, jo finere restaurant, jo bedre kontroll har de (sikkert med enkelte unntak) 😄 Anonymous poster hash: 2bfb5...df4
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Egg, melk og utredes for cøliaki. Med de flotte menneskene i barnehagen er det ikke noe problem. Han stor koser seg med maten de lager der Er han bare 18 måneder så bursdags selskaper tenker jeg ikke på ennå, men vi tar som regel med snacks som han kan spise eller brødmat/kaker tilpasset han i andre sammenkomster. Tar så klart litt mer tid, men han skal ikke føle seg utelatt pga allergier Dyre allergien gjør det vanskeligere siden alle i familien har dyr og de fleste vennene våres. Så de styrer og vasker før vi kommer og dyrene plasseres på et annet rom. Hjertelig takknemlig for at de tar seg bryet ellers kunne vi ikke besøkt noen. Skjærer mest i mammahjertet at han elsker dyr, men ikke kan være i nærheten av dem Håper han vokser av seg siste allergi Anonymous poster hash: 65e70...b27
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Akkurat nå er det sfo som er den største utfordringen. De kommuniserer ikke og jeg tror ikke alle der vet at hun er allergisk engang (og hun er alvorlig allergisk, kan dø om hun får i seg noe hun ikke tåler). Mange glipp derifra som nå har fått meg til å droppe sfomat og istedet ta med hjemmefra. Barnehagen var helt fantastisk. Bursdager er ikke noe problem. Jeg lager kake som hun kan spise. Å besøke venner kan by på noen utfordringer, men det går alltid bra når vi snakker med hverandre. Alle venner og foreldre til venner vet om allergien og er påpasselige med å ikke gi noe som kan være farlig. Anonymous poster hash: d8181...3bd
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Tåler ikke tomater og noen andre grønnsaker. De må lage egen mat til han i barnehagen og vi kan jo ikke spise tomatsauser osv. Blir en del dobbel laging. Vanlig lasagne til oss og ostesauslasagne til han. Man blir vant til det. Anonymous poster hash: b239c...ceb
Appelsindyret Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Datteren min på 1,5 år har Cøliaki, det går helt fint egentlig den eneste utfordringen foreløpig er at jeg jobber litt hardt for at hun skal få tilsvarende mat som de andre barna i bhg. Hvis de har vaffler, skal hun ha vaffel... Skal de ha fiskegrateng, skal hun ha det også... Jeg baker og leverer forskjellige ting til barnehagen som lussekatter og fastelavensboller nettopp for at hun ikke skal føle seg utelattog anderledes
valkyrien Skrevet 28. mars 2014 #7 Skrevet 28. mars 2014 Guttungen er allergisk mot egg og nøtter. Så langt har det gått veldig greit, men han er fortsatt så liten at besøk hos andre ikke er noe tema. I bhg er de flinke til å tilrettelegge
to tettitett Skrevet 28. mars 2014 #8 Skrevet 28. mars 2014 Guttungen har maange allergier.. Går i barnehage og hadde møte med ped.leder når begynte der.. I tillegg sa jeg noen ord på foreldremøte for at foreldrene skuleåret forståelse for hvor farlig det kunne være med for eksempel egg i matboksa.. Barnehagen har innført totalforbud mot noen matvarer, sitter alltid en voksen ved siden sv poden og barna er opplært i at å dele matboks ikke er bra.. Går storfint! Besøk hos venner og kafebesøk krever planlegging men ikke verre enn at jeg alltid har noe hjemmelagd som han kan spise i fryseren.. Enig med at det verste er ferier, listen over allergier er såpass lang at vi stort sett leier noe med kjøkken.. Fikk noen fine oversettere på Rikshospitalet for de alvorligste allergiene, resten leser vi oss til selv Så i konklusjon, mer tidkrevende, men ikke noe problem:)
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2014 #9 Skrevet 28. mars 2014 Har ei som er allergisk mot det meste av frukt og fisk, samt paprika og tomat. Det går veldig fint i bhg og de tilrettelegger godt. Men noen unntak har det vært og det er når det mye vikarer, da er det ofte at de lar ho spise tomat og paprika samt fisk, så har vært noen turer på legevakta. Selv om det er et helt hefte i hennes mappe og det henger på en stor liste på veggen på avdelingen om hva ho kan og ikke kan ha og alvorlighetsgradene av de forskjellige tingene. Ho er foreløpig så liten at det ikke er noe problem mtp vennebesøk, da er jo vi med og kan passe på hva ho får i seg og de fleste er veldig flinke til å ta hensyn. men fikk helt bakoversveis av hennes onkel og tante her forleden, de vet veldig godt hva ho ikke kan spise og vi er ofte på besøg der og de her. Men ho hadde vært på overnatting der for et par uker siden og fikk kuli med jordbærsmak i bilen på vei hjem til oss. Det endte med full hastverk til legevakten der ho fikk sprøyte og hjelp til å puste. Så er ikke alltid bare bare.. Vi har foreløpig ikke vært på ferie (utenfor skandinavia) med henne enda, så det har gått fint mtp å få tilrettelagt maten hennes. Her hjemme skiller vi ingenting og alt som lages kan ho spise, føler det blir for dumt om ho skal få noe annet enn oss, så da spiser vi alle det ho kan spise. Spiser heller masse frukt mens vi er på jobb slik at det ikke er i hus så ho kan få tak i det. Fisk blir det lite av dessverre, men det reagerer ho alvorlig på så det er ikke aktuelt at vi har. Anonymous poster hash: 926fb...160
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå