Gå til innhold

Når gi Hipp2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at Hipp1 er mme og Hipp2 er tilskudd, men når gi Hipp2? Når og hvorfor byttet du til Hipp2? Dere som gjorde det. Eller gir man både Hipp1 og Hipp2?

Anonymous poster hash: f7225...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 6 mnd, fra man gir fast føde. Min er 9 mnd og jeg gir hipp to :) får middag og grøt

Anonymous poster hash: c4bd4...e96

Skrevet

Fra 6 mnd, fra man gir fast føde. Min er 9 mnd og jeg gir hipp to :) får middag og grøt Anonymous poster hash: c4bd4...e96

Men Hipp2 er ikke mme og jeg har fått beskjed om å gi mme til ungen er ca ett år. Min er snart 6 mnd og begynte med fast føde for noen uker siden.

Skrevet

Vi har kun gitt Hipp2 i kort periode som tørstedrikk før de kan drikke vanlig melk fra 1-års alderen. Om du vil MME som et måltid som metter litt kan du bare fortsette med Hipp1. Vår yngste på 16 måneder får fortsatt en flaske m Hipp1 til frokost fordi hun "ber" om det. Grøt til lunsj derimot er ikke aktuelt å gape for lenger!

Skrevet

Vi har kun gitt Hipp2 i kort periode som tørstedrikk før de kan drikke vanlig melk fra 1-års alderen. Om du vil MME som et måltid som metter litt kan du bare fortsette med Hipp1. Vår yngste på 16 måneder får fortsatt en flaske m Hipp1 til frokost fordi hun "ber" om det. Grøt til lunsj derimot er ikke aktuelt å gape for lenger!

Han er ennå så liten at han må ha flere flaskemåltider med noe som metter også etter 6 mnd. Han får frokost, lunsj og kvelds, og vil gi middag når han er 6 mnd. Men det holder ikke, han vil ha mat innimellom der og på natta. Er det forskjell i næringen i de to pakkene?

Skrevet

JA, det er forskjell i næringene.

Den ene inneholder næringsstoffene barnet trenger fra fødselen, den andre inneholder de næringsstoffene barnet trenger fra ca 6 mnd alder. 

Er fordi da får barnet mye av næringen gjennom fast føde. Er jo derfor man skal være mer nøye med å gi jernberiket mat fra 6 mnd alder - fordi da skal man innføre det mer gjennom de faste måltidene. 

Er vel en slik regel at man skal maks gi 6 dl med mme/grøt tilsammen i løpet av dagen når de er ca 6 mnd gamle. Og da må du i tillegg gi middag og etterhvert brødskive. 

Gir du HIPP1 etter 6 mnd alder og gir 4 faste måltider så kan det være at barnet blir feilernært/får for mye av det barnet skal ha. Og det er jo heller ikke bra. 

Anonymous poster hash: 7c2fa...2de
Skrevet

Forskjellen mellom MME1 og MME2 skal være at MME2 har et høyere jerninhold. Ved 6 mnd er babyens jernlagre tomme, og det er viktig med tilførsel av jern. Mange babyer som fullernæres på mme starter med fast føde allerede ved 4 mnd, og ved 6 mnd har er de ofte oppe i store nok posjoner med fast føde til å dekke jernbehovet (f.eks 2 fulle posjoner grøt for dagen).

MME1 kan brukes i hele perioden uten fare for feilernæring, men dersom barnet ved 6 mnd er finspist eller ikke får i seg nok jern fra fast føde så bør man bytte til MME2.

Du kan lese mer om Hipp sin mme på deres hjemmesider, klikk deg inn på siden for helsesøstre.

Skrevet

Forskjellen mellom MME1 og MME2 skal være at MME2 har et høyere jerninhold. Ved 6 mnd er babyens jernlagre tomme, og det er viktig med tilførsel av jern. Mange babyer som fullernæres på mme starter med fast føde allerede ved 4 mnd, og ved 6 mnd har er de ofte oppe i store nok posjoner med fast føde til å dekke jernbehovet (f.eks 2 fulle posjoner grøt for dagen).

MME1 kan brukes i hele perioden uten fare for feilernæring, men dersom barnet ved 6 mnd er finspist eller ikke får i seg nok jern fra fast føde så bør man bytte til MME2.

Du kan lese mer om Hipp sin mme på deres hjemmesider, klikk deg inn på siden for helsesøstre.

Men Hipp2 er uansett ikke mme2 :) Hipp2 er tilskudd og ikke mme. Nan2 er mme2.

Men jeg har skjønt greia nå tror jeg :) Siden gutten min får grøt til frokost og kveld, frukt el grønnsaker til lunsj, og skal begynne med middag når han er 6 mnd, da er det nok jern? Hvordan vet man det? Da skal vi fortsette med Hipp1? Har lest på Hipp sin side for helsesøstre men tolker det som at man skal gi Hipp2 fra 6 mnd, mens mange sier at man ikke må.

Skrevet

JA, det er forskjell i næringene.Den ene inneholder næringsstoffene barnet trenger fra fødselen, den andre inneholder de næringsstoffene barnet trenger fra ca 6 mnd alder. Er fordi da får barnet mye av næringen gjennom fast føde. Er jo derfor man skal være mer nøye med å gi jernberiket mat fra 6 mnd alder - fordi da skal man innføre det mer gjennom de faste måltidene.  Er vel en slik regel at man skal maks gi 6 dl med mme/grøt tilsammen i løpet av dagen når de er ca 6 mnd gamle. Og da må du i tillegg gi middag og etterhvert brødskive.  Gir du HIPP1 etter 6 mnd alder og gir 4 faste måltider så kan det være at barnet blir feilernært/får for mye av det barnet skal ha. Og det er jo heller ikke bra.  Anonymous poster hash: 7c2fa...2de

Men en del sier at man skal fortsette med Hipp1, fordi Hipp2 bare er tilskudd og ikke mme2.

Skrevet

Leste på hipp sin side på facebook nå at ei spurte om det og hipp sa at man skal gi hipp2 fra 6 mnd, det er bare myndighetene som har sagt at man ikke får lov å kalle hipp2 for mme og da blir mange forvirret. Og da blir det sikkert mye rykter om hvorfor gi hipp2 og hvorfor ikke gi hipp2.

Skrevet

Hipp er morsmelkerstatning, jo, hva ellers? ;)

Anonymous poster hash: c4bd4...e96

Skrevet

Det står på pakka. Når de begynner å spise fastføde så trenger de andre næringstoffer. Hipp2 inneholder vel mere jærn og metter mere. Vi byttet ikke før gutten var over et år. Han får fremdeles en koseflaske i stua før vi tar kveldstell og legger han. Spiser grøt først og da er han god og mett om natten.

Anonymous poster hash: 25475...4ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...