Gå til innhold

frafallet og fraværet i vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare si det - jeg blir helt matt av alt pratet om fravær og frafall på vgs.

Skjønner ikke 16-19 åringer at det er en gave de får av samfunnet?

At de ikke i den alderen skjønner at skolen er for deres eget beste og forvalter denne gaven ved å gjøre sitt ytterste tyder på svært bortskjemte barn!

(jada - jeg vet det finnes noen unntak og grunner - men de har da alltid vært der)

Selvsagt skal skolene tilrettelegge god undervisning osv.

MEN

Ansvaret ligger hos den enkelte!

- er det vanskelig - studer hardere og be om hjelp

- kommer du for sent fordi bussen alltid er forsinket - ta en tidligere buss

- har du problemer med å stå opp - legg deg tidligere og bruk to vekkerklokker

SÅ - da fikk jeg sagt det!

Anonymous poster hash: def7f...b09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvorfor sier du det her? 
Si det heller til de latsabbene som går på vgs da...

Å tru at en 16-17-18 åring skal forstå alt hva som er bra for en er passe naivt. Idag er det så mye annet spennende enn skole å holde på med, at jeg trur faktisk skolen er nødt til å legge om sin taktikk for å nå ut til elevene...

Anonymous poster hash: 359ad...660
Skrevet

1 av 5 som dropper ut av videregående skole oppgir mangel på god og trygg voksenkontakt som hovedårsak til dette.(ref: tadel.no).

Til ettertanke for foreldre og for politikere som legger ned skoler.

Anonymous poster hash: 02105...bdc
Skrevet

Njaaa.... problemet her i huset med 18 åringen er at han er DYKTIG lei teorien! Har ikke droppet ut av skolen, men sliter litt i perioder. Men når han har praksis, så koser han seg og møter pliktoppfyllende på jobben til tiden og er der gjerne lengre enn det han må :)

Norge er vel en av de landene som har mest teori og mye "unyttig" på timeplanen som de ikke får bruk for seinere.

Skrevet

Mitt problem på VGS var dårlige lærere og mye bortkastet tid i undervisningen. Tok heller økt fravær for å lese selv, og det hadde jeg kommet til å anbefale mine barn også. Mange av timene startet slapt og man kastet bort 10-15 minutter på skravling med læreren og å stille inn pc-bilde på tavlen etc. 

Mange av lærerne lagde også powerpoint, hvor de leste fra iløpet av timen. Dette gikk utrolig sakte med spørsmål fra elevene i tillegg, og når man da heller kunne lese pp'en via nett og gjøre noteringen mye mer effektivt valgte jeg det. 

Skrevet

Njaaa.... problemet her i huset med 18 åringen er at han er DYKTIG lei teorien! Har ikke droppet ut av skolen, men sliter litt i perioder. Men når han har praksis, så koser han seg og møter pliktoppfyllende på jobben til tiden og er der gjerne lengre enn det han må :)

Norge er vel en av de landene som har mest teori og mye "unyttig" på timeplanen som de ikke får bruk for seinere.

Ja, er det realfagene du mener er unyttige eller er det andre fag som er så unyttige? Hadde vært kjekt med litt dokumentasjon på det siste avsnittet ditt. Jeg tror ikke det stemmer.

Anonymous poster hash: 19349...946

Skrevet (endret)

Feks nynorsk... Hva godt kommer man ut av det? Og alt det de skal lære i matten feks? Det må da gå ann å tilpasse matten etter hva de skal utdanne seg som? Feks en hjelpepleier bør lære medikamentberegning ol i stedet for Phytagoras lærdom.

Huker selv disse hyperblene og parabelene...har aldri fått bruk for dette i løpet av mine 40 år! Men regnskap derimot... det er noe alle unger bør lære seg. Se bare på luxusmellen! Og selvsagt en snekker bør kunne det han trenger til jobben sin.

Endret av Gjest
Skrevet

Mitt problem på VGS var dårlige lærere og mye bortkastet tid i undervisningen. Tok heller økt fravær for å lese selv, og det hadde jeg kommet til å anbefale mine barn også. Mange av timene startet slapt og man kastet bort 10-15 minutter på skravling med læreren og å stille inn pc-bilde på tavlen etc.

Mange av lærerne lagde også powerpoint, hvor de leste fra iløpet av timen. Dette gikk utrolig sakte med spørsmål fra elevene i tillegg, og når man da heller kunne lese pp'en via nett og gjøre noteringen mye mer effektivt valgte jeg det.

Er du seriøs her? Anbefale barna dine til å få fravær for å jobbe selvstendig?

Det må være den enkleste måten å sikre at barnet ditt ikke får seg læreplass. Det første en mulig arbeidsgiver ser på er fravær. For hvem ønsker en medarbeider som ikke møter tidsnok eller ikke i det hele tatt?

Anonymous poster hash: bbc60...f13

Skrevet

Ja, er det realfagene du mener er unyttige eller er det andre fag som er så unyttige? Hadde vært kjekt med litt dokumentasjon på det siste avsnittet ditt. Jeg tror ikke det stemmer.

Det er ikke nødvendigvis det at noen fag er unyttige, men det er noen nyttige fag som ikke blir prioritert, f.eks yrkesfag. Her er frafallet størst, samtidig med at landet vårt har desperat behov for yrkesarbeidere, bl.a innen helse og industri.

Folk har ulike evner og interesser, alle bør ikke måtte gå gjennom den samme teoretiske kverna. Yrkesfagene må bli mer praktisk retta slik at ikke ungdommen som tar disse blir demotiverte. Ikke minst må statusen for disse fagene heves.

Noe er galt når vi må storimportere fagarbeidere fra utlandet fordi vi er i manko på dem.

Anonymous poster hash: 0c4a7...beb

Skrevet

Jeg kunne fort vært en av dem. Jeg hadde det ikke bra hjemme, og det var en hendelse i livet mitt som plaget meg i årevis. Det ble ikke bedre av at lærere ble sure fordi jeg var mye borte. De ga meg urettferdig dårlige karakterer pga høyt fravær, og dømte mine prøver hardere enn andres (det viste seg på eksamen hvor jeg gikk opp i karakterer og yndlingene gikk ned). Jeg fikk ikke arbeidsro hjemme. Var mye trøtt og var derfor borte for å komme meg (ME startet trolig da, men var i full jobb i mange år før det gikk galt igjen). Jeg datt av lasset i matte, og takken var trussel om ikke å komme inn på 3. året. Jeg fikk egentlig ikke lov til å conte på høsten av skolen, men jeg fikk overbevist en høyere instans om å gi meg en sjanse, slik at jeg slapp å gå virksomhetsløs i ett år. Det gikk og jeg brukte sommerferien til å lese. Kom meg videre og ble utdannet økonom. Det var en seier. Skulle ønsket at jeg visste den gangen hvorfor jeg var så trøtt. Jeg skulle ønske noen hadde tatt seg bryet med å spørre hvorfor jeg hadde så høyt fravær. Jeg skulle ønsket at noen hjalp meg. Jeg skulle ønske noen rakk ut en hånd, i stedet for sure og urettferdige lærere når jeg åpenbart sleit. Heldigvis gikk det bedre i mange år fordi jeg selv var ressurssterk.

Anonymous poster hash: 2ebd3...b59

Skrevet

Årsaken til stort fravær og frafall er mange. Det vere seg feil valg (ikke kommet inn på første valget), manglende kompetanse, manglende oppfølging hjemme, sosiale årsaker som misstrivsel, mobbing, må ta seg av småsøsken/hjem, osv.

Et annet problem er at de ser rett og slett ikke konsekvensen av egne handlinger. I henhold til Petra Røyse (jobber med ungdom med kommunikasjon og coaching) så klarer ca 1/3 av tenåringene å se konsekvensen for egne handlinger 2 timer frem i tid. 1/3 ca 14 dager, resten ligger i områdene rundt.

Men, man er blitt mer og mer bevist dette. Vi har Ny Giv som skal prøve å øke kompetansen for 10. Klassingene i faresonen. Elevene har mulighet til omvalg hvis de har valgt feil, det har blitt meir fokus på opplæring i bedrift og det skal kjøres foreldre/elevsamtaler min 2 ganger i løpet av skoleåret.

Så politikerene våre er bevist dette og Utdanningsdirektoratet har tatt grep for å prøve å redusere problemet. Det tar bare tid.

Men, når sant og skal sies så er det bommulsgenrasjonen som vokser opp. Det har ikke til dags dato blitt stilt et eneste krav til dei. Og vi som lærere må heile tiden passe på å ha dokumentert alt for å ha ryggen fri hvis/når klagene kommer fra foreldrene når eleven går ut med 2 i alle fag av årsaker som eks han har ligget å sove i alle timene...

Anonymous poster hash: bbc60...f13

Skrevet

Jeg er enig med deg i at det er den enkeltes ansvar å møte opp i rett tid. Men i skolesammenheng syns jeg at dette blir litt for svart-hvitt syn på saken.

Si du har et klassetrinn på barneskolen hvor det generelt er et veldig dårlig miljø. Mange blir mobbet, og det blir gjort et par forsøk på å bedre miljøet uten hell. Mobbingen fortsetter på ungdomsskolen, og enkelte blir utfryst. Dårlig klassemiljø under hele ungdomsskolen er aldri et tema. Foreldrene håper fortsatt at dette går over av seg selv. Når trinnet begynner på videregående er det mange som faller fra/stort fravær, og miljøet er fortsatt dårlig.

Er det fortsatt da den enkeltes ansvar å møte opp? Hvor viktige er lærerne i denne situasjonen? Og foreldrene? Hvor stor betydning har engasjerte foreldre og lærere?

Jeg vet om to venninner, hvor den ene plutselig snudde ryggen til den andre og mobbet og frøs henne ut av klassen. Moren til mobberen hadde da i lengre tid kommet med nedsettende kommentarer om mobbeofferet når mobbeofferet var på besøk. Mobberen plukket med andre ord sin oppførsel fra sin egen mor.

Du skjønner vel hvor jeg vil hen. Dette er jo "unntak" for å bruke dine ord. Men om vi drar den lengre, har engasjerte lærere og foreldre, god oppfølging osv. også betydning for oppmøte i et ellers godt klassemiljø? Det rare er jo at dette også bare er én side av saken, da det er enda flere innfallsvinkler som kan spille en rolle i denne problemstillingen.

Anonymous poster hash: 742ed...68d

Skrevet

Mye av grunnen til det store fraværet er at alle kommer inn og du kan ikke miste plassen din uansett.

Anonymous poster hash: 0a981...678

Skrevet

Skriver faktisk en forskningsrapport om nettopp dette temaet nå for tiden :) Mye feilaktige antagelser om drop-out her inne må jeg si....

Anonymous poster hash: 61e76...f76
Skrevet

Skriver faktisk en forskningsrapport om nettopp dette temaet nå for tiden :) Mye feilaktige antagelser om drop-out her inne må jeg si.... Anonymous poster hash: 61e76...f76

Mange heter det, og ikke mye. Som en person som driver med forskning burde du vite at det du driver med ikke er fasiten.

Skrevet

Feks nynorsk... Hva godt kommer man ut av det? Og alt det de skal lære i matten feks? Det må da gå ann å tilpasse matten etter hva de skal utdanne seg som? Feks en hjelpepleier bør lære medikamentberegning ol i stedet for Phytagoras lærdom.

Huker selv disse hyperblene og parabelene...har aldri fått bruk for dette i løpet av mine 40 år! Men regnskap derimot... det er noe alle unger bør lære seg. Se bare på luxusmellen! Og selvsagt en snekker bør kunne det han trenger til jobben sin.

Vil du ha en snekker som ikke kan måle riktige avstander og beregne vinkler? Vil du ha murere som ikke kan blande sement, sand og vann i riktige forhold? Vil du ha håndverkere som ikke forstår instrukser på nynorsk. Eller hva med offentlige ansatte som ikke kan forstå tilsendt dokumentasjon på nynorsk? Det vil iallefall ikke jeg, og jeg vil slettes ikke ha helsepersonell som ikke kan mer matematikk enn det grunnleggende.

Som du ser så er det utrolig mye matematikk (altså mer enn grunnleggende ferdigheter)!som må beherskes selv i det daglige. Vi kan ikke la elevene ende opp uten basale ferdigheter. Da gjør vi dem en bjørnetjeneste.m

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...