Gå til innhold

Kraftig overvektig 7 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som forbauser meg er at foreldrene er sykelig opptatt av hvor vanskelig han er i matveien. Liker ikke ditt og liker ikke datt, så de står på pinne for han, for han må jo spise....

Han er ikke med på noe av det de andre gjør fordi han fysisk ikke mestrer det og ikke blir han oppmuntret/hjulpet heller for å feks stå på ski/skøyter etc

Jeg blir så skikkelig lei meg av hele situasjonen, men hva kan man som utenforstående egentlig gjøre? Nå er foreldrene bare på jakt etter en diagnose og ser ikke seg selv i situasjonen overhode...

Jeg har påpekt ved et par anledninger at de kanskje ikke trenger stå så på pinne for han vedr mat feks for hos oss spiser han ting de påstår han ikke liker..... Men nei, vanskeligere og staere unge enn de har ingen....! Jeg syns så synn på denne gutten og etterhvert som mnd og årene går blir han mer og mer utenfor fordi de andre gutta spiller fotball, står på ski, spiller stikkball osv i friminuttene...Noen som har noen tips? Jeg er bare mammaen til en kompis av denne gutten....

Anonymous poster hash: 24e7b...66d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet alle foreslår dette, men kanskje de hadde hatt godt av litt veileding fra barnevernet mtp kosthold og aktivitet. Det er jo faktisk veldig bekymringsverdig at de lar ungen ete seg smellfeit.

Anonymous poster hash: 7e592...e6a
Skrevet

Kan du på ein forsiktig måte be dei skaffe seg henvisning til ernæringsfysiolog?

Skrevet

Den brutale sannheten er at det er ikke mye du kan gjøre.

Du kan velge å sende bekymringsmelding til barnevernet og håpe på at de tar tak i saken.

Du kan velge å ta det opp med foreldrene, og risikere at de blir superfornærmet og legger deg for hat og slutter å snakke til deg. Eller at de blåser i det du sier og avfeier det.

Du vil sikkert få masse svar av typen "snakk med læreren". Men dette er ingen løsning i det hele tatt. Læreren kan ikke si noe som helst fra eller til om andres barn til deg. Og har han/hun øyne i hodet ser hun det jo selv også, og har forhåpentligvis tatt det opp med foreldrene allerede. Og uansett kan ikke læreren fortelle deg noe som helst.

Skrevet

Jeg hadde også tatt kontakt med barnevernet, slik at de kan få råd og veiledning. Tydelig at de trenger det.. 

Anonymous poster hash: a8669...c73
Skrevet

Men det jeg ikke forstår er at de pusher skole, ppt, helsestasjon og fastlege med å hjelpe de å finne en forklaring, alla ADHD.... Ingen ser ut til å følge de opp på annen måte (som er synelig), det stilles ingen krav til han, som feks å gå selv (han dras på kjelke). De tror han har så stor mage fordi ryggen er svai, ikke fordi stor mage gir svai rygg... Jeg har forsøkt å ta igjen forsiktig med de, men det når ikke gjennom. Får bare beskjed om at jeg skal være glad jeg ikke er de. Men jeg har en bror med ADHD og han kunne ikke kontrollere adferden sin, dette barnet kan jo det iom det aldri er noen tegn når han er hos oss på besøk? Man er rett og slett bare maktesløs :( Og jeg gruer meg for å se denne gutten i øynene når han blir eldre, om ikke noe snus. Man blir som en av de voksene som aldri gjorde noe...., men hva kan man gjøre? Skal virkelig jeg måtte kontakte barnevernet når halve bygdas "instutisjoner for barn" allerede er involvert i jakten på en forklaring som kan frikjenne foreldrene? Hi

Skrevet

Ja, det synes jeg du skal.

Anonymous poster hash: 7e592...e6a
Skrevet

For det første, det kan være mye mere som ligger bak guttens situasjon enn det du vet!!

Jeg har en datter på ni år med diagnosen ADHD, hun var tynn helt til hun begynte på skolen. Da vokste problemene, hun fikk søvnvansker og "este" ut... Jeg har to andre barn som er tynne, og vi er en aktiv familie. Hun har nå blitt et tjukt barn...

Det er vondt, fordi hun er veldig aktiv i idrett, og trener fem ganger i uken + hun går på fotball SFO hver dag..

Hvis noen hadde meldt meg til barnevernet fordi datteren min er så overvektig hadde jeg blitt knust!

Jeg har prøvd ALT, og hun er like stor!

Legene mener hun har hormonforstyrrelser pga søvnproblemene.

Hun spiser vanlig sunn mat som resten av familien.

Jeg kan også legge til at man ikke trenger å være et utagerende barn selvom man har ADHD, så jeg synes ikke du skal tvile på at barnet kan ha en diagnose!

Man skal være veldig forsiktig med å mene ting, jeg er sikker på at disse foreldrene er i en meget vanskelig situasjon.

Det er heller ikke uvanlig at disse barna er ekstremt kresne i matveien, og kun spiser noen få ting.

Synes du bør møte dem med medfølelse istedenfor å dømme dem!

Tro meg, jeg er der selv, og det kan være et rent og skjært helvete til tider!

Selvom jeg elsker datteren min overalt på jord!

Anonymous poster hash: 22c48...252

Skrevet

Hva med å ta en telefon til helsesøster å spørre henne om råd/hjelp? Det kan virke som om foreldrene ikke er klar over at mange barn har typiske vokseperioder: Når man vokser så kan de spise mye også er det perioder hvor ungen nesten ikke spiser. Mulig det trenger å bli forklart dette? At de ikke skal overfore han når han ikke har matlyst, ar han må lære seg til å spise sunn mat osv.  

Anonymous poster hash: f854f...78f
Skrevet

Jeg ville kontaktet barnevernet. Hvis jeg visste hvilken lege denne gutten går til så ville jeg også ha skrevet et brev til legen og forklart det du ser hos gutten.

Det å tillate å la barn bli kraftig overvektig uten å ta tak i det mener jeg er en form for barnemishandling.

Barnet vet ikke bedre, det lærer det foreldrene tilbyr.

Dette følger inn i et mønster.... det er mye enklere for alle parter (bortsett fra gutten) om man greier å sette en diganose som ingen er "skyld" i, og gjerne er minimalt å gjøre noe med. Da kan barnehage, helsestasjon, skole, helsevesen la være å ta den vanskelige samtalen om å ansvarliggjøre foreldrene for guttens situasjon, og foreldrene slipper å ta ansvaret de tydeligvis ikke ønsker og ikke evner å ta. Det er feighet i mange ledd her - og manglende evner og latskap fra foreldrenes side.

Disse foreldrene og denne familien trenger oppfølging av både bv og helsevesen!

Denne gutten kan fint reddes fremdeles. Om 5-10 år er det trolig for sent...

Synes det er flott at du bryr deg så mye at du ønsker å ta dette opp, HI! :)

Anonymous poster hash: ffdf0...cee
Skrevet

For det første, det kan være mye mere som ligger bak guttens situasjon enn det du vet!!

Jeg har en datter på ni år med diagnosen ADHD, hun var tynn helt til hun begynte på skolen. Da vokste problemene, hun fikk søvnvansker og "este" ut... Jeg har to andre barn som er tynne, og vi er en aktiv familie. Hun har nå blitt et tjukt barn...

Det er vondt, fordi hun er veldig aktiv i idrett, og trener fem ganger i uken + hun går på fotball SFO hver dag..

Hvis noen hadde meldt meg til barnevernet fordi datteren min er så overvektig hadde jeg blitt knust!

Jeg kan også legge til at man ikke trenger å være et utagerende barn selvom man har ADHD, så jeg synes ikke du skal tvile på at barnet kan ha en diagnose!

Man skal være veldig forsiktig med å mene ting, jeg er sikker på at disse foreldrene er i en meget vanskelig situasjon.

Det er heller ikke uvanlig at disse barna er ekstremt kresne i matveien, og kun spiser noen få ting.

Selvom jeg elsker datteren min overalt på jord!Anonymous poster hash: 22c48...252

Ja, men si meg... Hvorfor skal moren lage feks steke pølser istedenfor kokepølser i våre barns bursdager? Han eter kokepølser! Stekepølsene kastes, hver gang, men i følge moren liker han ikke kokepølser...! Og er det virkelig slik at han kan være her på overnatting her uten at jeg merker noe spesielt ved han, men snakker du med hans mor er det rene skjære galskapen hele tiden, også skal det være en diagnose på gutten? Jeg er ikke ute etter å melde noen, men noe må gjøres! Denne er ikke på SFO eller andre fritidsaktiviteter som krever antydning til fysikk... Hi

Skrevet

Du kan ta en prat med helsesøster på skolen. Mange kommuner har egne programmer for overvektige barn og foreldrene deres. Her innebærer det ekstratimer i gym der elevene får trene sammen med andre overvektige barn og oppleve mestring og glede med fysiske aktiviteter, i tillegg til kursing om mat for familien.

Anonymous poster hash: 686d2...e64

Skrevet

Selvom jeg elsker datteren min overalt på jord!

Anonymous poster hash: 22c48...252

Det kan vere at de kan få hjelp av ernæringsfysiolog. Kanskje er det bortkasta tid, det veit ein ikkje før det er prøvd. Om du ønskar dette, be fastlegen om å henvise.

Overvekt er så godt som alltid samansatt, og du har heilt rett i at dømmande haldning ikkje er til hjelp. Stussar også over dei som kjem på barnevernet som første idé.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...