Gå til innhold

Av og til har jeg bare lyst til å kapitulere....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med 3 barn i hus (4 om man medregner mannen :P) der to av barna er babyer kjenner av og til, eller i det siste ganske ofte lysten til å kapitulere.

Alt av ansvar ligger på meg når det gjelder det meste. Nattevåk er allrtid på meg for mannen skal jo på jobb må vite. Selv om han sover dobbelt så mye som meg så er det jo HAN som er så trett og sliten. Han kan bare gå å legge seg kl 8 og overlate alt av flaskevasking og koking, (14 stk )mating og forberedelse av barnehageungens klær o.l til meg. Jeg har den 95% av døgnet alene og når jeg ikke har begge så har jeg den ene.

Husarbeid blir ikke gjort med mindre det mases om for han ser visst ikke at deg er rotete om man så knapt ser gulvet.

Hadde det ikke vært for at han sover så tungt at han ikke hører ungenr hadde jeg tatt en natt på hotell bare for å få sovet litt.

Har ingen som kan ta dem heller.

Måtte bare blåse ut litt da jeg kjenner meg så slite i dag. I morgen er drt sikkert bedre.

Og forøvrig det å sover når barnet sover er en vits. Jeg har knapt kommet meg i føvn før en og gjerne begge våkner(sovner ikke så raskt, og det er slik på natta og) og når de sover er jo eneste muligheten tilbå få tatt det groveste av husarbeidet. Jeg er ikke veldig nøye på å ha det så veldig rent og pent, men noe må jo gjøres for at leiligheta ikke skal være helsefsrlig å bo i. Å klær må jo faktisk vaskes, tørkes og legges på plass også.

Sånn ferdig med å klage. ;)

Anonymous poster hash: f2f4d...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner veldig godt at du er sliten!!! Du bør selvfølgelig snakke med mannen din om dette, men ellers kan det jo også hende at det finnes en frivillighetssentral eller Home-start familiekontakt i ditt område som du kan henvende deg til for litt hjelp i en periode. Jeg var utslitt av to små, tette barn - og du har tvillinger... Tar av meg hatten for deg!!!!

Anonymous poster hash: c3654...26b

Skrevet

Mannen til ei jeg kjenner var også slik. Han våknet ikke av ungene. Til slutt var hun helt på felgen og sa at hvis han ikke stolte på at han våknet, så fikk han rett og slett ta en våkenatt - mens hun lå et annet sted for å få sove ut. Det pussige er at mannen oppdaget at, joda, han våkner av ungene han også - når kona ikke er der...

Etter det ble det rett og slett "trening", de byttet på å sove i helgene - og han fikset det.

Hun brukte også masse tid på å skaffe dem rutiner hvor han bidrar med sin del i hjemmet. Hun må fremdeles mase på ham innimellom, men stort sett går det faktisk ganske så bra nå. Noe av det første hun innførte var at han hadde 100 % ansvar for sine egne klær. Dvs, vasket han ikke klærne sine selv, så hadde han ikke rene klær. Tok et par uker så hadde han forstått det også. Etter noen måneder ble det naturlig for ham å sette på maskiner med klær til barna/kona også innimellom - og ha ansvar for å tørke og legge sammen og legge i skap det han har startet å vaske!

De førte en stund lister over arbeidsfordeling i hjemmet, hva som var hans faste oppgaver og hva de må gjøre innimellom.

I dag sover de ut en natt hver i helgene, han gjør ca 50 % av arbeidet i hjemmet. Hun er den store organisatoren, og uten at hun gjorde det og hele tiden var i forkant med planlegging osv. så hadde det ikke fungert så bra. Hun blir sliten av det også i perioder, men ikke på langt nær slik det var. Nå gjør han jo det meste av seg selv fordi det er blitt rutine.

Du må sette krav!

Hvis han ikke våkner - så be ham en natt i helgene sove på madrass i barnas soverom. Og du sover på soverommet deres med ørepropper. Hvis han tror han ikke vil våkne så får han rett og slett ha våkenetter innimellom for å avlaste deg. Barna er hans også, så han får gjøre sin del til fellesskapet.

Tror du rett og slett må slutte å gjøre en del ting. Og det min venninne gjorde - å starte med vask av hans egne klær - det gjorde at han forstod at ting ikke gjorde seg selv... og ikke minst at det fikk følger for ham når han ikke gjorde sin del ;)

Ellers er det ikke normalt at en voksen mann må gå og legge seg kl 20 på kvelden (såsant han ikke begynner på jobb kl 04...). Hvis han hevder å trenge så mye søvn, så bør du få ham til lege for en full sjekk. Kan være at han har mangler, at han feiler noe, eller at han f.eks. sliter med søvnapnè. Det er hans ansvar å gå til legen. Og hvis han er frisk så får han faktisk bare ta seg sammen.

Og du må slutte å la ham få fortsette å oppføre seg som et barn og du er moren som syr puter under armene hans og gjør alt for ham.

Anonymous poster hash: 3b6b5...1cf
Skrevet

Jeg vasker sjeldent hans klær for det er han flink til å vaske sine klær.

Ja jeg vet han jeg må jobbe hardere, og jeg har prøvd mange ganger, men det sklir ut når jeg ikke har energi nok til å kjempe. Mår jeg er på topp er det ikke noe problem men nå kjenner jeg ikke at jeg klarer å skulle få enda mer ansvar.

medesinsk sett feiler det ham ingenting men han sliter med psyken så det er vel det som tapper ham.

vi bor så trangt at det er umulig for meg å sove. Selv med ørepropper. For unga skriker som en gal sammen ned ham og han sliter med å roe dem.

Og våkenatt har vi prøvd, men han sovnet liksågodt likevel.

skal ta kampen men må vente tilbjeg har nok futt i meg til å klare å st løpet ut for nå har jeg nok med å komme meg igjennom dagene

Skrevet

Søker han hjelp for psyken sin, da?

Hvis ikke så må han i hvert fall gjøre det!

En annen løsning kan være at dere sover halve natten hver. Hvis du f.eks. legger deg veldig tidlig, så skal han koke flasker og gjøre en del andre ting før du står opp et avtalt klokkeslett, f.eks. kl 2 - og så kan han gå og sove til han skal på jobb. Det er også en løsning.

Anonymous poster hash: 3b6b5...1cf
Skrevet

Joda han er på Vop heldigvis. Jeg som "tvang" ham dit. Han har alltis sovet tungt, men behovet for søvn startet for litt over et år siden. Før var han motsatt.

Går seg nok til når barna blir større og vi får en større plass å bo :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...