Gå til innhold

Hvilke vogner kan brukes begge veier?


Josephina

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg er litt ute av vognjungelen siden det er 4 år siden sist jeg hadde baby....

 

Den gang hadde vi Bugaboo Cameleon og var superfornøyde. Den har vi hatt til 2 barn. Denne gang har vi lyst på Bugaboo Buffalo, men syns den er i overkant dyr...

 

Derfor blir mitt spørsmål: Hvilke vogner kan brukes begge veier, altså bakovervendt slik som Buggisen kan?

Vi har dette som kriterie grunnet at vi er opptatt av tilknytning og trygghet for barnet.

 

Noen som har oversikt og evt kan tipse om andre gode, ikke for tunge, vogner? Har såvidt sett på TFK Joggster Twist med Multi-x bag, men vet ikke om flere...

 

Tar i mot alle tips med stor takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

 

jeg er litt ute av vognjungelen siden det er 4 år siden sist jeg hadde baby....

 

Den gang hadde vi Bugaboo Cameleon og var superfornøyde. Den har vi hatt til 2 barn. Denne gang har vi lyst på Bugaboo Buffalo, men syns den er i overkant dyr...

 

Derfor blir mitt spørsmål: Hvilke vogner kan brukes begge veier, altså bakovervendt slik som Buggisen kan?

Vi har dette som kriterie grunnet at vi er opptatt av tilknytning og trygghet for barnet.

 

Noen som har oversikt og evt kan tipse om andre gode, ikke for tunge, vogner? Har såvidt sett på TFK Joggster Twist med Multi-x bag, men vet ikke om flere...

 

Tar i mot alle tips med stor takk :)

Du kan jo titte på følgende:

 

Brio go

Emmaljunga nitro, ozone, super nitro, super viking.

Easywalker june

Babyjogger city versa

 

Bare spør om du lurer på noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, tusen, tusen takk :) jeg skal sjekke de ut, her må det googles, for jeg kjenner ikke til dem. Så kanskje jeg tar kontakt med deg igjen :) Supert! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smugtitter på tråden deres jeg også! Veldig lenge siden jeg kjøpte vogn sist, og hadde da Simo kombi. Vurderer nå tfk twist med multi x bag... Noen erfaring med denne?? Eneste jeg tviler på er vel egentlig størrelse på sportsdel og tanken på at den ikke kan snus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smugtitter på tråden deres jeg også! Veldig lenge siden jeg kjøpte vogn sist, og hadde da Simo kombi. Vurderer nå tfk twist med multi x bag... Noen erfaring med denne?? Eneste jeg tviler på er vel egentlig størrelse på sportsdel og tanken på at den ikke kan snus.

Jeg har ikke hatt den selv, men alle jeg kjenner som har den/har hatt den er veldig fornøyde! De fleste har brukt den til barnet var ca 1,5år og klare for den store sportsdelen.

 

Har du lest dette blogginlegget, veldig nyttig lesning:

 

http://frumaela.familieprat.no/2013/04/tobias-i-multi-x-bagen-til-tfk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Smugtitter på tråden deres jeg også! Veldig lenge siden jeg kjøpte vogn sist, og hadde da Simo kombi. Vurderer nå tfk twist med multi x bag... Noen erfaring med denne?? Eneste jeg tviler på er vel egentlig størrelse på sportsdel og tanken på at den ikke kan snus.

Jeg har ikke hatt den selv, men alle jeg kjenner som har den/har hatt den er veldig fornøyde! De fleste har brukt den til barnet var ca 1,5år og klare for den store sportsdelen.

 

Har du lest dette blogginlegget, veldig nyttig lesning:

 

http://frumaela.familieprat.no/2013/04/tobias-i-multi-x-bagen-til-tfk/

Tusen tusen takk for super link!!!! Nå er jeg helt sikker på valg av vogn. Dette var helt overbevisende lesing. Jeg kommer også til å kjøpe adapter slik at jeg kan sette på bilsetet, evt skaffe en lettere senter vogn på finn med bilsete mulighet!

Takker igjen vogndilla for super tilbakemld! It made my day! 👏👏👏😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei, 

 

jeg er litt ute av vognjungelen siden det er 4 år siden sist jeg hadde baby....

 

Den gang hadde vi Bugaboo Cameleon og var superfornøyde. Den har vi hatt til 2 barn. Denne gang har vi lyst på Bugaboo Buffalo, men syns den er i overkant dyr...

 

Derfor blir mitt spørsmål: Hvilke vogner kan brukes begge veier, altså bakovervendt slik som Buggisen kan?

Vi har dette som kriterie grunnet at vi er opptatt av tilknytning og trygghet for barnet.

 

Noen som har oversikt og evt kan tipse om andre gode, ikke for tunge, vogner? Har såvidt sett på TFK Joggster Twist med Multi-x bag, men vet ikke om flere...

 

Tar i mot alle tips med stor takk :)

Du kan jo titte på følgende:

 

Brio go

Emmaljunga nitro, ozone, super nitro, super viking.

Easywalker june

Babyjogger city versa

 

Bare spør om du lurer på noe mer :)

 

Hei igjen, 

 

Jeg har nå travet rundt på de forskjellige butikkene og prøvd og kikket. Og her er min dom ;)

Brio Go - blir for liten i sportsdelen (vi får ofte lange babyer) - syns hele vognen virket noe "spinkel"

Emmaljunga - har sjekket alle og har en klar favoritt : Emmaljunga Super Viking. Den ligner Bugaboo og var utrolig lett og fin, samt at den har hjul for terreng (noe som også er et kriterie!)

Easywalker June  - for ustabil og likte den ikke

Babyjogger city versa...njei...

 

Har nå, etter å ha sjekket nøye - landet på at vi står mellom 3 stk, men å lande på EN, det er vanskelig det ;)

Vi står nå mellom Bugaboo Buffalo, Emmaljunga Super Viking og TFK Joggster Twist med multi-x bag.... Minuset med sistnevnte, syns jeg, er at barnet kun kan sitte mot den som triller frem til halvannet år...som er maxgrense for bagen....deretter er det kun fremover i sporstvognen, og jeg syns det er litt tidlig å "måtte" det når barnet kun er halvannet....

 

Så jeg vil fortsatt gjerne ha innspill. Våre hovedkriterier er altså: 

Barnet må kunne sitte bakovervendt

God på terreng

Lett 

God i test

 

Takk for innspill  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei, 

 

jeg er litt ute av vognjungelen siden det er 4 år siden sist jeg hadde baby....

 

Den gang hadde vi Bugaboo Cameleon og var superfornøyde. Den har vi hatt til 2 barn. Denne gang har vi lyst på Bugaboo Buffalo, men syns den er i overkant dyr...

 

Derfor blir mitt spørsmål: Hvilke vogner kan brukes begge veier, altså bakovervendt slik som Buggisen kan?

Vi har dette som kriterie grunnet at vi er opptatt av tilknytning og trygghet for barnet.

 

Noen som har oversikt og evt kan tipse om andre gode, ikke for tunge, vogner? Har såvidt sett på TFK Joggster Twist med Multi-x bag, men vet ikke om flere...

 

Tar i mot alle tips med stor takk :)

 

Du kan jo titte på følgende:

Brio go

Emmaljunga nitro, ozone, super nitro, super viking.

Easywalker june

Babyjogger city versa

Bare spør om du lurer på noe mer :)

Hei igjen, 

 

Jeg har nå travet rundt på de forskjellige butikkene og prøvd og kikket. Og her er min dom ;)

Brio Go - blir for liten i sportsdelen (vi får ofte lange babyer) - syns hele vognen virket noe "spinkel"

Emmaljunga - har sjekket alle og har en klar favoritt : Emmaljunga Super Viking. Den ligner Bugaboo og var utrolig lett og fin, samt at den har hjul for terreng (noe som også er et kriterie!)

Easywalker June  - for ustabil og likte den ikke

Babyjogger city versa...njei...

 

Har nå, etter å ha sjekket nøye - landet på at vi står mellom 3 stk, men å lande på EN, det er vanskelig det ;)

Vi står nå mellom Bugaboo Buffalo, Emmaljunga Super Viking og TFK Joggster Twist med multi-x bag.... Minuset med sistnevnte, syns jeg, er at barnet kun kan sitte mot den som triller frem til halvannet år...som er maxgrense for bagen....deretter er det kun fremover i sporstvognen, og jeg syns det er litt tidlig å "måtte" det når barnet kun er halvannet....

 

Så jeg vil fortsatt gjerne ha innspill. Våre hovedkriterier er altså: 

Barnet må kunne sitte bakovervendt

God på terreng

Lett 

God i test

 

Takk for innspill  :)

At brio go blir for kort tror jeg neppe, det er en av de sportsvognene på markedet med lengst liggelengde i sportsdelen. Faktisk bare et par cm kortere enn emmaljunga viking, de er begge rundt en meter. Buffalo derimot er ikke mere enn ca 90cm, så den er det nok større sjans for å vokse ut av tidlig.

 

Skal du ha en vogn som er god på terreng kjøring så er nok ikke Viking rette valget, da er nok tfk, buffalo eller go next bedre siden de har lufthjul (buffalo har skumhjul) med litt størrelse på. Viking har hardplast hjul som gjør trillekomforten best på helt gjevnt underlag, synes jeg...

 

Og det stemmer det at multi-x bagen har en kg grense på 13kg som sittedel, men tror du barnet ditt vil veie mer en det før det er 1,5-2år? Ingen av mine 3 barn har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

At brio go blir for kort tror jeg neppe, det er en av de sportsvognene på markedet med lengst liggelengde i sportsdelen. Faktisk bare et par cm kortere enn emmaljunga viking, de er begge rundt en meter. Buffalo derimot er ikke mere enn ca 90cm, så den er det nok større sjans for å vokse ut av tidlig.

 

Skal du ha en vogn som er god på terreng kjøring så er nok ikke Viking rette valget, da er nok tfk, buffalo eller go next bedre siden de har lufthjul (buffalo har skumhjul) med litt størrelse på. Viking har hardplast hjul som gjør trillekomforten best på helt gjevnt underlag, synes jeg...

 

Og det stemmer det at multi-x bagen har en kg grense på 13kg som sittedel, men tror du barnet ditt vil veie mer en det før det er 1,5-2år? Ingen av mine 3 barn har gjort det :)

 

Hei igjen :) Supert med innspill altså...!! Mulig du har rett ang Brio Go, at den er lengre enn den ser ut som - men syns bare likevel det var noe som ikke helt tiltalte meg med den, og det er jo en viktig bit av det hele ;) Ikke sant? 

Buffalo er lenger enn Cameleon i sittedelen og ergo vet jeg da av erfaring at den rekker lenge og vel ;) Så det blir nok bra. I tillegg har Buffalo mye av det jeg savnet hos Cameleon: Bag og sittedel er 5 cm høyere opp enn før, kalesjen har ekstra solbeskyttelse/uttrekkbar, ny måte å legge sammen vognen på, maxvekt er høyere enn før og ergo kan barnet bruke den lenger, samt at den har super mye vekt ifht bagasje, større handlekurv, større, mer solide hjul, fastmonterte knagger til veske etc etc etc.... 

Det med dekkene til viking kontra buggis, visste jeg ikke og det er absolutt noe å ta med i betraktningen. Vi bor landlig og er avhengige av gode hjul som tåler litt humpeldumpler, så vel som at den er god i by. Supert at du sa det, det gjør valget litt lettere.....

 

Og når det gjelder tfk, syns jeg det er en kul vogn, selvom jeg helst har lyst på 4hjuling. Og neida, mulig det at 13 kg holder, og kan hende barnet da er opp mot 2 år, men jeg vil gjerne ha muligheten til å ha den lille vendt mot meg også etter hun er fylt 2 år, jeg :jepp: Så da....tror jeg nesten jeg har ressonert meg frem til valget mens jeg har skrevet her ;) 

 

Takk skal du ha - og dere andre  - for så supre innspill :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Da er nok buffalo rette valget for dere, jeg kjenner mange som er veldig fornøyd med denne. Selv ble jeg ikke helt komfortabel med det stive understellet, men det ble jeg ikke på cameleon heller (selvom jeg har eid hele 4 ulike cameleon opp igjennom årene, hehe ;) ). Vi brukte den som en ferie/shopping vogn, orket ikke ha med den på turgåing. Men til det bruket så digget vi den, en super allsidig ig praktisk vogn, og det er nok buffalo også. Er vel i bunn og grunn en vanesak og en smakssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppfordring til dere som vurderer å kjøpe tfk med multi x bag! Den er tom hos leverandør på ubestemt tid... dette var på babyshop der de ikke hadde noen igjen på lager. Ergo : om man ønsker denne er det lurt å bestille nå. Vi venter i september da skulle den være godt innafor igjen, men da kan det alt være mange som har bestillt i god tid.

Så bare ett lite tips. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppfordring til dere som vurderer å kjøpe tfk med multi x bag! Den er tom hos leverandør på ubestemt tid... dette var på babyshop der de ikke hadde noen igjen på lager. Ergo : om man ønsker denne er det lurt å bestille nå. Vi venter i september da skulle den være godt innafor igjen, men da kan det alt være mange som har bestillt i god tid.

Så bare ett lite tips.

Evt. ta en ringerunde til ulike butikker å høre om de har fler på lager.

 

Lilleprinsen.no har den på tilbud nå til 2690,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt! Det var på babyshop de manglet. Vi ringte forhandler og fikk bekreftet mangelen, og leverings bekreftelse på at den ville garantert komme før sept! Og jeg måtte betale nå og 2999,- dumt jeg ikke tok en pris runde først. Leit de ikke lenger finnes i grå, det er den fargen jeg skal ha på sporstvognen. Jeg har forresten også fått tak i en brio go på finn. Veldig fornøyd med det valget, lett som sentervogn og fin med bilsete.

Endret av Vips77.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...

Jeg slenger meg på denne tråden, da jeg også er på utkikk etter vogn med vendbart sete.

 

Angående Multi-X-bagen: 

Vi har en TfK Joggster Twist, som vi arvet. Vi brukte vognen med Quick fix-bagen (den vanlige) frem til datteren vår ble ca 5 mnd, da begynte hun å sette seg opp. Jeg syns det var for tidlig å bytte over til sportsdelen på det tidspunktet, så vi kjøpte en Multi-X. Denne har vi brukt siden, både som liggebag ved soving, med ryggen oppreist v/ trilling (veldig lurt mens de fremdeles er små), og som sittedel. Jeg har vært fornøyd med bagen: den er enkel å justere fra liggende til sittende, ryggen har glidende justering som gjør det enkelt å tilpasse ønsket vinkel og den kan brukes begge veier, slik at babyen også kan se fremover. Den kan være litt fiklete å feste på understellet (brakettene er mindre enn på den vanlige bagen), særlig hvis babyen er oppi. Det er litt irriterende at man må trykke på to knapper samtidig for å legge ned kalesjen (på den vanlige bagen er det bare én), som gjør at du må ha to hender fri. Den har heller ikke hard bunn, slik som den originale bagen, som gjør den litt mindre egnet til å sove i inne, o.l.

MEN: det er ikke en stor bag. Jeg leste flere anmeldelser av denne bagen før jeg kjøpte den (inkl. siden det linkes til over) og så at folk hadde ulike erfaringer på hvor lenge den kan brukes. For meg var det ikke aktuelt å bytte over til den fremovervendte sportsdelen, så jeg kjøpte Multi-X-bagen for å unngå å bytte vogn. Min datter er straks 10 måneder og veier i underkant av 9 kg, så vektmessig er det mye å gå på, men med sine ganske gjennomsnittlige 70 cm er hun i ferd med å vokse ut av bagen. Som liggedel er den allerede for liten og som sittedel er det fremdeles plass til benene, men ryggen blir for kort og hun stanger hodet i "taket". Multi-X-bagen er altså lur på mange måter, men jeg kan ikke se hvordan den skal holde til 18 måneder!

 

Vi er derfor nå på utkikk etter en ny vogn. Jeg er godt fornøyd med Joggster Twist og ville gjerne ha beholdt den om man kunne snu sportsdelen. Blant de egenskapene jeg setter pris på ved vognen er at den er veldig lett å manøvrere, har store lufthjul som gir god støtdemping på ujevnt underlag, er lett å slå opp/ned og blir kompakt når sammenlagt (går med god margin i PramPacken), og at den har håndbrems og et håndtak man lett kan justere opp og ned, som begge deler er veldig kjekt når man går i bakker. Jeg har sett at flere syns vognen oppleves ustødig, men det er ikke min erfaring. Jeg har brukt den på forskjellig underlag (grus/sti, brostein, snø) og aldri hatt noe problem. Fremhjulet er ganske stort, så det er ikke noe problem at det er tre hjul.

 

Er det noen som har erfaringer med vogner med tilsvarende eller lignende egenskaper, som i tillegg har vendbart sete? Har noen også erfaring med vendbart styre/håndtak? Blir understellet veldig statisk av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har city versa og er superfornøyde. Har funket fint på grusveier og snø på gangveier. Svingbare hjul foran og blir kjempeliten når den klappes sammen. Har skumfylte lufthjul som ikke punkterer. Den har også ergonomisk sete. Superlett å snu bag og sittedel! Kjøpte den billig i usa, for kun 1800kr. Babybag kostet 400 i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar har buffalo, og de sier at den er kjempestiv og skal kjøpe ny når de får nr2. Har du sett på stokke trailz?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også vært ivrig på å finne en vogn som oppfyller toveis-kriteriet....

Men jeg har en Mountain buggy som jeg ELSKER. Dessverre er den kun perfekt til liten baby (bag) og etter barnet er ca. 15 måneder. Så det blir et hull inni der på ca. ett år. Opplevde det iallefall sist. Kjøpte da en Bugaboo. Skulle gjerne gjort det igjen, men det er rett og slett for dyrt. Gjorde litt reseach.... og fant Crescent Trike.

Ble jo bittelitt skeptisk da det er et relativt ukjent merke, men alt jeg kunne finne og lese om den virket bra. Og når jeg uansett har tenkt å bruke den kanskje i bare ett år... så ja, jeg har nylig kjøpt den. Er faktisk på tilbud på linken her også:

http://www.kjopbarnevogn.no/no/artiklar/crescent-trike-2014-svart-black.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...