Gå til innhold

Er det ok at dine barn spiser middag hos andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert!

Er det ok at dine barn spiser middag hos andre nesten hver dag?

12 år: "Mor, 4 stk er med hjem fra skolen idag, hva skal vi ha til middag?"

Meg:"laks, ovnsbakte grønnsaker osv. Det er nok til alle. Regner med lillebror kommer med per og snart"

12 år: " ok, vi går ut"

Middagen er snart ferdig og mobilen ringer: 12 år: " hei, vi spiste middag hos per. Fikk pannekaker, så kommer ikke hjem likevel"

9 åringen:" vi spiste hos per. De spiste fisk, men vi andre som var der fikk pølser for det var ikke nok fisk"

Så da sitter meg og mannen med middag til 8-9 personer....

Syns dere virkelig at det er greit at deres unger heller får mat som pølser, pannekaker, skiver osv istedenfor å vente på rommet eller kommer hjem til middag?

Her snakker vi omtrent hver dag og ikke en dag i uka.

Anonymous poster hash: 7b0b3...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte visst per to ganger, men dere tar poenget mitt....

Anonymous poster hash: 7b0b3...2dc

Skrevet

Eller lage avtale om at barna må si ifra FØR de spiser borte? Så er det opp til deg om det er greit eller ikke.
Er middagen din nesten klar sier du nei. Har du ikke starta på maten så sier du ja og er glad i slepper å lage til en hel hær den dagen.

Anonymous poster hash: 22ec5...455
Skrevet

Helt greit. Sier de ikke ifra får de middagen fra igår og resten av familien spiser dagens. Ikke ofte de glemmer det, men skjønner at det lønner seg. Selv om de får bedre mat oss andre altså: pølser, pannekaker osv... De slipper ikke unna ;)

Anonymous poster hash: d05d4...443
Skrevet

Ja det er helt greit med pølser,pannekake osv istedenfor fisk innimellom.

Er ikke hysterisk på det.

Kunne ikke falle meg meg inn å ringe å kreve at han skulle komme hjem fordi at hos kameraten skulle de spise pølser mens hjemme hadde vi fisk.

Gjør meg ingenting at han spiser hos andre,men hadde vært veldig fint å få vite FØR jeg lager middag da.

Hadde det likevel skjedd at han ringte etter jeg var godt i gang med å lage middagen så syns jeg fortsatt ikke at det er noen krise.

Skrevet

Hvorfor lager du mat til 8-9 personer hvis dere er 4 i familien?

Her får planlagt besøk (type være med hjem fra skole/barnehage) middag, da planlegger jeg deretter. Nabobarn får som hovedregel ikke middag. Tror det er sånn hos de fleste rundt her.

Anonymous poster hash: c896d...36a

Skrevet

Her får 12 åringen styre dette selv. Men det skjer en gang i uken. Så da bryr jeg meg ikke. Hadde det skjedd daglig, så hadde vi nok måtte lage en avtale på at noen dager i uken er greit, men ikke hver dag.

Anonymous poster hash: 35c18...c0f
Skrevet

Ja, det er greit, men bare dersom det er avklart minst en halvtime-time før jeg begynner på middagen! Dersom det er snakk om gjester som skal til oss, må jeg ha beskjed tidligere slik at jeg får handlet inn nok. Jeg har fire barn, og ene barnet spiser ekstremt mye, så jeg må kjøpe inn ekstra dersom vi får enda flere rundt bordet.

Anonymous poster hash: ca300...065
Skrevet

Skjønte ikke helt jeg:

Du lager mat til dobbelt så mange og synes det er greit at ungene deres drasser med andre hjem for å spise selv om du tydeligvis ikke har avtalt det med deres foreldre.

Men du synes ikke det er greit at dine unger får man borte uten at der er avtalt på forhånd?

Jeg trenker at du får være litt konsekvent: Hvis du skal servere middag til andre barn, må de ha avtalt hjemme at det er greit. Hvis dine unger skal spise borte, må de ringe å avtale med deg først.

Her ser verer jeg gjerne middag til unger som er på besøk hvis vi har nok til det. Men de må ringe hjem og spørre som det er greit først!

Anonymous poster hash: d3154...fd7
Gjest Pusikatt
Skrevet

Dette har aldri vært noe stort problem. Når mine unger har venner på besøk, får de tilbud om middag. Noen ganger takker de ja, noen ganger takker de nei. Sånn er det når mine barn er hos andre også.

Hvis jeg ser det er unger på besøk, spør jeg dem FØR jeg begynne å lage middag, om de skal spise sammen med oss eller hjemme.

hvis det finnes foreldre der ute som er sur for at jeg gir ungene deres middag når de er på besøk midt i middagstiden, så bryr jeg meg veldig lite om det. Mitt hus, mine regler, min mat, og den deler jeg med folk hvis jeg vil :fnise:

Skrevet

Helt ok at han spiser hos andre. Spiller egentlig ikke noen rolle om jeg da har laget for mye mat. Da har vi jo middag dagen etterpå også ;) For meg spiller det heller ingen rolle hva han spiser hos andre. Bare han spiser noe så er jeg fornøyd (han har spisevegring). 

Gjest beef sister
Skrevet

Ja, hadde ikke vært nødvendig å spørre meg først heller.

Skrevet

Det er helt ok. Her er kan det være 8 til middag den ene dagen, og så plutselig neste dag er det  bare meg, for da er de hos noen andre. Det går helt greit.

Anonymous poster hash: a2fdf...f6a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...