Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 /oppkast! Etter og ha lest innlegget her om ei som kastet opp når hun følte hun hadde spist for usunt! Der så jeg kommentarer om at man kastet opp lydløst på badet slik at barne ikke hørte det! For noen naive damer mange er!!! Jeg blir rett og slett kvalm! Jeg har en mor som har hatt bulimi i mange år! Jeg var ikke så veldig gammel før jeg forsto hva hun drev med. Hun kastet også opp "lydløst". Dere er bare så syke at dere ikke ser selv at dere forandrer dere osv.. Skal låve dere at de tilslutt sjønner det! Og dere med jenter, (Evt gutter) burde tenke på barna å stoppe! Det er stor sansynlighet til at dere overfører denne styggedommen til de. Jeg har vært syk i mange år nå, og velger å tro at dette er grunnen. Hatt en tung og tøff tid, men er bedre. Man blir aldri kvitt denne dritten! Ligger altid i bakhodet! Men myyyyye bedre kan man bli, det har jeg:) Anonymous poster hash: f8dae...0a9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Ååja, bare til å stoppe? Hvorfor har ikke jeg tenkt på det før? Det er vel egentlig det samme som at du ber en med lungebetennelse om å slutte å hoste... Det kommer vel også litt an på personen, tenker jeg. Ingen av mine nærmeste hadde noen som helst anelse, før jeg plutselig skulle begynne i behandling. Jeg kastet nok ikke opp helt lydløst, men etter hvert forsvant de verste brekningslydene, og jeg tok alltid på springen eller dusjen. Anonymous poster hash: d63dd...a84
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Det er skremmende tall om "smitte" av spiseforstyrrelse fra foreldre til barn. Jeg har selv vært innlagt for anorexia,- og var mange barn innom avdelingen med ulike typer spiseforstyrrelser. Jeg var nesten 14 da jeg ble innlagt, og det eldste barnet der, min "pleier" fortalte da også hvor alvorlig det kunne være om jeg ble i stand til og få barn igjen,- og om jeg valgt og få barn FØR jeg var frisk. Så man bort fra barn med "uvanlig spisemønster" som hadde en fysiologisk grunn til det (matallergier, tarmproblem ol), så var det over 90 % som hadde en eller to foreldre med et "unormalt" spisemønster. Og siden det stort sett var 2-3 andre barn, mye yngre enn meg (de fleste var mellom 2 og 5 år!!!!), på rommet mitt,- og det meste av måltid ble inntatt på rommene,- så var jeg også vitne til mye rar spising og hørte snakk om mange merkelig syn på mat.... Når en mor,- som ble spurt av en sykepleier,- ikke spiste med sitt barn,- som var innlagt på "spisenekt",- ble konfrontert med dette. Og spurt,- BRUKER du og spise sammen med barnet.. SÅ var svaret; Nei, jeg er aldri særlig sulten, I alle fall ikke når barnet skal ha mat. Men jeg elsker fersk kneippbrød og nyåpnet kvitost,- og kan spise opp en kilo (!!!!) kvitost, og et helt brød om jeg får det..."Det var jo litt drøy";- sa pleieren og lo litt av "vitsen";- men dama var helt seriøst..Nei, jeg GJØR det i blant. Er jo sååå godt..... Mange gang spiste ikke foreldre med barna, av mer eller mindre "gode årsaker" (var før sykehuskantina, kom og alle forelder som var der med barna spise på rommet sammen med de), de likte ikke maten den dagen, de hadde spist så mye "godis i kiosken", de var litt uvel i magen osv osv...hadde også et par tilfeller hvor tilstedeværende forelder hadde kastet opp etter hvert måltid,- også på sykehuset.. JEG merket ikke det, men det ble snappet opp. SÅ jo, barn merker mer enn hva man tror. Jeg tro de ubevisst er i stand til og få med seg skremmende mye,- og alt snakk om "felles måltid" er så mye, mye mer enn det sosiale og den gode praten i hverdagen. Det er også en god måte og gi barna en sunn og naturlig tilnærming til mat og måltid. Bare det og spise sammen med barna, men ALLTID spise veldig lite, eller lage seg VEEEEEELDIG sunn mat, annerledes hva de andre spiser, kan gjøre skade på et barn. Hvorfor spiser mamma så lite? Hvorfor må mamma spise annen mat? Også er jo vi foreldre barnas største forbilder også begynner de og ta etter. Også det med oppkast. Om det så bare er 2-3 gang på kort tid de "snapper det opp", så kan det for bli noe som er "riktig" også for barnet og gjøre... Og for og fortelle fra sykehus igjen, man hadde hatt 5 åringer som fremprovoserte oppkast med og stikke ting i halsen etter mat.....Kort sagt, det var mye som sjokkerte meg, og det var skremmende opplevelse,- og jeg har kjempet HARDT for og holde anorexian unna meg. Jeg unner ikke min verste fiende et så sykt forhold til mat,- da livet og verden kan by på så mye, mye mer enn det. Enda mindre mine barn. De får med seg ting de ikke VET de får med seg.....At dine venner ikke "visste noe",- betyr ikke at de som bor sammen med det ikke skjønner noe.. De vil som regel ane at "noe ikke stemmer";- men kanskje ikke skjønne alvorgraden i det...Et barn likedann. Det vil skjønne noe,- også har du dritti på leggen og ødelagt ditt barn.......... Anonymous poster hash: f1545...17b
skjotta Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 Det er kanskje naivt å si "bare å slutte" men samtidig ikke mer naivt enn å si"bare slutte å røyke" Og det er slettes ikke naivt å synes at folk som skryter av sin evne til å kaste opp lydløst og beregne vannmengde for enklest mulig retur går for langt. Hun ene presterte jo til og med å si at hun ikke kunne skjønne hvorfor feite folk ikke bare spydde opp maten slik at de ble tynne. Spiseforstyrrelser smitter! Spesielt når holdningen er at man er stolt av det man gjør.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Har ikke sagt at det bare er å slutte! Sier jo jeg har vært alvorlig syk selv og er slettes ikke frisk! Men jeg refererer til innlegget hvor mor sier at hun synes det er greit og stappe i seg masse god mat for å kaste det opp etterpå, og har slettes ikke tenkt og slutte med det da det ikke var noe problem siden det ikke var noen som merket det!! Og vertfall ikke barna! Det jeg ville fram til med innlegget er at folk vet mer enn man selv tror! Og til deg som sier du har vasken eller dusjen på, vil jeg bare si at det var slik jeg fattet mistanke, da mor var på do etter måltidene og hadde springen på! Jeg vet at det ikke bare er og slutte, men ikke sitt å skrive å skryte over at man elsker å kaste opp maten som det ble formye av og at man ikke skjønner hvorfor tykke mennesker ikke gjør det samme! Det er av en enkel grunn, man er ikke frisk når man har det slik!! Anonymous poster hash: f8dae...0a9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Hi som skrev det over hær ! Anonymous poster hash: f8dae...0a9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #8 Skrevet 27. mars 2014 Var også litt sånn oppvekst at man heller må prøve/innse å ta tak i situasjonen selvom man føler at man har kontroll eller ikke vill... Men for å tenke på barna i stede. Jeg var der at jeg først følte det var befriende og enkel løsning, så ble det ut av kontroll, kroppen ble dårlig og man får depresjoner osv. Gjør det for barna isåffall😊 hi Anonymous poster hash: f8dae...0a9
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Hvilket innlegg refererer du til? Anonymous poster hash: 9cc86...d85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå