Gå til innhold

Ekstreme menssmerter! Hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så vanvittige menssmerter første dag i menstruasjonsperioden at jeg ikke klarer å gjøre annet enn å ligge/krabbe i sengen og puste meg igjennom smertene.

Har hatt mensen siden jeg var 10 år og har alltid hatt det sånn. (Er 28 nå)

Bortsett fra de årene jeg brukte p-piller.

Da hadde jeg mere normale smerter.

Ingen av mine venninner har noen gang hatt så vondt som jeg pleier. Lurer derfor på om det er veldig uvanlig?

Har født 3 barn og vil si at det var ganske likt som menssmertene mine. Bortsett fra selve pressriene.

P-piller vil jeg ikke gå på pga mannen er sterilisert og vil ikke utsette meg for de pillene igjen etter mange års bruk.

Er det noe annet man kan gjøre?

Anonymous poster hash: 9f97d...5ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du prøvd av smertestillende da?

Anonymous poster hash: be317...370
Skrevet

Ja!

Må ta 3 paraceth (500mg stk) for at det skal døyve noe.

Men det hjelper ikke mye desverre.

HI

Skrevet

Smertestillende og varmeflaske på magen er det jeg kommer på i farten. Har en venninne med store smerter, og hun knasker både Ibux og Paracet.

Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt? Har hatt sterke menssmerter selv, men ikke så sterke som dine. Uansett, jeg kuttet ut sukker og hvetemel og en del annet og menssmertene er borte.

Anonymous poster hash: 461b3...bea
Skrevet

Klarer du å beholde smertestillende? Om det kommer i retur så kan du prøve stikkpiller.

Jeg har det helt likt, rier og menssmerter er like intenst for meg.

Det som hjelper litt her er smertestillende før det tar helt av pluss søvn.

Har desverre ikke funnet noen annen mirakelkur enda.

Skrevet

Du kan få mye sterkere smertestillende enn paracet om du tar dette opp med legen din!

Anonymous poster hash: 53047...9a4

Skrevet

Jeg hadde det saann i mange aar, en dag ble jeg anbefalt aa proeve Naproxen (reseptfri), og det funka som bare det! Tok to med en gang jeg kjente antydning til smerter, deretter en ved behov. Ga seg rimelig kjapt:) Varmeflaske/pute e.l over magen hjelper ogsaa litt.

Foeler med deg, haaper du finner noe som fungerer :)

Skrevet

Jeg har det slik. Alltid vært sånn. Kan du ha cyster på eggstokkene ? Det er arvelig i min familie. Jeg må ta naproxen i det øyeblikk jeg kjenner den aller første antydning til murring. Hvis smerten får "sette" seg funker ingenting.

Anonymous poster hash: 65d76...eb1

Skrevet

Prat med legen om smertestillende. 

Jeg har fått paracet 1gram og ett annet slag jeg ikke husker navnet på men ligner veldig de små gule jeg fikk på sykehuset etter ks og har ett langt rart navn. Det funker veldig effektivt, naproxen virker ikke på meg lenger. Men må ofte, som i dag ligge med en veldig varm flaske på magen mens jeg venter på at pillene skal fungere. 

Anonymous poster hash: 0c827...cc8
Skrevet

En naproxsen og en paracet sammen gjør susen:)

Anonymous poster hash: 827ae...72e

Skrevet

Naproxen hjelper ikke meg. Helt enig ang fødsel og menssmerter. Har ved flere anledninger ligget i fosterstilling på jobb, skoleganger og midt på parkeringsplass! Det kommer så fort og varer så lenge. Pappa tok meg med til legevakten en gang, hvor de gav morfin. Ganske greit det :) når jeg får tilbake mens etter denne graviditeten, skal jeg snakke med lege om sterkere saker. Paralgin forte har funket litt noen ganger. Må kokvarme flasker på rygg og mage samtidig, hvis ikke forflytter smerten seg. Gleder meg ikke...

Skrevet

Jeg vet om flere som har hatt det slik du beskriver, HI, og som har fått god hjelp av akupunktur. Enten blitt helt smertefri under menstruasjonen eller fått redusert smertene slik at de var helt greie å hold ut uten smertestillende!

Forhør deg litt rundt og hør om akupunktørerene der du bor har erfaring med dette. Noen har spesialisert seg på kvinneplager.

Anonymous poster hash: 8e741...513
Skrevet

Hva med spiral? Det hjalp meg.

Jeg har endometriose og har snakket med flere (desperate) damer som har funnet hjelp i ulike ting. Akupunktur, som nevnt, kan hjelpe, det kan også en viss kostholdsomlegging gjøre.

Uff, lykke til, håper du finner noe som funker, jeg vet hvor fælt det er!

Anonymous poster hash: 59455...b40

Skrevet

For meg hjalp akupunktur litt. Ellers fikk jeg brexidol (smertestillende), må ha resept på da. Disse tablettene funket veldig på meg. Men anbefaler å prøve akupunktur, er bedre enn å ta sterke tabletter.

Prøvd å varme rispute og legge på magen?

Har du andre smerter også? Som f.eks eggløsningsmerte. Kanskje du bør sjekke deg for endometriose, det kan gi store smerter.

Jeg har tidligere slitt med store smerter at jeg nærmest besvimte, måtte kaste opp osv. Ble mye bedre etter jeg fikk barn. Heldigvis. Så jeg føler med deg! Håper du finner noe som funker for deg.

Anonymous poster hash: 94da9...efd

Skrevet

Paracett er jo ikke mot menssmerter.. Det hjelper ikke i det hele tatt på meg. Kjøp naproxen reseptfritt på apoteket. Ta 2 stk FØR smertene begynner, f.eks på morgenen den dagen du venter mens hvis den er regelmessig. Deretter tar du 1-2 ved behov.

Kan ellers anbefale daglig inntak av omega 3 og gode treningsrutiner.

Ellers anbefaler jeg en eller annen form for hormonprevensjon. Jeg kommer til å starte opp med p piller etter graviditeten selv om det ikke ser ut som vi trenger det prevensjonsmessig (IVF barn nå) fordi mensen min ble bare verre og verre for hvert mnd uten pillen. De mistenker endometriose hos meg og da vil p piller holde dette i sjakk.

Anonymous poster hash: 6df86...2d3

Skrevet

Hva som vil hjelpe deg er avhengig av årsaken til smertene dine. Jeg slet også med sterke menssmerter og fikk også feber i 1-2dager i starten av hver menstruasjon. Det som hjalp meg var fransk øreakupunktur. Bekkenet mitt var veldig skjevt så den ene foten var ca 3cm lenger enn den andre. Itillegg var bekkenet også rotert. Etter akupunkturen var bekkenet beint og menssmertene mer eller mindre borte. Vil tro at hvis årsaken ligger i bekkenet så vil alt som får bekkenet på plass kunne hjelpe såfremt bekkenet er rett over tid. Så både kiropraktor, manuellterapeut, akupunktur, øreakupunktur etc kan hjelpe. Jeg merker om bekkenet har sklidd ut ved at når jeg ligger på ryggen så er ikke nederste del av ryggen nedi underlaget, får liksom en svai i ryggen. Håper du finner årsaken til menssmertene dine og at du finner en behandling som hjelper deg.

Anonymous poster hash: 78262...993

Skrevet

Takk for gode svar!

Jeg kan desverre ikke ta noe sterkere smertestillende enn paraceth og ibux :/

Akupunktur kunne vært greit å prøve ;)

Risopose/ varmeflaske har ingen effekt og ender med at jeg kaster de fra meg.

Har ikke endometriose, men har et par små vanncyster. Noe de aller fleste har i følge min gyn.

HI

Skrevet

Hei hi. Nå skrev du nettopp at du ikke har endometriose, så jeg er helt sikkert helt på bærtur her.

Men jeg hadde et snev av endo, og det høres jo veldig ut som det du har, så er du helt sikker på at det ikke er det du har?

Min ble først oppdaget da jeg tok en kikhullsoperasjon pga utredning infertilitet. Da brente de endoen bort, og vips så er det en helt ny menstrasjonshverdag.

Mensen min var som en fødsel før. Utrulige smerter, vridde meg som en kålmark. Svettet og var kald om hverandre. ALT var vondt. GIkk i bølger som rier. Innimellom bølgene av smerter, så kom korte pauser der jeg lå helt i ro og nøyt friheten før det starter igjen. Kastet opp og måtte på do på samme tid. Var helt forferdelig. Varte bare i noen timer, så var alt ok igjen. Var gjerne første dag, eller en av de første. 

Åh. Håper du får hjelp. Det høres ikke normalt ut nei. Var først da jeg fikk hjelp og hadde normale menstrasjoner at jeg forsto hvor lett normale folk hadde hatt det. 

Men siden du sier du ikke har endo, så er jeg sikkert helt på bærtur som sagt. Men det hørtes jo ganske likt ut. 

Masse klemmer. 

Anonymous poster hash: 82e07...14f
Skrevet

Huff, Det høres helt for jævlig ut å kaste opp å må på do samtidig. Det har aldri skjedd meg. Men feber har jeg hatt pga mens. Jeg vet jo ikke 100% sikkert at jeg ikke har endo, så jeg burde vel få meg en time hos gynekolog og ha fokus på menssmerter. Vet andre gyn kontroller har det bare blitt tatt celleprøve. Og så har jeg vært på tidlig UL hos gyn med alle 3 barna. Var da jeg fikk vite at jeg hadde noen vanncyster og at de er harmløse.

Må bare bli ferdig med denne mensperioden og så komme meg til gynekolog igjen! :)

Nå vet jeg i alle fall at det ikke er så vanlig, som jeg var usikker på :)

Takk ;)

Skrevet

Har du forsøkt å gå til en osteopat som kan løsne litt på bindevev og diverse? Jeg har ikke mensen (p-sprøyte, testet det?) pga sterke smerter så jeg har ikke fått sjansen til å prøve dette enda, men hadde jeg hatt så vondt hadde jeg gått til osteopat. To Paracet (2x500 mg) og to Ibux (2x400 mg) er det eneste som hjelper meg når jeg har sterke smerter.

Få Voltaren stikkpiller også, det virker fortere og man kaster det ikke opp. Evt. Paralgin Forte som stikkpille for å avlaste på smertetoppene.

Anonymous poster hash: 20b03...d17
Skrevet

Nei det har jeg aldri prøvd! Vet knapt hva det er :)

Må Google litt skjønner jeg.

Kam desverre ikke ta så mye smertestillende på en gang.

Av 3 forskjellige årsaker.

1. Jeg sovner av to paraceth. Kan da altså ikke være alene med barn eller kjøre bil.

2. Jeg har magesår.

3. Jeg bruker ldn, så de vil ikke ha noen god funksjon uansett.

Men tar til meg alle tips jeg får!

HI

Skrevet

Jeg har hatt forferdelige menssmerter men det kommer mot slutten. Men noe som funket hos meg var homeopatmedisin.

Anonymous poster hash: 60a41...2ef

Skrevet

Prøv akupunktur. Det hjalp meg i mange år.

Anonymous poster hash: dd815...f93

Skrevet

Hmm. Har du magesår og tar Ibux? Vet du at du ikke kan ta Ibux hvis du har eller hadde magesår?

Fra felleskatalogen:

Bruk ikke Ibux

dersom du har mavesår, eller tidligere har hatt gjentatte tilfeller av mavesår eller blødning i mave/ tarm.

http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-ibux-weifa-559955

Jeg vet om dette for jeg har selv hatt magesår og legen har gitt beskjed jeg ikke kan ta Ibux eller andre Nsaids smertestillende midler.

Det med endometriose, man må ta kikhullsoperasjon for å kunne se, kan ikke se det med UL.

Men snakk med gynekologen/legen din om en grundigere undersøkelse. Har du endo, vil du få et nytt liv ;)

Anonymous poster hash: 94da9...efd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...