Gå til innhold

Tomatdyrking for dummies. Hva gjør jeg? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å prøve meg på tomatdyrking, men er helt grønn. Noen som kan fortelle meg om denne prosessen? Hva starter jeg med? Hva trenger jeg? Og hvordan gjør jeg det? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satser du på å få frem noen få tomater for at ungene skal få se det ol eller satser du på dyrking i større stil der du kan høste tomater daglig fra mai til oktober?

Anonymous poster hash: b259a...63b

Skrevet

Vi kjøpte rett og slett en cherrytomatplante for et par år siden, fikk masse tomater :)

I år har vi sådd selv :P

Vi har planta dem i små biokkrukker, som vi kan plante rett ut i jorda. Nå står de inne å spirer til det blir varmt nok ute :)

Har sådd mye annet rart å :P salat, chili, duftlijer, kattemynte og noen andre blomster :D

Anonymous poster hash: d00f6...83f

Skrevet

Jeg tenker å høste jevnlig ja, om jeg får det til :-)

Kanskje kjøpe en cherrytomatplante ja? Høres spennende ut. Skal den stå inne? (Ja, jeg er helt grønn, som sagt).

Skrevet

Ville kjøpt en pose eller to med frø og plantet de. Settes i vinduskarmen i et sørvendt vindu, pass på så røttene ikke vokser sammen.

Etterhvert som de vokser seg til, kan de plantes over i potter. Må ikke tørke ut så tidlig.

Når temperaturen stiger bør du ha de litt ute, de kan settes ut permanent når været er pent og det ikke er for kaldt om natten.

Om de står inne hele tiden blir de lange og tynne, om de står ute blir de grønne og frodige. Men det tar litt lengre tid å få de store ute, mens de vokser kjappere inne.

Derfor tar jeg de litt inn og ut etter været på våren.

Skrevet

Og frøene plantes i en stor krukke, eller?

Og hvordan vet du om røttene er i ferd med å vokse sammen? :-)

Skrevet

Tips og triks:

http://www.bakker-norge.com/artikel/hagetips-rad/beskjaering-planting-og-vedlikehold/planting/frukt-og-gronnsaker1/dyrking-av-tomatplanter-/

Viktigste:

trenger mye sol og varme, og le for vind. Helst beskyttelse om natten.

trenger masse vann!

Bind opp planten enten på en bambus-pinne eller til veggen, stengelen klarer ikke bære vekten av tomatene.

Knip sideskudd så den ikke blir en kjempebusk, da får du flere tomater.

Hjemme hos mamma og pappa har de  hatt tomater i åresvis, selv om vekstforholdene ikke er de beste. Setter plantene på sør-veggen av huset, og har mulighet til å dekke over enten med gamle vinduer eller plast om natten. Kanskje ikke nødvendig i "sydligere strøk".

Vet ikke så mye om ulike typer, men de plantene jeg har erfaring med blir ca 1,5 meter høye ute (når vi kniper sideskudd og til slutt toppen). Altså ikke så lett å frakte inn og ut etter været. Og de tar ganske mye plass.

Vi har pleid å kjøpe små planter på gartneri, men det funker sikkert å så de selv. Da bør det gjøres snart, kan så i en vanlig liten blomsterpotte og potte om når de blir større. (Det er enklere å så i flere potter enn å passe på røttene når de skal deles..). Vi har plantene stående i krukker/bøtter på ca 10 liter, viktig å ha drenering i bunn. Setter pottene/krukkene oppi tette kar som det kan vannes i. Da holder vannet også lengre, som nevnt trenger de mye vann på varme dager.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...