Gå til innhold

Lovlig av magasinet Vakre Hjem & Interiør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I siste utgave har en skribent/fotograf laget en hjemme hos seg selv reportasje, hvor hun reklamerer for sin egen bok både i teksten og på bildet.

Det er jo helt klart at dette har en verdi i kroner og ører for fotografen/skribenten. Jeg kjenner at det skurrer hos meg. Hvor ble det av den frie journalistikken? Kan vi stole på at de er uhildet? Blir det skattet av denne fordelen journalisten åpenbart får?

Samme journalist laget en artikkel for en tid tilbake om sitt nye kjøkken. Leverandørens navn var nevnt så utrolig mange ganger, så jeg gjorde mine tanker.

Må journalister skatte av slike fordeler? Har magasiner lov til å skrive slike artikler som fungerer som reklame for sine faste skribenter/journalister?

Uansett merker jeg at tilliten min sank til magasinet. Hvilke tanker gjør du deg?

Anonymous poster hash: 08a2d...e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva når folk er på talkshow  for å promotere sin nye bok/album/kleskolleksjon/sett-inn-det-som-passer? blir vel litt av det samme. Tror ikke det er ulovlig.

Skrevet

Hva når folk er på talkshow for å promotere sin nye bok/album/kleskolleksjon/sett-inn-det-som-passer? blir vel litt av det samme. Tror ikke det er ulovlig.

Jeg trodde den frie pressen sto i en særstilling?! HI

Anonymous poster hash: 347c8...533

Skrevet

Herregud det driter jeg virkelig i

Anonymous poster hash: 78185...244

Skrevet

Herregud det driter jeg virkelig i

Anonymous poster hash: 78185...244

He he. Du har en stor jobb foran deg om du for hvert tema du ikke bryr deg om skal inn å skrive dine vakre ord. Lykke til og takk for at du tok deg tid. HI

Skrevet

Hva når folk er på talkshow for å promotere sin nye bok/album/kleskolleksjon/sett-inn-det-som-passer? blir vel litt av det samme. Tror ikke det er ulovlig.

Hva mener du? 

Hadde det vært forskjell om reportasjen sto i vg? Eller tenker du mest på at hun skrev denne reportasjen selv?

Skrevet

Hva mener du?

Hadde det vært forskjell om reportasjen sto i vg? Eller tenker du mest på at hun skrev denne reportasjen selv?

Pressen skal være fri og ikke betalt av leverandører (her er journalisten selv en leverandør). Journalister skal ikke ha egeninteresse i det de skriver. Denne reklamen i teksten ville kostet mye om hun betalte for å få en annonse (og skattes det av denne fordelen). Tenk deg en journalist i Finansavisen som skryter opp i skyene en aksje som han selv har eierskap i, han ville raskt fått sparken. Man skal kunne stole på at journalistikken er fri. Annonser skal også merkes som annonse om det til forveksling ligner en artikkel. Det skurrer for meg at de blander de skribentens private interesser med bladets. HI

Skrevet

Hva mener du?

Pressen skal være fri og ikke betalt av leverandører (her er journalisten selv en leverandør). Journalister skal ikke ha egeninteresse i det de skriver. Denne reklamen i teksten ville kostet mye om hun betalte for å få en annonse (og skattes det av denne fordelen). Tenk deg en journalist i Finansavisen som skryter opp i skyene en aksje som han selv har eierskap i, han ville raskt fått sparken. Man skal kunne stole på at journalistikken er fri. Annonser skal også merkes som annonse om det til forveksling ligner en artikkel. Det skurrer for meg at de blander de skribentens private interesser med bladets. HI

Ja, men dette er et ukeblad(?)/magasin/tiddsskrift? Beklager, jeg er svært usikker på reglene her og om de må følge de samme reglene som aviser (som jeg heller ikke har stålkontroll på). Prøvde å google litt, men fant ikke noe godt svar i farten. En som er utdannet journalist kan sikkert svaret.

Skrevet

Ok, takk for at du sjekket. Jeg vet heller ikke, men jeg kjenner at det strider mot de etiske reglene inni meg da. Håper en journalist her kan opplyse både om regler for reklame i redaksjonell tekst og skatteregler. HI

Skrevet

http://www.kjendis.no/2014/03/12/kjendis/pia_tjelta/costume/vanessa_rudjord/mote/32255771/

Høres ut som de kan klages inn til Pressens Faglige Utvalg for brudd på Tekstreklameforbudet.

Takk. Interessant. Det beviser jo at VH&I er på gyngende grunn her.

Sjefredaktør Vanessa Rudjord har tydeligvis ikke lært av kritikken i denne artikkelen. I det nye magasinet Costume Living hvor hun også er sjefredaktør, er det bilde av henne med tekst til at hun har på seg en kjole fra Pia Tjelta by TiMo. Det blir klamt ja, og det setter også bladets troverdighet på prøve da Pia Tjelta er hennes bestevenninne. Der fikk hun sneket inn klesreklame i et interiørblad. Neppe journalistisk motivert. HI

Skrevet

Noen journalister, skatte eksperter som vet mer?

Ville du meldt det?

• 3 uker senere...
Skrevet

http://www.kjendis.no/2014/03/12/kjendis/pia_tjelta/costume/vanessa_rudjord/mote/32255771/

Høres ut som de kan klages inn til Pressens Faglige Utvalg for brudd på Tekstreklameforbudet.

Sjefredaktør Vanessa Rudjord har tydeligvis ikke lært av kritikken i denne artikkelen. I det nye magasinet Costume Living hvor hun også er sjefredaktør, er det bilde av henne med tekst til at hun har på seg en kjole fra Pia Tjelta by TiMo. Det blir klamt ja, og det setter også bladets troverdighet på prøve da Pia Tjelta er hennes bestevenninne. Der fikk hun sneket inn klesreklame i et interiørblad. Neppe journalistisk motivert. HI

Au da, sjefredaktør skulle selge leiligheten hun promoterer i eget blad. Mange som reagerer. Jeg er enig i at det er umusikalskt. Hva synes du? HI

http://m.db.no/2014/04/12/kultur/medier/costume/journalistikk/presseetikk/32788736/?www=1

Skrevet

Au da, sjefredaktør skulle selge leiligheten hun promoterer i eget blad. Mange som reagerer. Jeg er enig i at det er umusikalskt. Hva synes du? HI

http://m.db.no/2014/04/12/kultur/medier/costume/journalistikk/presseetikk/32788736/?www=1

Fullstendig umusikalsk i mine ører,det er jo faktisk helt uhørt å ha en hjemme-hos repotasje AKKURAT når du skal selge..!

Har aldri kjøpt dette magasinet men kommer heller aldri til å gjøre det etter dette!

Anonymous poster hash: d01af...ef0

Skrevet

Enig med deg. Jeg kjøpte dessverre bladet med en gang det kom ut og før jeg visste at hun var sjefredaktør og brukte bladet til å promotere salget av sin egen leilighet. Jeg kommer verken til å kjøpe dette bladet igjen, Costume (som har samme sjefredaktør) eller Vakre Hjem og Interiør. Alt pga deres dårlige moral. Syntes det er trist da. Skulle bare ønske dem og alle oppførte seg etisk. HI

Skrevet

Nå er det VIRKELIG på tide med en klage :o

Eventuelt et leserinnlegg. Hadde jeg hatt twitter skulle jeg lagt litt bråk :P

Skrevet

Bra observert, HI, og jeg er helt enig! Mye vil ha mer, og faen vil ha fler.

Send inn klage!

Anonymous poster hash: 11e8b...00c

Skrevet

Har boikotta bladet for lenge siden. Makan til ræva kundeservice. Kom meg nesten ikke ut av abbonementet , tross mange mails og tlf. Samtaler hvor jeg sier opp, og blir lovet at nå er det sagt opp. De gir rett og slett faen og fortsetter å sende blader og regninger.

Anbefaler ingen å rote seg inn i det der..

Anonymous poster hash: 56ad4...984

• 4 uker senere...
Skrevet

Uff, for en pinlig dame. Burde fått sparken!

Anonymous poster hash: 3e1a7...eda
Skrevet

frie presse, etisk jouralistikk etc

det er et interør magasin!

om de skriver det er kult med gult, og det ikke er det o 2014, er det verste som kan skje at høns kjøper gult mot sin vilje!

Skattekontoret kan ta seg av sånt, men det har lite å si for det frie ord!

glatte eller profilerte dører på kjøkkenet, liksom! Viktige greier!

Anonymous poster hash: f508f...aa1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...