Gå til innhold

Særoppgave norsk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som nylig har hatt særoppgave i norsk på vgs eller som har barn som har hatt det, eventuelt lærere som vet?

Jeg forsøker å hjelpe til med en særoppgave, men mye er endret siden jeg skrev min.

Hvor mye arbeid må man forvente å legge i en oppgave?

Er det vanlig å levere en skriftlig oppgave eller å ha muntlig fremføring?

Jobber elevene med oppgaven på skolen eller bare hjemme?

Har en stygg følelse av at jeg ikke får helt riktig informasjon fra tenåringen og at han selv ikke helt forstår hvor mye jobb det er med en slik oppgave.

Anonymous poster hash: 67cbf...1fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært mye som har endret seg på få år. Det er forskjellig hvordan de ulike skolene legger føringer for særemnet nå, noen skoler velger kun å ha muntlige fremføringer. Og ikke alle skoler forventer like mye arbeid med emnet som tidligere, da de velger å ikke la denne karakteren telle like mye som før.

Spør tenåringen din om du kan få se på kriteriene de har fått utdelt med oppgaven, eller send en mail til faglærer og spør om du kan få dette tilsendt slik at du kan være med å veilede hjemmefra.

Anonymous poster hash: b6d0c...d92
Skrevet

Min eldste skrev særoppgave i fjor. Som hun over her sier, så er det forskjeller fra skole til skole. I mitt barns tilfelle fikk de ikke gjøre så mye med oppgaven på skolen, men mitt barn jobbet MYE hjemme. Nå skal det også sies at mitt barn var ambisiøs og ville ha en god karakter.

De hadde tre frister gjennom året. Den første litt utpå høsten, da skulle de ha valgt emne og laget en plan. Litt utpå vinteren skulle de så levere utkast og så var det en frist for å være ferdig med hele særemnet.

De leverte skriftlig og hadde muntlig framføring. Begge deler altså.

I følge mitt barn sa læreren at de som valgte enkle løsninger som film eller barnelitteratur ikke hadde håp om noen god karakter.

Det var en stor oppgave og det krevdes mye jobb.

Skrevet

Det er ikke mitt barn, sånn sett sliter jeg litt i forhold til direkte kontakt med læreren. Oppgaven er så godt som ikke påbegynt og skal være ferdig om ca 3 uker. Ungdommen gir uttrykk for at det må være masser av tid og at han ikke en gang har fått noen klar tilbakemelding fra læreren om valget av emne er ok.

Noen god karakter kan jeg ikke tenke meg at det kan bli, men han bør helst ikke stryke i norsk.

Anonymous poster hash: 67cbf...1fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...