Gå til innhold

Går skolebarnet ditt i korps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: a4308...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er ikke gammel nok, men regner med at hun kommer til å begynne enten i korpset eller orkesteret når hun begynner i 3.

Anonymous poster hash: ee5f3...fac
Skrevet

Gjelder buekorps? Da kan jeg svare ja. 

Hvorfor? Fordi han ikke trives med vanlig idrett. I buekorpset lærer han ansvar og samhold på en helt annen måte enn i mange andre klubber. 

Jeg liker det at korpset drives av ungdommen selv og ikke utelukkende av voksne. Hvis han fortsetter med dette kommer han til å vokse mye på å være med i buekorps.

Anonymous poster hash: d2fee...f7a
Skrevet

Nei. De vil ikke. Storesøster ville en stund, men det er nettopp det at det bare er en stund..

Skrevet (endret)

Ja!

Fordi de har kjempelyst.

Fordi nesten alle i klassen gjør det, og nesten hele lokalmiljøet gjør det.

Fordi de da ikke bare lærer å spille instrument, men også flagg, drill, drama, kor og teater.

Fordi de da blir med på helgeskituren på nyåret, ukesturen i juni (de var en uke i London i fjor...), luciakonserten i desember og alle aktivitetene 17 mai.

Fordi det er gjerne der foreldrene treffes og får kontakt, fordi de får mange gode venner utenfor klassen og "alle er med".

Men her er det veldig lange korpstradisjoner og litt spesielt med alle aktivitetene og turene.

Men ser at det er temmelig lite fokus på spillingen egentlig, og mye mer på fellesskapet og alt det andre haha.

Endret av MrsMilla
Skrevet

Gjelder buekorps? Da kan jeg svare ja. Hvorfor? Fordi han ikke trives med vanlig idrett. I buekorpset lærer han ansvar og samhold på en helt annen måte enn i mange andre klubber. Jeg liker det at korpset drives av ungdommen selv og ikke utelukkende av voksne. Hvis han fortsetter med dette kommer han til å vokse mye på å være med i buekorps. Anonymous poster hash: d2fee...f7a

Nå ble jeg litt nysgjerrig. På hvilken måte drives korpset av ungdommen?

Skrevet

Min eldste gikk i korps i 5 år. Vi var super fornøyd. Dette var et meget godt drevet korps, med mange medlemmer. Det var noen dugnader, men det var bare sosialt. Vi ble godt kjent med andre foreldre og hadde det topp på forskjellige turer.

Gutten lærte mye som han kan ha glede av resten av livet.

Han sluttet fordi han måtte velge mellom aktiviteter.

Skrevet

Ja!

Fordi de har kjempelyst.

Fordi de da ikke bare lærer å spille instrument, men også flagg, drill, drama, kor og teater.

Fordi de da blir med på helgeskituren på nyåret, ukesturen i juni (de var en uke i London i fjor...), luciakonserten i desember og alle aktivitetene 17 mai.

Fordi det er gjerne der foreldrene treffes og får kontakt, fordi de får mange gode venner utenfor klassen og "alle er med".

Men her er det veldig lange korpstradisjoner og litt spesielt med alle aktivitetene og turene.

Men ser at det er temmelig lite fokus på spillingen egentlig, og mye mer på fellesskapet og alt det andre haha.

Så flott! Kan jeg spørre hvilken kommune som har lykkes så til de grader at nesten alle deltar?

Skrevet

Ja!

Fordi de har kjempelyst.

Så flott! Kan jeg spørre hvilken kommune som har lykkes så til de grader at nesten alle deltar?

Dette er i Trondheim, bispehaugen skolekorps.

Skrevet

Ja!

Fordi de har kjempelyst.

Så flott! Kan jeg spørre hvilken kommune som har lykkes så til de grader at nesten alle deltar?Anonymous poster hash: a4308...46f

Fantastisk! Tusen takk :) Da skal jeg undersøke litt. Korpset her vi bor er i ferd med å måtte legges ned forstå du, så jeg er ute etter info vi kan bruke for å kanskje snu trenden :)

Skrevet

Ja, veldig godt fornøyd med det, hun lærer instrument og samspill og samhold og det er et utrolig godt miljø både blant ungdommene og foreldrene.

Anonymous poster hash: 0d9bf...638
Skrevet

Min eldste gikk i korps i 5 år. Vi var super fornøyd. Dette var et meget godt drevet korps, med mange medlemmer. Det var noen dugnader, men det var bare sosialt. Vi ble godt kjent med andre foreldre og hadde det topp på forskjellige turer.

Gutten lærte mye som han kan ha glede av resten av livet.

Han sluttet fordi han måtte velge mellom aktiviteter.

Så bra :) Og så synn man må velge...

Skrevet

Ja!

Fordi de har kjempelyst.

Så flott! Kan jeg spørre hvilken kommune som har lykkes så til de grader at nesten alle deltar?Anonymous poster hash: a4308...46f
Fantastisk! Tusen takk :) Da skal jeg undersøke litt. Korpset her vi bor er i ferd med å måtte legges ned forstå du, så jeg er ute etter info vi kan bruke for å kanskje snu trenden :)

Her er trenden sterkt økende, så kontakt gjerne korpsledelsen :-) Det de gjør funker iallefall veldig godt...

Skrevet

Ja, hun begynte fordi hun hadde lyst å lære å spille et instrument. Nå går hun mest for det sosialet og turene. Hun fikk forresten en stor opptur på skolen etter hun begynte. Og da vi flyttet til nytt sted fikk hun svært lett venner pga korpset. Hun er 15 år og vurderer å slutte til høsten.

Minste går ikke, hun har ingen interesse for det. Hun liker heller ikke å være så på utstilling. Jeg synes det er synd for henne, men vi slipper en del dugnader o.l.

Skrevet

Jeg har ei datter i janitsjarskolen (Hamar). Veldig sosial, mye mestring, disiplin, kos, turer, seminarer etc. Hun elsker korpset og vennene hun har fått der. Det er felles korps for mange skoler, så hun har fått mange nye bekjentskaper :)

Anonymous poster hash: dba60...9ed
Skrevet

Gjelder buekorps? Da kan jeg svare ja. Hvorfor? Fordi han ikke trives med vanlig idrett. I buekorpset lærer han ansvar og samhold på en helt annen måte enn i mange andre klubber. Jeg liker det at korpset drives av ungdommen selv og ikke utelukkende av voksne. Hvis han fortsetter med dette kommer han til å vokse mye på å være med i buekorps. Anonymous poster hash: d2fee...f7a

Nå ble jeg litt nysgjerrig. På hvilken måte drives korpset av ungdommen?

Det er ungdommen som står for den daglige driften, mens det står voksne i bakgrunnen og trer støttende til ved behov.

http://no.wikipedia.org/wiki/Buekorps

Skrevet

Ja!

Fordi de har kjempelyst.

Fantastisk! Tusen takk :) Da skal jeg undersøke litt. Korpset her vi bor er i ferd med å måtte legges ned forstå du, så jeg er ute etter info vi kan bruke for å kanskje snu trenden :)Anonymous poster hash: a4308...46f

Her er trenden sterkt økende, så kontakt gjerne korpsledelsen :-) Det de gjør funker iallefall veldig godt...
Det skal jeg gjøre! Jeg så akuratt en fantastisk snutt på NRK! Så enig :) Kanskje vi ses ;) På studietur til Trondheim ;)

Skrevet

Nå ble jeg litt nysgjerrig. På hvilken måte drives korpset av ungdommen?Anonymous poster hash: a4308...46f

Det er ungdommen som står for den daglige driften, mens det står voksne i bakgrunnen og trer støttende til ved behov.http://no.wikipedia.org/wiki/Buekorps Anonymous poster hash: d2fee...f7a
Supert! Tusen takk altså :)

Skrevet

Hvem sier at dib bare er dritt? Ikke bare bare å kastes inn i styre og stell av et korps som burde vært lagt ned! Her fikk jeg jammen mange gode tips :) Tusen, tusen takk!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hun gjorde. Men etter at flere av de hun var på alder med sluttet ville ikke hun heller. Og jeg må si det er helt greit... jeg er for dugnadsånd, men ikke i den grad det ble der.

Skrevet

Ungene mine er for små enda. Men håper de har lyst å begynne å spille når de blir litt eldre (2./3. klasse) Jeg har selv spilt i korps fra jeg var 7 år. Og spiller fortsatt i en alder av 32 :) I voksen alder har jeg spilt både i storband, brassband og janitsjar.

Skolekorpset på hjemplassen min vokser stadig. Her i byen jeg bor er det dalende interesse. Virker som korps er et "bygdefenomen". Er liksom ikke kult nok i de store byene.. Finnes selvsagt unntak :)

Anonymous poster hash: 2db48...32d

Skrevet

Hvem sier at dib bare er dritt? Ikke bare bare å kastes inn i styre og stell av et korps som burde vært lagt ned! Her fikk jeg jammen mange gode tips :) Tusen, tusen takk!

He he, antar at du er bergenser. ;)

Det er virkelig mange som er negativ til buekorps, men jeg tror nok at de fleste ikke vet hva ungene faktisk opplever. 

I vinter var gutten min på hyttetur på fjellet, med hele korpset. De lekte i snøen, lagde mat ute og koste seg. 

De går på kino, spiller bowling, laserskyting, har idrettsleker. 

De lærer ansvar, disiplin, marsjering og samhold. 

Når gutten min går på bussen på 17. mai, får han oppmerksomhet fra alle kanter. Busssjåføren hilser, folk på gaten hilser og han får i det hele tatt mye oppmerksomhet. Han synes det er veldig gøy og stas. 

Jeg ser ikke en fotballspiller få samme oppmerksomheten.

Skrevet

Hvem sier at dib bare er dritt? Ikke bare bare å kastes inn i styre og stell av et korps som burde vært lagt ned! Her fikk jeg jammen mange gode tips :) Tusen, tusen takk!Anonymous poster hash: a4308...46f

He he, antar at du er bergenser. ;)Det er virkelig mange som er negativ til buekorps, men jeg tror nok at de fleste ikke vet hva ungene faktisk opplever. I vinter var gutten min på hyttetur på fjellet, med hele korpset. De lekte i snøen, lagde mat ute og koste seg. De går på kino, spiller bowling, laserskyting, har idrettsleker. De lærer ansvar, disiplin, marsjering og samhold. Når gutten min går på bussen på 17. mai, får han oppmerksomhet fra alle kanter. Busssjåføren hilser, folk på gaten hilser og han får i det hele tatt mye oppmerksomhet. Han synes det er veldig gøy og stas. Jeg ser ikke en fotballspiller få samme oppmerksomheten.  Anonymous poster hash: d2fee...f7a
Hehehehe, nei jeg er ikke Bergenser gitt ;) Ser for meg det kunne vært enklere i situasjonen jeg sitter i nå ;)

Skrevet

Ja, det gjør hun - og stortrives.  Jeg spiller selv fortsatt og synes det er en kjempefin hobby.

Og korps har alltid de beste turene :-)

Anonymous poster hash: 71aa0...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...