Gå til innhold

Leie ut hus jeg selv ikke bor i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat arvet et hus, og kunne gjerne tenkt meg å leie det ut. Vi tro jeg får ca 14 000 i leieinntekter. Men hvordan er reglene når jeg selv ikke bor i dette huset? Hvor mye må jeg skatte osv? Hvor mye må jeg ut med til diverse?

Anonymous poster hash: fc44a...7a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skatte 28% av leie inntektene. Men vet man skrive av på skatten for vedlikehold og slitasje på hus og møbler. Bør ta høyde for at du sannsynligvis også er ansvarlig for reperasjoner og utbedringer etc.

Anonymous poster hash: 6b44b...d5d
Skrevet

Er huset et stykke unna der du bor så kan du også ha krav på å trekke fra inntil 5 eller 6 reiser i året for tilsyn av bolig.

Skal du gjøre utføre reperasjoner på huset lønner ikke det seg første året siden du da ikke får trekke fra mer enn 20% av utgftene...året etter 25% (eller noe i den duren, husker ikke satsene, er selv oppe i 50% som er maks).

Du kan trekke fra komunale avgifter og forsikring +++ Du kan spare en del med å sette deg inn i skattereglene.

Anonymous poster hash: 18c9f...1da
Skrevet

Hvor mye ca kan jeg regne med å sitte igjen med i pluss pr mnd etter skatt/faste utgifter? 

Det er bare en halvtime med bil fra der jeg bor nå, så spørs vel om jeg får trekt fra noe på reiseutgifter.. Må pusse opp for ca 150-200 000(bad, kjøkken og gulv) for å få brukt sokkelleilighet som utgleiedel også. 1 og 2 etg er ferdig oppusset.

Anonymous poster hash: fc44a...7a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...