Gå til innhold

Skal i komf til bortskjemt jente..

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og jeg får helt magesår av å tenke på gave!! Vi har ikke verdens beste økonomi og nå tenke oss om før vi bruker penger. Nå skal vi i konfirmasjon til noen venner og jenta er så bortskjemt at det er vondt. Hun får gave til 20.000 av foreldre og det dobbelte av alle besteforeldre. Hun får bare dyre designer vesker og speilreflekskamera og de dyreste merkeklær. Type syv åtte tusen kroners jakker osv. Hun ønsker seg i tillegg bare penger eller designer klokker/smykker. Jeg hadde tenkt å gi 500,- men hun får jo ikke noe for det og jeg vil tro hun syns det er latterlig lite...men vi har ikke mulighet til mer. Har ikke lyst å gå lenger i selskapet men hadde jo gledet meg litt og helt til jeg hørte gavepresset.

Hvor mye gir dere til venners barn?

Anonymous poster hash: 42b3b...303

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir 500 kr.

Gi det dere ønsker, hun kommer til å få flere både mindre og større summer. Det er da ikke deres problem at hun er bortskjemt, hun kan jo ikke få mer enn dere gir til andre venners barn fordet.

Skrevet

Uansett hvor bortsjemt denne jenta er så syns eg du skal gi det du syns er nok :) vi har gitt 500 til venners barn å søskenbarn å jeg ga det til min søster og :)

Anonymous poster hash: decbd...a90

Skrevet

Ikke like mye som foreldre og besteforeldre i allefall. Gir etter evne. Hadde nok gitt 500kr.

Anonymous poster hash: 98724...d70
Skrevet

Gi 500 kr og et koselig kort med gode ord på. Når hun blir litt eldre vil hun antagelig forstå mer.

Anonymous poster hash: 85b79...180
Skrevet

Det hadde jeg ikke tenkt på en gang. Gi det dere selv har lyst og råd til:-)

Skrevet

Jeg gir alltid Bibelen i komf.gave.

Anonymous poster hash: ac9f3...a6a
Skrevet

Ser det er to stykker her som skriver komf. Skal man forkorte, så må det bli konf., siden det heter konfirmasjon. 

500 kroner er helt fint, hva hun får for det er ikke ditt problem, HI. Du kan ikke regulere størrelsen på gaven etter mottakerens personlige smak. Min datter skal også konfirmeres, og hun ville fått masse glede av 500 kroner - men så bryr hun seg null om merker og elsker second hand og salg. 

Anonymous poster hash: 0a237...932
Skrevet

Gi henne 500 kr du. Om hun blir skuffet og sur over den gaven er det hennes problem. Kanskje hun skammer seg over tankegangen om noen år :D

Det virker jo som om denne jenta uansett kommer til og drukne i penger og dyre gaver uansett så hadde ikke hatt dårlig samvittighet over og gi henne 500 kr. 500 kr er en flott og helt vanlig sum å gi til en konfirmant.

Skrevet

500 kr er en helt vanlig gave til venners barn her jeg bor også, vi gav 500 i fjor.

Sånn jeg kjenner tenåringer som konfirmeres bryr de seg ingenting om hvor mye de får av hvem, det er den totale summen som er viktig. Deres 500 kr vil bli lagt sammen med alle de andre pengene hun får og totalsummen er den hun kommer til å være opptatt av, ikke hva hun fikk av dere, hva hun fikk av tante Randi og hva hun fikk av naboen..

En konfirmasjonsbibel koster 298 kr, tror nesten jeg ville kjøpt en sånn og puttet en 200-lapp i kortet.

Anonymous poster hash: 664af...727
Skrevet

Huff, så tragisk lesning, snakk om at både foreldre og besteforeldre gjør henne en bjørnetjeneste.

Det beste er nok å gi henne 500 kr som du foreslår og det kan du gi med god samvittighet.

På en annen side får man lyst til å gi henne et hint.

Synes bibel var et godt forslag hvis hun skal konfirmeres i kirken, de fleste har nærmest glemt hva konfirmasjon er.

Eller er det fristende å gi henne en bok om filosofi og verdier.

Anonymous poster hash: a5d1f...c30
Skrevet

Dette virker jo som en svært privilegert jente som får (og har) mer enn nok :)

Hva med å kjøpe en geit til en familie i den 3.verden, sponse trening av en minehund eller gjøre en donasjon i hennes navn til en veldedig organisasjon eller stiftelse? :)

Skrevet

Ikke bry deg om hva andre gir. Og får hun litt småpenger i gaver fra litt forskjellige kan det bli en betydelig sum tilslutt. Har du hørt om foreldrene har noen gavetips å gi dere, i den prisklassen dere tenker på? Gavekort på fotokurs om hun har interesse for det f.eks.

Anonymous poster hash: cfb43...507

Skrevet

Jeg var i en konfirmasjon før jul. Der ble jeg sittende å høre på konfirmantene prate med vennene sine mens de talte penger og så på gaver. Det er klart det var stas med mye penger, men det de snakket mest om var hvor mange som hadde husket på dem. De var rørt over å ha fått 200,-kr av naboer og foreldrenes venner, og tank at de hadde fått hilsen fra sin gamle lærer! (Bare kort).

Selv om ungdommene kan være ganske tøffe i kjeften kan de likevell egentlig være svært takknemlige.

Anonymous poster hash: 239f2...71e

Skrevet

Gjerrig

Anonymous poster hash: 4d7e0...7b2

Skrevet

Hva med å kjøpe en geit til en familie i den 3.verden, sponse trening av en minehund eller gjøre en donasjon i hennes navn til en veldedig organisasjon eller stiftelse? :)

Hvorfor det?

Skrevet

Jeg jobber i bokhandel og vi selger faktisk ganske mange bøker i konfirmasjonsgave, klassikere som Alkymisten o.l. Det er ikke alle som gir den obligatoriske 200 eller 500-lappen, mange velger å kjøpe en mer varig gave...

Anonymous poster hash: 664af...727
Skrevet

Gi 500 kr. om det er det du har råd til. Jeg gjorde det til sønnen av en veninne av meg.

Om man skal gi etter konfirmantenes ønsker blir man blakk. Ungdommen i dag er ofte storforlangende og har ikke peil på hva som er mye penger.

Anonymous poster hash: 89adc...1d9

Skrevet

Gjerrig

Hvorfor i huleste det? En kirkelig konfirmasjon er faktisk en religiøs hendelse, så hvorfor ikke en bibel?

Jeg fikk en flott skinn-innbunden bibel med navnet mitt gravert inni og konfirmasjonsdatoen.

Gjerrig, for noe tøys

Anonymous poster hash: c89a4...87f

Skrevet

500,- er ett vanlig beløp til konfirmasjon og er mer enn nok så sant du ikke er nær familie eller fadder.

Skrevet

Kjøp en ting til prisen du har tenkt å bruke. Da synes ikke summen.

Anonymous poster hash: a7495...434

Skrevet

Hvorfor det?

Hi skriver eksempelvis at hun får dyre designervesker (luksusvare) - jeg tolker det slik at hun må være et svært privilegert barn som har alt hun trenger og enda litt til.

Jeg tenker at ved å gi en gave i form av f.eks. en geit til familie i den 3.verden eller en donasjon til veldedig org. kan HI kanskje gi konfirmanten litt perspektiv på saker og ting.

Kanskje til og med tenne et engasjement hos henne? ;)

Er ikke det opplagt??

Gjest lillehi
Skrevet

Jeg ville gitt en bibel og et smykke ved siden av hvis hun skal konfirmere seg i kirken, og hvis det skal være borgerlig ville jeg ha kjøpt et fint smykke. Den serien som heter Hjerter har veldig mye fint til rundt 500kr😃

Skrevet

Gi henne heller et gavekort på det beløpet dere ønsker. For eksempel hos en gullsmed eller en bokhandel. Da blir gaven litt mer personlig, og "kontanter" har hun jo mer enn nok av.

Anonymous poster hash: 7a8b3...cbb
Skrevet

500 i gave høres fint ut.

Anonymous poster hash: e3195...949

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...